שכונת כיסופים. צילום עזרא לוי
שכונת כיסופים. צילום עזרא לוי

תושב כיסופים עתר נגד העירייה: סחבת ורשלנות בתוכנית הפינוי בינוי בשכונה

העירייה דוחה את העברת הדיון בתוכנית למחוזית במשך כמעט שנה, למרות שהתוכנית איננה בסמכותה

פורסם בתאריך: 11.6.18 09:02

תושב שכונת כיסופים, אברהם נאנס, מבקש מבית המשפט להורות לעיריית כפר סבא לקבוע דיון של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בתוכנית הפינוי בינוי בשכונה, או לבטלה. לחילופין, מבקש נאנס מבית המשפט להורות לעירייה להקפיא את התוכנית עד להחלטה למי הסמכות לאשרה, לבטלה או לדון בה. בעתירה מינהלית שהגיש באמצעות עו"ד שרון כפיר לבית המשפט לענינים מינהליים בלוד נגד העירייה, הוועדה המקומית לתכנון ובניה והועדה המחוזית לתכנון ובנייה, מתאר נאנס התנהלות של סחבת מצד העירייה בקידום התוכנית, כמו גם רשלנות מצדה כשאישרה את התוכנית לראשונה ללא סמכות.

הישארו מעודכנים בכל הסיפורים החמים בכפר סבא:

תוכנית ההתחדשות העירונית בכיסופים אושרה לראשונה להפקדה על ידי ועדת המשנה המקומית בנובמבר 2016. מדובר בתוכנית פינוי בינוי של מבני רכבת שהקימה עמידר בשנות החמישים, מבנים בני שלוש או ארבע קומות, שבהם 160 דירות. לפי התוכנית יוקמו במקום 385 דירות ב-13 בתי מגורים בני שמונה עד 15 קומות. כל אחד מהדיירים צפוי לזכות בתוספת של עד כ-20 מ"ר לדירות החדשות שייבנו.

על פי התביעה, בשנת 2013 החל הליך תמ"א 38 בשכונה. בשנת 2014 שני בניינים שופצו והורחבו, אחד מהם אף פוצץ ונבנה מהיסוד. בדצמבר 2015 בכנס התחדשות עירונית, הודיע ראש העיר דאז יהודה בן חמו לבעלי הדירות בתשעת הבניינים שנותרו בתהליך כי "מתחילה חשיבה מחדש" לטובת דיירי השכונה. כשנה לאחר מכן אושרה התוכנית כתוכנית מתאר מקומית ובינואר 2017 פורסמה הודעה על הפקדה בוועדה המקומית.

מכאן מתארת התביעה התנהלות ש"תקעה אותה", לכאורה. ב-26 בפברואר 2017 שלחה המתכננת האזורית של לשכת התכנון למהדסת עיריית כפר סבא ענת צ'רבינסקי, מכתב לפיו רק חלק מזערי מהתוכנית הינו בסמכות העירייה וכי תוספת הזכויות במסגרת תמ"א 38 "ספק אם בסמכות הוועדה המקומית". יום למחרת, שלח יו"ר הוועדה המחוזית מכתב ליו"ר הועדה המקומית לפיו התוכנית טעונה אישור השר.

לאחר שהתברר שהעירייה אישרה את התוכנית ללא סמכות, וכדי להמשיך ולקדם את התוכנית, היתה צריכה הוועדה המקומית לאשר את העברת הליך ההפקדה של התוכנית לוועדה המחוזית. דיון שנקבע לאוגוסט 2017 נדחה. בנובמבר 2017 ירד הנושא מסדר היום של הוועדה בפעם השלישית.

"בינתיים בלי היתר – התוכנית בפועל מוקפאת", נכתב בעתירה, "ברשלנותה מביאה העירייה לעיכובים בקבלת היתרים והשתתפות בדיונים על תוכנית שאינה בסמכותה, לכאורה". עוד נכתב כי "העותר, כמו גם הדיירים ובעלי הדירות האחרים בתוכנית, נמצא באי ודאות תכנונית ומשפטית לתשובות והיתרים למימוש היתר בניה לנכס שלו, ומביא אותו לתחושות תסכול וחוסר אונים. העותר פונה לבית המשפט בבקשה להכריע על מי מוטלת האחריות ולהביא את העניין לסיום".

בעתירה מבקש נאנס מבית המשפט "להורות לעירייה לפעול לאלתר ולקבוע ישיבת ועדה מקומית או מליאת הועדה המקומית כדי לדון ולהחליט, בהתאם לקביעת הוועדה המחוזית, באם לנקוט בהליכי אימוץ התוכנית בוועדה המחוזית או לבטלה. לחילופין מתבקש בית המשפט להורות לעירייה להקפיא לאלתר את המשך תכנון התוכנית על ידה, עד שיפסוק בית המשפט למי הסמכות לאשרה, לבטלה או לדון בה – זאת כדי לסיים את הסחבת בהליכי אישור התוכנית ולתת אפשרות לבעלי הדירות בפרויקט לעשות בנכסיהם כרצונם, אם יוחלט על ביטול התוכנית".

"הגשתי את העתירה זו הפעם השנייה, לאחר שבית המשפט ביקש שאגיש אותה באמצעות עורך דין", אומר נאנס, "בחודש יולי יהיה דיון בעתירה".

דייר אחר באחד הבניינים אמר לצומת השרון: "ביום רביעי שעבר היה דיון של מליאת ועדת התכנון והבניה, אחרי שהנושא הוצג לפני כן בישיבת הנהלת העיר. הובטח לנו חד משמעית שלפני שהנושא יעלה יעדכנו אותנו התושבים, ויהיה מפגש של נציגי הדיירים עם חברי המועצה כדי שנוכל להסביר להם למה אנחנו מבקשים שיצביעו נגד אישור התוכנית. מעולם לא ניתנה לנו האפשרות להביע את עמדתנו בפני חברי המועצה. חשוב להסביר שאנחנו לא מתנגדים לקיומה של תוכנית כוללנית לשכונה. אנחנו מקבלים את זה, וזה מהלך נכון. טוב גם שהעירייה מובילה את זה כי רק לאגף ההנדסה יש ראייה כוללת על העיר. אבל הם עשו את זה בשיטה שסיבכה אותנו, הם יצרו תלות בין בניינים, שחייבים לצאת באופן משותף לדרך עם קבלן אחד. תחשוב כמה קשה להגיע להסכמות בין הדיירים רק בבניין אחד".

דיירת רחוב יבנה, נגה דביר, מגלה שהשבוע אמור להתקיים מפגש של התושבים עם ראש העירייה צביקה צרפתי. "אני מברכת על המפגש המתוכנן עם ראש העיר וחברי המועצה. כבר זמן רב שאנו מצפים למפגש זה ונערכים לקראתו. זו ההזדמנות היחידה שלנו להציג את עמדתנו ובכוונתנו לחזור ולהעלות שאלות שטרם קיבלנו עליהן תשובות, וכן להציג טיעונים מפורשים לגבי היעדר היתכנות כלכלית ויישומית של הפרויקט. אנו מקווים לדיון מעמיק וענייני שיאפשר לחברי המועצה לקבל תמונת מצב מלאה אודות הפרויקט. באופן אישי אני מקווה שבעקבות המפגש נוכל לשנות את הכיוון שבו התנהלו הדברים עד כה ולהתחיל בדרך חדשה שתאפשר התחדשות עירונית לשכונת כיסופים בשיתוף פעולה מלא בין התושבים לבין העירייה".

תגובת העירייה: "מדובר בעתירה חוזרת שהגיש התושב לאחר שבית המשפט מחק את עתירתו ואף הביע ביקורת על אופן התנהלותו. בעקבות הגשה חוזרת של העתירה לאחרונה, עיריית כפר סבא לומדת אותה לעומקה ותגיב כמקובל לבית המשפט".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר