סיגל קוצ'מן. צילום אריה אברמזון
סיגל קוצ'מן. צילום אריה אברמזון

"מדוע ילד ב-80 שווה יותר מילד בגאולים?": יו"ר ועד ההורים יצאה לקרב על האינטגרציה

בוועד ההורים בכפר סבא מתנגדים לתוכנית החינוך האסטרטגית וטוענים שלא מתקיים איתם שיח. אתמול היו אמורים חברי המועצה לאשר אותה אך צרפתי הסיר אותה מסדר היום

פורסם בתאריך: 5.7.18 10:59

ראש עיריית כפר סבא, צביקה צרפתי, הסיר מסדר היום של ישיבת מועצת העיר אמש, את אישור התוכנית האסטרטגית לחינוך. מדובר בהישג, גם אם זמני, של הנהגת ההורים העירונית בראשות סיגל קוצ'מן, שהתנגדה לאישור התוכנית בשלב זה. קוצ'מן העבירה ביקורת חריפה על התנהלות העירייה בכל הקשור לשיתוף הנושא לאורך השנה האחרונה, באחד הדיונים הסוערים שידעה מועצת העיר.

הישארו מעודכנים בכל הסיפורים החמים בכפר סבא:

מנהלי אגף החינוך העירוני, בראשם מנהלת האגף אורלי פרומן וסגן מנהלת האגף ומנהל המחלקה לחינוך על יסודי, יהורם לוי, יצאו נסערים מהדיון. בהנהלה טענו כי העובדות שהציגו בישיבה חברי ועד ההורים באשר לאופן בו נעשה שיתוף הציבור ושיתופם בכלל בתהליך כולו אינו נכון. הם גם הזהירו כי אי העברת התוכנית במועצת העיר עלולה להוריד לטמיון את הזמן והאמצעים שהשקיעו בהכנתה, וכי חלק מבתי הספר עלולים להיות לא מוכנים לפתיחת שנת הלימודים הבאה. "לירוקות (השכונות הירוקות, א"א) לא יהיה איפה ללמוד", צעק אחד מהם.

נזכיר כי אחרי שחבר מועצת העיר ממה שיינפיין חבר לסיעת האופוזיציה תפו"ח בתחילת השבוע, החלה הקואליציה להתנדנד. לראש העיר יש עדיין רוב במועצה, אבל שברירי. במהלך הדיון אמר חבר מועצת העיר, ד"ר אמיר גבע, כי הוא שומע דברים חדשים ומפתיעים שלא ידע לפני כן, ובכך נתן להבין כי לא יצביע באופן אוטומטי בעד.

"אם היו מצביעים בעד התוכנית תושבי מרכז העיר היו כועסים משום שאז מאשרים את ביטול האינטגרציה בעיר", מפרשן בכיר בעירייה. "אם היו מצביעים נגד התוכנית, תושבי השכונות הירוקות היו מתעצבנים כי זה פוגע בסיכויים לבניית חטיבת הביניים החדשה בשכונה".

אבל נחזור להתחלה. בכניסה למועצת העיר הפגינו הורים ולידים נגד אישור התוכנית האסטרטגית, תוך שהם שורקים במשרוקיות ודופקים על סירים. "זו שערורייה שאין כדוגמתה", הסביר אחד ההורים תושב מרכז העיר, "לא שיתפו את הציבור כמו שצריך, הבטיחו תשובות ולא סיפקו ועכשיו הולכים לאשר את זה במועצה וכבר להעביר לזה תקציבים. אם זה יעבור אנחנו נשבית את הלימודים בתחילת השנה. השוויון הזה לא ייתכן שלא יתקיים".

מנהלת אגף החינוך אורלי פרומן. צילום אריה אברמזון

מנהלת אגף החינוך אורלי פרומן, אתמול בדיון. צילום אריה אברמזון

אחרי שפרומן הציגה את התוכנית במוצעת העיר, ביקשו נציגי ההורים לשאת דברים. "בתהליך הכנת התוכנית היה שיתוף כלל הציבור באמצעות שולחנות עגולים וצוותי משימה", אמרה קוצ'מן לחברי המועצה, "מרגע סיום תהליך זה ועד גיבוש התוכנית לא היה שיתוף ההנהגה בשום דרך ושיח. הכוונה היא שמרגע שהסתיימו השולחנות העגולים ועד שהוצגה התוכנית עצמה, לא היה שיח איתנו, ראינו את התוכנית כמו כל אחד מהתושבים. קיבלנו את התוכנית שהוגדרה כטיוטה כעובדה מוגמרת. קיימנו שיח בהנהגה, היו דעות שונות, אך הרוב המוחלט סבר שיש לשמר את עקרון האינטגרציה הייחודי לעיר שלנו. אין אמת אחת ולכן חשוב היה לקיים שיח במיוחד בשלב הזה… יש בתוכנית רעיונות טובים וחדשניים לצד סוגיות עם השלכות קשות לתושבי העיר ולילדיהם, שיהוו לדעתנו בכייה לדורות ויהרסו באחת את המרקם החברתי-קהילתי שנבנה בעיר ב-40 השנה האחרונות".

לדברי קוצ'מן, שתי הסוגיות שבמחלוקת הן האינטגרציה והמצב הפיזי של מוסדות החינוך. היא סיפרה כי כשילד נכנס לכיתה שלומדים בה ילדים מכל העיר, זה נותן לו אפשרות לפתוח דף חדש. "לבן שלי היום יש הרבה מאוד חברים בשכונה הירוקה בזכות זה", הסבירה. "אבל לא היתה לו את ההזדמנות הזו אם היו מרחבי חינוך שתוחמים אותו והוא לא היה מכיר את שאר תושבי העיר. עד לפני שנתיים חולקו הילדים לכל החטיבות בעיר. הליך שינוי שיטת השיבוץ התבצע באופן חד צדדי בעיריית כפר סבא ולא היינו שותפים לו".

קוצ'מן המשיכה: "אני אומרת את הדברים לא ממקום שלא 'הנה לכם', אלא כדי לשפר. הדברים צריכים להיאמר כי אם לא נגיד אותם לא נשפר דבר ולא נגיע לשום מקום. אלה עובדות ואני אוהבת לדייק בהן גם כשהן לא נעימות. נדרשת בנייה של חטיבה חדשה שמיקומה משמעותי. מדוע ילד בשכונת 60 שווה יותר מילד בראשונים או במרכז העיר? מדוע ילד ב-80 שווה יותר מילד בהדרים או גאולים. שוב נקים בית ספר חדש וחדשני בשכונות הירוקות ונשאיר את שאר שכונות העיר מאחור עם מבנים ישנים, רעועים, מוזנחים וחלקם גם מסוכנים שילדים וילדות צריכים להתאפק יום שלם שאפילו לשירותים הם לא יכולים ללכת? ניצור שכונות אוטונומיות ונוותר על הקהילתיות העירונית".

קוצ'מן אמרה כי נדרשים עשרות מיליוני שקלים לצמצם את הפער כדי לתת לילדי העיר תנאים שווים ללמידה. "הילדים שלומדים בחטיבת שרת הוותיקה, בבית הספר אוסישקין התנאים לא שווים לבתי הספר החדשים בשכונות הירוקות שנבנו בטכנולוגיה מתקדמת ובסטנדרט גבוה, וכך צריך להיות. אך יחד עם זאת חייבים לצמצם את הפער שאחרת הוא רק יגדל. גם הפערים בינינו ההורים גדלים, זה יוצר חיכוכים, וויכוחים, אווירה לא נעימה. אין בתוכנית לו"ז או גיבוי כספי לכך. לכן לאורך שנים הפער ימשיך להיות במקום לסגור אותו במה שפחות זמן".

באשר לסיבות לביטול האינטגרציה אמרה: "אני שומעת את האמירה 'אתם תושבי העיר הוותיקים חיים אי שם 50 שנה אחורה, חושבים שכפר סבא נמצאת בעבר ורוצים אינטגרציה שאי אפשר לעשות אותה היום'. נכון שלא, אבל אפשר לשמר אותה איכשהו גם עכשיו ולא לוותר. חלוקה למרחבים זה ויתור. תשבו ותדברו איתנו. ביקשתי שתדברו איתנו לפני שאתם מגיעים למועצה. לא אמרנו שאנחנו נלחמים, ולא אמרנו שאנחנו הולכים לעיתונות, אמרנו בואו תדברו איתנו. הגענו לישיבת המועצה ושוב לא דיברו איתנו. ואני שואלת למה?".

יו"ר וועד הגנים המשותף, החבר בהנהגת ההורים העירונית, ערן ורנר אמר: "אני אולי בדעת מיעוט, חושב שהתוכנית טובה ומסקנותיה נכונות. נכון שתושבי השכונות הירוקות נשמו לרווחה כשראו אותה משום שאנחנו ניצבים בפני אסון תחבורתי, היום אנחנו מדברים על 700 ילדים שצריכים לנסוע כל יום למרכז העיר, ובעוד שלוש או ארבע שנים נגיע ל-2,500 שזה כמו להוציא שלוש חטיבות ביניים כל יום לטיול שנתי. אז עם העניין הזה אי אפשר להתמודד, ואני חושב שהחלוקה הגיאוגרפית מאפשרת קליטה של תושבים מהאזור הגיאוגרפי הנכון".

הוא הוסיף: "יש תמימות דעים באשר לזה שהתהליך נעשה ללא שיתוף בסופו של דבר עד הסוף. אני אומר את זה בצער כי הגענו למצב שהנהגת ההורים מרגישה שהיא לא שותפה לעשייה העירונית וזה לא נכון. אנחנו יושבים המון שעות ביחד ואנחנו הורים מתנדבים ולא תמיד אנחנו מרגישים שזה מצליח. התוכנית הזאת הצליחה להקפיץ פה הרבה הורים בגלל איך שהציגו אותה, ואני מבין את הכעס והחשש של ההורים שעומדים בפני מוסדות שמטים ליפול והם רוצים לשמוע שהם לא יהיו מקופחים. אבל בעניין השיח צריך לזכור שהולכים להיות שינויים בגני הילדים ובצהרונים. אנחנו לא מרגישים שמשתפים אותנו לאורך כל התהליך ואת העניין הזה, את שיתוף הפעולה בין האגף להנהגת ההורים, צריך לתקן".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

14 תגובות
  1. תושב הירוקות

    אינטגרציה זה סיסמא של פעם, היום בכל שכונה יש את כל קשת הגלויות, או בשכונה צמודה. לא צריך ללכת לחפש רחוק בקצה השני של העיר. מצד שני לא סביר שכל בוקר וכל צהרים כל העיר תהיה מלאה בילדים בהסעות ו"אופניים רוצחות חשמליות" מקצה לקצה של העיר. מספיק זמן הם יבלו בכבישים כשיסעו לעבודה בתור בוגרים תחסכו להם את השעתיים האלה בנסיעות בילדות. הגיע הזמן לעבור לשיטה אזורית כמו שעושים בערים גדולות. רוצים השקעה במוסדות חינוך במרכז העיר, תגידו שזה מה שאתם רוצים. ותשלימו עם זה שהירוקה זו שכונה חדשה ואי אפשר לבנות בה בניינים ישנים, מה לעשות. תאבקו על השקעה במרכז העיר לא על חשבון ילדי הירוקות !!!

  2. שקד

    תכנית כל כך מפורטת ויסודית שנעשתה בשיתוף הציבור. כרגיל מגיעים אנשים שלא עשו או בנו או תכננו כלום, העיקר לטרפד תכניות בכדיי להיות בכותרות. גברת קוצמן, חבל מאוד ששם את בוחרת לשים את האנרגיות שלך. במקום לייצר שיתוף, להביא רעיונות, לעבוד יחד וסוף סוך לייצר שינוי מהותי ויסודי. הכי קל להרוס ולצאת גיבור בפני הציבור.
    חבל שבמקום באמת לקדם תכניות – מעדיפים כוצרות עסיסיות. כמה אגו וכמה חבל.

  3. זהר

    למגיב מהירוקה:
    בוא נעשה עיסקה – ילדי הירוקה ילמדו בשרת, שזר ואלון הקרובות לירוקה, ולתושבי השכונות המזרחיות ייבנו בתי ספר חדשים.
    אתה עדיין בעד התכנית?

  4. עירית

    משהו מאןד מסריח העירית כפר סבא וזה מתחיל לפגוע בחינוך בעיר. תושבי השכונות הירוקות כוחניים ןדןרסניים ולא רואים בעיניים. בסופו של יום כולנו ניפגע.

  5. אנונימי

    בירוקה צריך לבנות חטיבה ותיכון. ילדי הירוקה לא צריכים לנסוע לעיר בשביל זה. מי שגר בעיר שילך לביהס אליו הוא משתייך. מספיק לקנא בתושבי הירוקה. יש לכם בתי ספר משלכם.

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    סיגל קוצמן היקרה,
    אנו הורי כפר סבא מודים על כך
    שאת שומרת ודואגת לכל ילדי העיר
    נכחנו אתמול בישיבת המועצה וראינו את הביזיון
    כל הכבוד

  7. תודה להנהגת ההורים

    מעניין מה היה קורה אם היו אומרים לא לשכונות הירוקות
    האם אז הרעיון היה מהותי ויסודי??

  8. תושב הירוקות

    לזהר:
    אני רוצה שהילדים שלנו ילמדו בירוקות. מצידי שיבנו בתי ספר חדשים בכל העיר במזרחיות, בדרומיות, ושיבנו בירוקות בניה ישנה מפחונים. שרת מבחינתי זה מחוץ לאזור שלנו. גם שיבנו בעליה זה אחלה, אנחנו קרובים מאוד לעליה.

  9. כפר סבאית

    כמי שחונכה במערכת הלימוד הכפר סבאית אני בעד האינטגרציה. רק בגלל שזה מתקיים המון שנים בכפר סבא אינו סיבה לשלול את השיטה. יש לה כמה יתרונות:
    1. דף חדש לילדים אשר אינם מוצאים את מקומם בכיתת היסודי. (אין לכם מושג כמה זה חשוב)
    2. חינוך לעצמאות. שלושת ילדיי נסעו באוטובוסים לחטיבות מכיוון שאנו גרים בקצה השני של העיר(לא בירוקה). הם למדו להסתדר לבד, להתמצא ולהכיר את העיר.
    3. הכרת בני נוער מכל רחבי העיר. הבת שלי מצאה את החברה הכי טובה שלה בזכות האינטגרציה, החברה שלה מהשכונה הירוקה והן כבר כמה שנים בלתי נפרדות.

    מה שכן, החטיבות בקריית החינוך צריכים שיפוץ דחוף… מבנים ישנים, נזילות מהתקרה בחורף, אולמות ספורט קטנים ועוד….

  10. תושב הירוקות

    לכפר סבאית:
    1. רוב הילדים לא צריכים לפתוח דף חדש, ולא הגיוני בשביל המיעוט שכן צריך את זה לשנע ברחבי העיר אלפי ילדים. אפשר להעביר כיתה במקרה ספציפי או להעביר בית ספר עצמאית.
    2. לא צריך לנסוע 6 שנים באוטובוס בשביל להבין שזה לא "מדע טילים" מספיקות כמה נסיעות אחר הצהרים כדי להבין.
    3. הכרת בני נוער מכל רחבי העיר. מי שרוצה מוזמן להכיר ילדים גם מערים סמוכות, שוב אם הרעיון הכרות, שכל אחד יכיר אחר הצהרים בזמנו החופשי.
    אין שום קשר בין שיפוץ תשתיות לבין אינטגרציה. מה שצריך שיפוץ צריך. האינטגרציה כבר לא מתאימה לעיר גדולה. ורק בגלל שזה מתקיים הרבה שנים לא אומר שזה טוב הלאה וצריך להמשיך את זה.

  11. דני

    ילד ב 80 שגר בפאקינג דירהה3 חדרים על 75 מטר משלם 1200 שקל ארנונה!!
    זה למה הוא שווה יותר הוא משלם פי 3 !! כן פימ3 מיחד בשכונה בעיר

  12. David sela

    מאז ההשקעה המטורפת בשגעון גדלות שלא ניראה כמותו ראש העיר הקודם וגם הנוכחי הרס את מירקם העיר והחינוך כספים שהיו אמורים להספיק לשפץ מהיסוד כל פינה בכפר סבא כספים שהגיעו ממסי השבחה בירוקות כחצי מיליירד שקל הלכו לשיפוץ השכונה הירוקה לכאורה על החניות שאינן לכאורה על מערכת ביוב שקורסת כל חורף בגלל מכרזים מנופחים ומעוררי תהיה לכאורה כמובן חפשו את הכסף לאן נעלם כסף שהיה אמור להגיע לכל רובעי העיר ולא לתקן עוולות מנופחות של מכרזים מנופחים בשכ הירוקות והכל לכאורה כמובן

  13. תושבת השכונה

    בושה !!!!גברת סיגל את מעבירה ביקורת על בתי ספר שנבנו בשכונה החדשה , בתי הספר האלו נבנו לשרת תושבים שגרים בשכונה שהבתים שלהם אוכלסו בתקופה האחרונה 7000 משפחות גרים בשכונה ויחד מכילים 2400 תלמידים צעירים שגרים בשכונה אין טעם להביט בקינאה או צרות עיין על ילדי השכונה או הבוגרים העתידים שלה במקרה שלך -רק אישה טיפשה תסכל תוכנית אירגונית שתאכלס את הבוגרים בטווח המגורים . אבל כמובן שאנשים טיפישים עם ראיה חסרת תכנון רואים לנגד עיניהם רק מה שאפשר לסכל, את מוזמנת בבוקר של 01.09.18 לראות מאות ילדים מול אוטובוס אחד בדרך לחטיבות ולתיכונים
    בעוד מספר שנים המספרים יגדלו ויגלו וההסעות רק יעמיסו על הנוחות של כל העיר בנוסף ניתן ללמוד מערים כמו תל אביב שהתקדמו וביטלו את האינטגרציה על בסיס מחקרי אורך שלימדו את אנשי החינוך שהאינטגרציה פוגעת בילדים ובתפיסת העצמי שלהם ( לאלו שהגיעו מהשכונות החלשות ) לקח להם המון שנים לגלות את הטעות שלהם אז אולי תפתחי גוגל גברת סיגל ותקראי קצת על תופעת האינטגרציה ומי הנפגע העיקרי בה

  14. נמאס מהבכיינות

    למה תושבים חדשים צריכים לקבוע מה טוב ומה לא טוב לכפר סבא? עם כל הכבוד לתושבי השכונה הירוקה האינטגרציה הייתה והינה חלק בלתי נפרד מהעיר כבר שנים רבות ולא נשמעה תלונה מהתושבים עד שהגעתם.
    אתם רוצים להיות חלק נפרד מהעיר או להשתלב עם שאר התושבים? כנראה שחשבתם שאתם עוברים לעיר פרטית משלכם…

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר