אילוסטרציה תחנת כוח. צילום א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE
אילוסטרציה תחנת כוח. צילום א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE

פרסום ראשון: מטה המאבק בתחנת הכוח שכר משרד עורכי דין גדול בדרך לעתירות מינהליות

מטה המאבק נגד תחנת הכוח המתוכננת לקום שני קילומטר מזרחית לכפר סבא קיים אתמול כנס תושבים בעיר

פורסם בתאריך: 12.2.18 15:36

מטה המאבק המשותף של הרשויות המקומיות נגד הקמת תחנות כוח מונעות בגז וסולר בדרום השרון, החליט להעלות שלב במאבק ושכר את אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בישראל – מ. פירון ושות', במטרה להוציא בשלב הראשון שתי עתירות מנהליות נגד הקמת תחנת הכוח במפגש השלום.

נזכיר כי באפריל 2017 קיבלה ממשלת ישראל החלטה במסגרתה הוסמכו שבע חברות פרטיות לתכנן את הקמתן של 15 תחנות כוח במיקומים שונים ברחבי הארץ, בהם שתי תחנות באזור השרון – האחת במפגש השלום, שני קילמוטר מזרחית לכפר סבא, על ידי חברת ריינדיר אנרגיה והשנייה בשטחי המושב צור נתן, על ידי חברת אדלטק. במטה המאבק מוחים על הכוונה "להעמיס מקור משמעותי של זיהום אוויר באזור עמוס מפגעים מזהמים ממילא", לטענתם.

הדמיית תחנת הכוח של חברת ריינדיר אנרגיה

הדמיית תחנת הכוח של חברת ריינדיר אנרגיה

בתחילה הוקם מטה מאבק תושבים ולאחר מכן מטה מאבק משותף של ראשי הרשויות, הכולל כפר סבא, המועצה האזורית דרום השרון, אלפי מנשה, ג'לג'וליה כוכב יאיר-צור יגאל וטייבה. בשלב הזה מנסים במטה המאבק, במקביל לעבודה מול משרדי הממשלה ולמישור המשפטי, גם לגייס יותר ויותר תושבים באזור. במסגרת זו, התקיים אתמול בערב כנס במתנ"ס גלר בכפר סבא בהשתתפות 30 תושבים. כנסים דומים נערכו כבר בכוכב יאיר, צור יצחק ובמתן. בשבוע הבא יתקיים כנס במושב ירחיב.

"המטרה שלנו במפגשי עדכון ציבור היא להעלות את המודעות ולגרום להם להצטרף אלינו להתנגדות", מסבירה יו"ר מטה מאבק התושבים, יעל בנט-מאיר, שמובילה את ההתנגדות יחד עם עידן חסון, פרוייקטור מטעם עיריית כפר סבא, "אנחנו לא מאוכזבים ממספר האנשים שהגיעו לכנס אתמול בכפר סבא, משום שלמעשה אנחנו עושים מפגשים קטנים בכל מיני מקומות וגורמים להם להיות הרבה יותר גדולים ומשמעותיים כשכל אחד מהאנשים משרשר את המדע ומעורר את ההתנגדות. אנחנו נמשיך במפגשי שיתוף הציבור ובקרוב יהיו גם מפגשים באלפי מנשה, בנירית, במתן ובישובים נוספים. במקביל אנחנו נערכים לשלבים הבאים – גם להפגנות וגם לניראות ציבורית הרבה יותר משמעותית בנקודות שבהן נחליט להתמקד".

השטח בו מתוכננת לקום התחנה (כפר סבא בצפון מערב)

השטח בו מתוכננת לקום התחנה (כפר סבא בצפון מערב)

לטענת בנט לחברת ריינדיר אין את מלוא זכות קניין על הקרקע עליה עומדת לקום תחנת הכוח במפגש השלום. "בהצגה הראשונית של ריינדיר אמרו שהולכים להקים תחנת כוח על 100 דונם, כשבפועל יש להם 64 דונם", טוענת בנט, "עכשיו הגישו תכניות על 240 דונם שיתר הקרקע שייכת לרשות מקרקעי ישראל, כלומר נמצאות בשטח מושב ירחיב שהצביע ברוב מוחץ נגד הקמת תחנות כוח בשטחו ובשטח של מושב נווה ימין, שלדעתי גם שם מתנגדים להקמת תחנת הכוח בשטחם. התחנה אמורה להיות הגדולה ביותר שתוקם – 1,300 מגה וואט, פי שלושה מרידינג. העתירה הראשונה שלנו תתמקד בזכות הקניין של ריינדיר כפי שהוגדרה בהחלטת ממשלה, שאומרת שמי שמגיש תכניות להקמת תחנת כוח חייב להיות 100 אחוז עם זכות קניין על הקרקע. העתירה השנייה תהיה בנושא חופש המידע. פנינו מספר פעמים לגבי התוכניות של ריינדיר ובעצם אין שקיפות, לא משתפים פעולה, לא שולחים שום מענה למכתבים שאנחנו מבקשים. כנראה שיהיה איזשהו מענה קלוש למכתב שהוגש ליועץ המשפטי של הות"ל (הועדה לתשתיות לאומיות במנהל התכנון) אבל אין בו מענה אמיתי".

יעל בנט

יעל בנט

יו"ר ועד הפעולה אזרחים למען אוויר נקי, יניב בלייכר, השתתף אתמול בכנס בכפר סבא כשומע, והוא אינו חלק ממטה המאבק. "עידן חסון הציג את הנושא, את הסכנות, גם הסביבתיות וגם הביטחוניות", מספר בלייכר, "כפי שהבנתי, שתי הבעיות העיקריות הן הביטחונית – שהתחנה צמודה לקלקיליה והקירבה הזאת יכולה להיות מסוכנת ונפיצה. זה לא נשמע לנו סביר כתושבים שיהיה שם אתר כזה. הבעיה השנייה היא מצב זיהום האוויר באזור שממילא גדול, ועכשיו מקימים תחנה שפועלת על גז וסולר, כך שההשלכות הבריאותיות פה ברורות. הזיהום הולך לגדול ואנחנו צריכים להתארגן ולמנוע את ההקמה של התחנה הזאת".

אתה מאוכזב ממספר התושבים שהגיעו?

"אני מסכים איתך שהההיענות צריכה להיות גבוהה יותר, אבל גם את המאבק בשריפות הפסולת התחלנו עם פחות מ-30 אנשים. אנשים מצטרפים על הדרך ולדעתי יש לזה סיכוי לסחוף את הציבור".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. תומר

    בדיוק כך,
    צריך לבנות את תחנות הכוח הרחק מהאוכלוסיה גם אם זה אומר לשנות את מתווה הולכת צינור הגז,
    אז זה יעלה עוד קצת לאוליגרכים.
    דרך אגב איך אף אחד לא שם לב ,בזמן שקברו את הצינורות בסמוך לישובים,תוך תשלום לבעלי הקרקע החמדנים.
    נקווה שהמאבק המשפטי והציבורי ישא פרי.
    זאת גם הארץ שלנו, לא רק של הפוליטקאים והאוליגרכים.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר