המודעה שתלתה העירייה על לוח המועדות העירוני (בעיגול אדום)
המודעה שתלתה העירייה על לוח המועדות העירוני (בעיגול אדום)

עתירה: "השלט קטן מדי". כך מנסה אדם טבע ודין לעצור את תוכנית המתאר של כפר סבא

העמותה מבקשת צו ביניים שימנע את הדיון בהתנגדויות לתכנית בעוד שלושה ימים. הטענה: השלט עליו פורסמה התוכנית לציבור היה בגודל של דף A3

פורסם בתאריך: 15.1.18 12:37

עמותת אדם טבע ודין הגישה עתירה מנהלית נגד הוועדה המחוזית לתכנון ובניה – מחוז מרכז, הועדה המקומית לתכנון ובניה כפר סבא ועיריית כפר סבא. הטענה: השלט עליו פורסמה התוכנית לציבור קטן מהקבוע בתקנות.

על פי העתירה, בית המשפט מתבקש להורות כי הפקדת תכנית המתאר הכוללנית של העיר, כס/2035, תבוטל מאחר ופרסומה נעשה על גבי שלט שגודלו פחות מרבע מהגודל המזערי המחויב על פי דין. כן יבוטל הליך שמיעת ההתנגדויות לתכנית. בנוסף, מתבקש בית המשפט להורות כי הפקדת התכנית מחדש תלווה בפרסום על שלט בגודל שכקבוע בתקנות התכנון והבנייה וגודלו המזערי לא יפחת מ-0.75 מטר על 0.75 מטר. לעתירה מצורפת בקשה לצו ביניים אשר ימנע את שמיעת ההתנגדויות לתכנית עד אשר זו תוכרע. נזכיר כי המתנגדים לתוכנית הוזמנו לשמיעת ההתנגדויות ב-18 בפברואר השנה – בעוד שלושה ימים.

המודעה שפרסמה העירייה על לוח המועדות העירוני (בעיגול אדום למטה מימין)

המודעה שפרסמה העירייה על לוח המועדות העירוני (בעיגול אדום למטה מימין)

תכנית המתאר הופקדה ב-3 בפברואר 2017. התוכנית אמורה להשפיע על החיים בעיר ועל תושביה לטווח ארוך, והיא תאפשר את הגדלת האוכלוסייה, תגדיל את אפשרויות התעסוקה, חידוש רחוב ויצמן, חידוש, עיבוי ופיתוח אזורי המגורים והתעסוקה, מבנים ומוסדות ציבור והמרחב הציבורי, פיתוח מערכת תחבורה ודרך המאפשרת נגישות וניידות לכל חלקי העיר.

"התכנית הכוללנית חלה על כל שטח העיר והיא אמורה להיות בתוקף עד שתגיע העיר לגודל אוכלוסייה של 150 אלף איש. היות ונכון לשנת 2017 מתגוררים בעיר רק 108 אלף איש, מדובר בתכנון לטווח ארוך ביותר, אשר יכול להיות נוגע לכל תושב בעיר", נכתב בעתירה, "למרות זאת, בדרך הפרסום העיקרית אודות הפקדת התכנית מסתבר שנפל פגם. הפגם בפרסום הינו גודל השלט: בעוד שתקנות התכנון והבניה מורות כי שלט פרסום בדבר הפקדת תכנית יהא בגודל מזערי של 75 ס"מ על 75 ס"מ, השלט שהודיע על הפקדתה של התכנית הכוללנית להתנגדויות היה בגודל דף A3, כלומר פחות מרבע מהגודל המזערי המחייב".

בעמותה, על פי העתירה, סבורים כי גודל השלט הוא סיבה אפשרית לכך שתושבים מכפר סבא שהיו מעוניינים להגיש התנגדות לתכנית ולא ידעו עליה, לא הגישו את התנגדותם. "פגם מעין זה פוגע בזכות ההתנגדות של תושבי כפר סבא, זכות אשר להקפדה עליה יש חשיבות מיוחדת כאשר מדובר בתכנית מתאר כוללנית לעיר כולה. פגם זה הינו פגם היורד לשורש ההליך", נכתב.

אמנם, כותבים באדם טבע ודין, הכלל הוא כי יש לעתור לבית המשפט רק לאחר השלמת ההליך התכנוני, אולם במקרה זה, בניגוד למקרים אליהם התייחסה הפסיקה, נשללה למעשה זכות ההתנגדות מחלק ממי שזכאים לממשה. עוד נכתב כי "התשובה שניתנה לעמותה לפנייתה בעניין, מיד לאחר שדבר הפרסום הלקוי נודע לה, לפיה הדבר יידון במסגרת הדיון בהתנגדויות, אינה סבירה או הגיונית, שהרי מי שנשללה מהם זכות ההתנגדות לא יוכלו לקחת חלק בהליך זה. ולכן מבחינתם חשוב שהליך ההתנגדויות לא יתקיים בלעדיהם, שכן לאחר גיבוש הדעה הראשונית על ידי מקבלי ההחלטות, יהיה להם הרבה יותר קשה לשנות את דעתם גם לו יורה כבוד בית המשפט על שמיעת התנגדויות נוספות".

 

עמותת "אדם טבע ודין" הינה עמותה רשומה, אשר נוסדה במטרה לקדם את ההגנה על איכות הסביבה בישראל. זהו גוף בלתי תלוי הפועל ללא כוונת רווח וממומן על ידי תרומות. העמותה, על פי העתירה, "היא שהציעה וניסחה לראשונה את תיקון מס' 63 לחוק התכנון והבניה משנת 2002 , אותו קידמה בכנסת ח"כ יהודית נאות ז"ל, ושבמסגרתו נקבעה בסעיף 45 א לחוק חובת פרסומן של תכניות על גבי שלט. אכיפתו של תיקון זה ומניעת הפיכתו לאות מתה הינה, אפוא, היבט עקרוני וחשוב במסגרת מדיניות העמותה לקידום השקיפות ושיתוף הציבור בתכנון".

בהמשך העתירה מביאים בעמותה פסיקות שונות ממקומות שונים ברחבי הארץ בנושא ואף מדגישים כי בתל אביב למשל העירייה מגדילה במכוון את גודל המודעות מעבר למותר בתקנות.

פנחס כהנא

פנחס כהנא

מי שהסב את תשומת ליבם של אנשי אדם וטבע ודין לנושא הוא יו"ר משמר האילנות בכפר סבא פנחס כהנא. "מי שהכין את העתירה הוא עו"ד אלי בן ארי, היועץ המשפטי של אדם טבע ודין", הוא אומר השבוע. "כידוע, הוועדה המחוזית לתכנון ובניה טענה שאציג טענותיי בנושא גודל המודעה שפרסמה הוועדה המקומית בהתנגדות שהגשתי. אני טענתי שזה תנאי מקדים ויש קודם להפקיד מחדש התכנית, כי יכול להתברר שיש תושבים שלא ראו המודעה ולא מימשו זכותם לערור. לא קיבלתי תשובה זו ופניתי לאדם טבע ודין, ליעל דורי – אדריכלית נוף ומתכננת באדם טבע ודין, תושבת העיר ופעילה במועצה לפיתוח מקיים ולעו"ד בן ארי. השניים הבינו מיד את חומרת הנושא ופעלו מידית לרכז ולהכין העתירה. מירית שקד ברק – תושבת העיר וממובילות מטה המאבק כנגד תוכנית המתאר בכפר סבא ומטה המאבק לבינוי שפוי, איתרה תושבים שיצטרפו לעתירה. צריך לציין שללא אדם טבע ודין היה לנו קשה להגיע לעתירה, זאת כארגון מקומי, ללא תשתית ארצית וללא בסיס כספי".

ממטה המאבק כנגד תוכנית המתאר נמסר: "חוסר השקיפות בכל הנוגע לתוכנית המתאר התחיל כבר בפירסום בשלטים בגודל הקטן מהמותר בחוק. לא פלא שכמעט אף אחד בעיר לא ידע מה בעירייה מתכננים לו ב-30 השנים הקרובות. אנו קוראים לוועדה המחוזית לשמוע לרחשי הציבור ולהיעתר לבקשת מליאת התכנון והבניה, לבטל את הזימונים לדיונים בהתנגדויות ולהחזיר את תוכנית המתאר לעריכה מחדש, תוך שקיפות מלאה ושיתוף ציבור אמיתי".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר