ירדנה ויזנברג מנהלת מוזיאון כפר סבא צילום עיריית כפר סבא
ירדנה ויזנברג. צילום עיריית כפר סבא

יו"ר ועדת השמות העירונית: "ה'הצעה' לשנות את שמה של שכונת יוספטל – מסוכנת"

הניסיון לייצר כותרות סביב ה"הצעה" לשנות את שם השכונה מכעיס את ירדנה ויזנברג, שמבהירה: "איש לא הגיש בקשה רשמית לשנות את שם השכונה"

פורסם בתאריך: 15.3.18 13:44

יו"ר ועדת השמות העירונית בכפר סבא, מנהלת המוזיאון העירוני ירדנה ויזנברג, יוצאת נגד מי שקוראים לשנות את שם שכונת יוספטל בכפר סבא, בעקבות ממצאי תוכנית הטלוויזיה "סאלח פה זה ארץ ישראל". נזכיר שבסדרה מובא ציטוט של גיורא יוספטל, שר העבודה וחבר כנסת מטעם מפא"י, בו אמר על עליית יהודי צפון אפריקה כי "מדובר בעלייה בעלת משקל מוסרי ירוד, רמה חברתית פחותה ומטען רעיוני דל. הם עלולים להוריד את המדינה למצולות של חברה לבנטינית, בדרגת שפל השווה לזאת של עמי כל האזור".

למרות ניסיון באחד מגופי התקשורת בכפר סבא לחולל "סערה מקומית" בעקבות תוכנית הטלוויזיה, לדברי ויזנברג איש לא הגיש בקשה לוועדת השמות העירונית בכפר סבא לשנות את שם השכונה, כפי שנעשה בנתניה, שם הוחלט לשנות את שמו של רחוב יוספטל ולקרוא לו על שמה של הזמרת ברכה צפירה, אמו של הזמר אריאל זילבר. גם אם תגיע פנייה כזו, ויזנברג אומרת שתתנגד לה. נציין שעל פי תקנות העיריות למתן שמות משנת 1971, ועל פי חוזר מנכ"ל משרד הפנים משנת 2009, מחוייבת כל החלטה במתן או ביטול שם ברחוב בעיר באישור שר הפנים.

שכונת יוספטל, כפר סבא. צילום עזרא לוי

שכונת יוספטל, כפר סבא. צילום עזרא לוי

"אני לא יודעת אם אתה יודע, אבל בן גוריון פינה את המעברה של כפר סבא", אומרת ויזנברג בלהט, "יום אחד, בין לילה, בחמש לפנות בוקר, הוא העלה את התושבים למשאיות צבאיות ופיזר אותם בקצוות הארץ. אז מה? שינו את שם בית הספר בן גוריון? שינו את שם רחוב בן גוריון? להוציא דברים מהקשרם, מתוך קונטקסט היסטורי, מתוך תקופה, מתוך אירוע, מתוך מקום, ולפי זה להחליט ולשפוט אדם? וואו, זה מאוד עממי, מאוד פופוליסטי, ומסוכן למדוד ולשפוט אדם בצורה הזו. במיוחד כשיש לי המון המון מסמכים בארכיון ההיסטורי שלנו על כמה שיוספטל נלחם למען השכונות, כמה הוא נלחם למען המקום הזה. יחד עם בן גוריון הוא חייב את המועצה של כפר סבא לבנות במהירות שכונה, יהיה מה שיהיה, גם אם אין לה תקציבים. אני מוכנה לתת הרצאה של שעה וחצי לכל מי שרוצה לשנות את שם שכונת יוספטל מה עשה יוספטל למען השכונה. זה עליי".

נשמע שזה הכעיס אותך.

"אלו דברים משמעותיים למקום. אתה יודע, זה כמו שאמרו על ראש עיריית כפר סבא לשעבר זאב גלר ז"ל. אמרו שהשלטון הקודם לא רצה את השכונות המזרחיות כי יש את הוותיקים. אף עלייה לא אהבה את העלייה החדשה. אבל מה עשה גלר? הוא עשה את אחת התפניות החשובות לעיר. הוא חיבר את המזרח עם המרכז, ובנה את רחוב בן יהודה, פיזר את המוסדות הציבוריים ותראה איך הרחוב שוקק חיים היום. אף אחד לא ייקח ממנו את הדבר היפה הזה. גם על סורקיס אמרו את זה. היום האינטגרציה של כפר סבא ברורה. אז גם בנושא של יוסטפל יש לנו הרבה מאוד הוכחות ומסמכים שהוא עשה המון למען העיר והתושבים. צריך להיזהר מדברים שנשפכים ככה עם אמוציות ועם רצון למצוא את האשמים. הם בכלל לא אשמים. יש תוצאות טובות, אז מה חופרים עכשיו, סליחה על הביטוי".

גיורא יוספטל. צילום פריץ כהן

גיורא יוספטל. צילום פריץ כהן

 

את אומרת שגם לא הגיעה פנייה רשמית לוועדת השמות.

"אם רוצים לשנות שם רחוב אז צריך לעשות דיון רציני ולבדוק. זכותו של כל אדם להגיש בקשה ויש ועדת שמות שתבדוק את הדברים. עדיין לא הגישו בקשה, אבל אם יגישו אנחנו נצטט מתוך ספר המחקר שלנו. צריך לשאול האם אנחנו עושים משפט שדה או שאנחנו בודקים עובדות? האם האמירה הקולקטיבית הזאת ברמה ארצית נכונה לעיר? זה מאוד מסוכן, כי אנשים מרגישים שזה בסדר להתבטא ברחוב כלפי אדם שעשה משהו מבלי לשאול אותו. זו תרבות מאוד נוכחת בשנים האחרונות וזו תרבות מסוכנת גם מבחינה מילולית, גם מבחינת ערכים וגם מבחינה פיזית. לאן אנחנו מדרדרים. מה זו כוחה של מילה – אז אדם יכול להתבטא כך, אבל אין לו סימוכין ואנחנו מעבים את זה. מסתמכים על סרט שיכול להיות טוב בשביל אנשים שרוצים לשמוע משהו שהם רוצים. וסרטים הם מגמתיים".

אני מציע לך לראות את הסרט. העובדות שם מאוד חזקות.

"תראה, היו כל מיני עליות וההנהגה הייתה צריכה להתמודד עם מצבים, וזה לא נכון לשפוט כך אדם. זה כמו אבא שאמר על בנו משפט אחד, ואומרים שהוא כבר לא אוהב אותו. אי אפשר להוציא את זה מההקשר. זה מסוכן ולא נכון".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר