פרויקט 'לב של אמא' בפגייה של בית חולים מאיר

כחלק מהפעולות התומכות לפגים והוריהם בפגיה של בית חולים מאיר, מיושם הפרויקט החדשני 'לב של אמא'. מצע פלנאל רך ונעים הסופג את ריחה של האם בעת שהיא עוטפת את תינוקה וממשיך לשמר את ריחה באינקובטור לצד התינוק בכדי לחזק את כוחו והתפתחותו

פורסם בתאריך: 4.12.19 14:50

מאת: דניאל דותן, תוכן שיווקי

הטיפול בפגים שונה ואינטנסיבי בהרבה מטיפול בתינוקות שנולדו במועד. במרבית המקרים, אברים מסוימים בגופם של פגים עדיין לא מפותחים באופן מלא, ונדרשת התערבות רפואית וטכנולוגית מתקדמת בכדי לסייע להם לעבור את התקופה הראשונה, לטפל בהם ולחזק אותם, בכדי שיוכלו להמשיך ולהתפתח בעצמם.

הפגיה בבית החולים מאיר בכפר סבא, היא פגיה תומכת התפתחות על פי NIDCAP – טיפול התפתחותי אינדיבידואלי התומך בפג ובמשפחתו, הראשונה והיחידה בישראל כיום. ככזו, היא מספקת פתרונות מתקדמים שנבדקו מחקרית, והוכחו כמחזקים את הפגים ותורמים להתפתחותם התקינה. החל משנת 2018, פגיית בית החולים מאיר הוכרה גם כמרכז הכשרה לשיטת NIDCAP, ומועברות בה הכשרות לצוותים רפואיים בפגיות של מרכזי רפואה אחרים מרחבי הארץ.

אחד הפרויקטים המובילים של פגית בית חולים מאיר מתחום ה- NIDCAP, הוא פרויקט 'לב של אמא' שהחל לפעול לפני כשמונה חודשים. הפרויקט, נולד מתוך ההבנה כי לחוש הריח יש השפעה מיטיבה על מערכת היחסים בין האם לתינוק, וכי ריח הגוף והשד מסייעים להרגעת התינוק ולקידום הקשר ביניהם, גם כשהתינוק נמצא בתוך אינקובטור, רחוק מאמו. אמהות ההמעוניינת להשתתף בפרויקט, מקבלות לבבות מבד פלאנל מאויר, רך ונעים, ובזמן קנגורו (מגע עור לעור, אם ותינוק) האם מניחה את הלב מהבד על החזה שלה, בסמוך לתינוק, כדי שיספוג את ריחה. לאחר סיום הקנגורו, התינוק מוחזר לאינקובטור או לעריסה, כאשר ראשו מונח על הלב. באופן הזה הריח של אמא נמצא יחד עם התינוק גם כשהם לא ביחד. למחרת, הלב של התינוק מוחזר לאמא, הלוקחת אותו אליה הביתה, ולב חדש מונח ביניהם. כך הריח של התינוק מלווה את האמא, הריח של האמא מלווה את התינוק וחוזר חלילה, עד לרגע בו הם מתאחדים וחוזרים יחד הביתה.

את הפרויקט יזמו עדי פרוינד-עזריה המרפאה בעיסוק בפגיה ופרופ׳ איטה ליטמנוביץ, מנהלת המחלקה, והוא מנוהל בשיתוף עם דוקטור דליה זילברשטיין המובילה את התחום ההתפתחותי בפגיה וצוות ההתפתחות בפגיה כולו.

"לקשר אם-תינוק חשיבות רבה להתפתחות התינוק ולאיכות החיים של האם, התינוק והמשפחה כולה" אומרת עדי פרוינד-עזריה, "בפגיה של מאיר, אנחנו שמים דגש מיוחד לקידום הקשר הזה בין האם ותינוקה הפג ומשתמשים בכל מערכות החושים של האם והתינוק על מנת לעודד ולחזק את שניהם".

כיצד חוש הריח נרתם לטובת הפג ואמו?

"מחקרים שנעשו בנושא, מגלים כי לחוש הריח יש השפעה ניכרת על היחסים בין האם ותינוקה, גם כאשר התינוק הוא פג ותורם רבות להתפתחותו. מדובר בקשר דו כיווני ומרגש, כיוון שריח התינוק משפיע גם לטובה על האם, מעודד ייצור חלב, מרגיע, יוצר קרבה ומפעיל את ההורמונים האחראים על ההיקשרות".

מהו בדיוק מודל ה- NIDCAP שאתם מיישמים בפגיה?

"NIDCAP (Newborn Individualized Developmental Care ), הוא מודל טיפולי יעיל מאוד לטיפול בפגים, המיושם בבתי חולים ברחבי העולם. מאחר ופגים מאוד רגישים לגירויים בסביבה שלהם, וגירויים אלו משפיעים על התפתחות מוחם, המודל למעשה מכתיב את התאמת הטיפול  הרפואי לצרכים הייחודיים של כל פג. כפגיה תומכת התפתחות על פי NIDCAP, עוצמת הקול והאור לדוגמה, בפגיה, מותאמת באופן אופטימלי לפגים, הפגיה מאוד שקטה ומדמה ככל האפשר את תנאי הרחם, אנו פועלים בכל הדרכים האפשריות להפחתת כאב בטיפול בפגים, להפחתת הסטרס, לדוגמה על ידי ריכוז כלל הטיפולים לתינוק באותן שעות: בדיקות רפואית, בדיקות דם, החלפת חיתולים והאכלה, יעשו באותו הזמן, כדי שביתר הזמן הפג יוכל לישון ללא הפרעות. בפגיה שלנו, לא מקובל שרופא יבדוק תינוק באופן פתאומי בזמן שהוא ישן, אלא אם כן מדובר בפעולת חובה או חירום".

וכיצד נולד רעיון 'לב של אמא'?

"כחלק מקידום קשר אם-תינוק שאנו שמים עליו דגש רב בפגיה, ועירוב ההורים ככל האפשר בטיפול בתינוק, אנו בוחנים כל הזמן אפשרויות לחיזוק הקשר בין ההורים לתינוקם גם במגבלות הפגיה והצרכים הרפואיים של הפג. מחקרים האלו כי חוש הריח של הפג מפותח, וכי הוא מזהה את ריחה של אמו וזה תורם לבריאותו ולהתפתחותו. חשיפה לריח האם, נמצאה כמפחיתה כאב אצל תינוקות, ריח של חלב האם נמצא כמשפר את יכולת האכילה אצל פגים, והריח ממלא תפקיד חשוב גם בהורות ונקשר לחוויות של אהבה וקשר.  כך, חשבנו על מודל שיאפשר לתינוק להמשיך לחוש בריח אמו גם כאשר הוא נמצא באינקובטור, והפרויקט יושם ונמצא יעיל ומבורך".

מהי מידת ההיענות של ההורים לפרויקט 'לב של אמא'?

"האמהות מאוד רוצות ומתחברות לפרויקט, אנו משתדלים לשלב בו את כל האימהות בפגיה, ורק במקרים בהם התינוק עם עירוי מרכזי או טובוס, אנו ממתינים עד שהתינוק יוכל לעבור לתמיכה נשימתית קלה בלבד ואז מצרפים את אמו ואותו לפרויקט".

ומהי אפקטיביות ההצלחה?

"אנו עדיין נמצאים בשלב של מעקב אחר מידת התרומה של הפרויקט להתפתחות הפגים, ומעבירים לאימהות שאלונים למלא בכדי לברר כיצד הדבר משפיע עליהן עצמן – על חיזוק ההנקה, הפחתת המתח והחרדה אצל ההורים וערכים רבים נוספים".

מעבר לאתר המרכז הרפואי מאיר

לב של אמא. צילום: דוברות המרכז הרפואי מאיר

לב של אמא. צילום: דוברות המרכז הרפואי מאיר


כתבה שיווקית 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר