צילום אילוסטרציה אילן אסייג
צילום אילוסטרציה אילן אסייג

אישום: טס לסוריה עם רחפן והתגייס לדאעש

תושב ג'לג'וליה, בן 26, נאשם שלחם עם כוחות דאעש במשך כשנתיים ואף עבד במפעל להרכבת כלי טיס לא מאויישים. הוא נעצר בחודש שעבר עם נחיתתו בישראל

פורסם בתאריך: 18.7.18 12:37

פרקליטות מחוז מרכז הגישה לבית המשפט המחוזי מרכז כתב אישום נגד נידאל סלאח, בן 26 מג'לג'וליה, בגין עבירות מגע עם סוכן חוץ, יציאה שלא כדין, חברות בארגון טרור, מסירת ידיעה לאויב ועבירות נוספות. סלאח נאשם שבאוקטובר 2015 טס באמצעות רחפן לשטח סוריה, שם חבר לכוחות ארגון הטרור דאעש, איתם שהה במשך כשנתיים וחצי. במהלך אותה תקופה, כך לפי האישום, מסר להם מידע על ישראל לאחר שנחקר בעינויים וגם לקח חלק פעיל בארגון. בחודש שעבר חזר לישראל ונעצר עם נחיתתו בשדה התעופה.

לפי כתב האישום, שהוגש בידי עו"ד רועי רייס מהפרקליטות, במהלך החודשים יולי עד אוקטובר בשנת 2015, על רקע הזדהות אידיאולוגית-דתית שפיתחו עם ארגון הטרור דאעש, קשרו הנאשם ומכריו תושבי ג'לג'וליה קשר לצאת מישראל לסוריה כדי לחבור לכוחות דאעש, להשתתף בפעילותם ולסייע בלחימתם אל מול הממסד הסורי. במסגרת זו הוחלט כי בעוד האחרים יטוסו מישראל לטורקיה וממנה יחצו את הגבול לסוריה, הנאשם וחברו, חוסאם חגלה, יחצו את הגבול לסוריה ישירות מישראל באמצעות מצנחי רחיפה. לצורך זה רכשו השניים רחפנים, למדו על הפעלתם בצפייה בסרטוני הדרכה והתאמנו בשימוש בהם בשטחים פתוחים סמוך לג'לג'וליה.

בשלב מסוים הודיעו האחרים כי אין באפשרותם להמשיך לקחת חלק בתוכנית, מסיבות שונות. לאחר שבחנו הנאשם וחוסאם באמצעות מפות את שטח ישראל הסמוך לגבול עם סוריה, הגיעו השניים ביום 17.10.15 עם רחפניהם אל נקודת יציאה שבחרו ברמת הגולן והחלו לנסות להמריא לכיוון סוריה. עקב תקלה טכנית ברחפן של חוסאם, ניסיונותיו להמריא לא צלחו ולכן החליטו השניים לחזור לבתיהם בג'לג'וליה. ביום 24.10.15, בשעות הצהריים, נסע הנאשם שוב לנקודת היציאה, ממנה המריא לכיוון סוריה. בעודו באוויר הצליח הנאשם להימנע מפגיעת ירי שבוצע לעברו מהצד הסורי, ואז נחת בשטח סוריה בהצלחה, לצורך ולקראת חבירתו לכוחות דאעש.

גבול סוריה ישראל צילום גיל אליהו

גבול סוריה ישראל. צילום גיל אליהו

החל ממועד נחיתתו של בסוריה, כך לפי כתב האישום, שהה הנאשם בחברת כוחות, פעילי וחברי דאעש שונים מעל שנתיים וחצי. הנאשם בא במגע ועמד בקשר עם פעילי דאע"ש רבים במקומות שונים ברחבי סוריה, ונטל חלק בפעילות דאעש בהיבטים שונים, לרבות מבצעיים וצבאיים. בפתח תקופת שהייתו בסוריה הנאשם נעצר, נכלא, ונחקר בברוטאליות, לרבות באיומים, אלימות ועינויים, על ידי גורמי דאעש שונים, להם מסר בכפייה מידע שונה אודות ישראל, וכן ניסה להימלט מגורמי דאעש בדרכים שונות אך נתפס. הנאשם מסר לחוקריו כי הגיע לסוריה על מנת לחבור לכוחותיהם, ולבסוף הצליח לזכות באמונם של גורמי דאעש ושוחרר.

לאחר ששוחרר הצטרף ונרשם הנאשם באופן רשמי לדאעש. בין פעילויותיו כחבר בארגון, הנאשם צפה בסרטונים מטעם דאעש, לרבות אודות הכנת מטעני חבלה; יצר קשר עם גורמים שונים בישראל וביקש מהם להצטרף לדאעש; היה חמוש וביצע תרגולים ומטווחים מאולתרים בכלי נשק שונים; הצטלם כאשר הוא חמוש בכלי נשק אלה ושלח את התצלומים לבני משפחה וחברים בישראל; סייע לאנשי דאעש בתרגום תכנים אקראיים שונים מעברית לערבית, ועוד.

הנאשם, כך לפי כתב האישום, אף נטל חלק בפעילות דאע"ש בהיבטים שונים לרבות מבצעיים וצבאיים, ובכלל זאת שובץ ל"ענף הייצור והפיתוח" של דאעש, בו עבד בעבור שכר חודשי במפעל לפיתוח וייצור כלי טיס (מזל"טים) למטרת תיעוד מהאוויר וכן נשיאת חומרי נפץ, בתפקיד האחראי על מערכת ההיגוי של הכלים. במסגרת זו הנאשם אף השתתף בניסוי בו העמיסו על אחד מכלי הטיס פצצה, והשתתף בשיחות בנוגע לאפשרות להשתמש בכלי טיס מעין אלה נגד ישראל. הנאשם גם ניסה לבנות עבור דאעש מסוק קטן והגיע לשלבי בניה מתקדמים. כמו כן, הנאשם לחם בקרבות של דאעש, קיבל מדאעש סכומי כסף מעת לעת וכן התבקש על ידי גורם דאעש לפעול לגיוס פעילים לדאעש בתוך ישראל והסכים לבקשתו.

בסופו של דבר, לאחר קרב בו לחם לצד דאעש נגד הממסד הסורי, נפל הנאשם בשבי כוחות הממסד הסורי ולאחר תקופה מסוימת הצליח להימלט ממנו. בתכוף לאחר הימלטותו, בסוף חודש מאי 2018, עבר הנאשם באמצעות מבריח מסוריה לטורקיה. ביום 21.6.18 טס לישראל, מלווה בבני משפחתו ועורך דינו, ונעצר עם נחיתתם בנמל התעופה בן גוריון.

בבקשת המעצר כתב עו"ד רועי רייס מפרקליטות מחוז מרכז: "לאור חומרת, טיב ואופי מעשיו, אשר בבסיסם הזדהות עם ארגון טרור הידוע באלימותו ואכזריותו יוצאות הדופן, קיים יסוד סביר לחשש שיסכן את בטחון הציבור".

התיק נחקר בידי השב"כ ומשטרת ישראל. הפרקליטות ביקשה את המשך מעצרו של הנאשם עד לתום ההליכים המשפטיים כנגדו.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ראיתי סרט דוקומנטרי מרתק על ילד שרוכב על אווזה ומחפש את אמא שלו, כזה רחפן?

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר