צילום אילוסטרציה עזרא לוי
צילום אילוסטרציה עזרא לוי

העירייה ניכתה מאות שקלים מהמשכורת לסייעות שלא החתימו שעון נוכחות. הסייעות: "זה אקט ענישה לא חוקי"

הסייעות טוענות שהעירייה אינה יכולה "להעניש" אותן על אי החתמה על ידי ניכוי השכר. יו"ר ועד העובדים בעיריית כפר סבא והסייעות אמורות להפגש מחר עם מנכ"ל העירייה

פורסם בתאריך: 16.12.18 15:23

סייעות בגנים העירוניים בכפר סבא מתלוננות על כך שהעירייה ניכתה להן שכר בגין אי החתמת שעון נוכחות, באופן שאינו חוקי. ההפחתה בשכר, שבכמה מקרים הגיעה למאות שקלים לתלוש, בוצעה בחודשים ספטמבר-אוקטובר ללא כל הודעה מוקדמת לסייעות. זאת למרות שלטענתן הן הגיעו בפועל לעבודה ואף דיווחו באמצעות מייל או טלפון ששכחו להחתים את השעות.

בפוסט חריף שהעלתה לפייסבוק הסייעת מאירה חיון, היא כותבת שאי החתמת כרטיס אינה אחד המקרים בחוק הגנת השכר שבגינם מותר לנכות שכר עבודה. לכן, היא דורשת מהעירייה לבטל מידית את ניכוי השכר שאינו חוקי. לדבריה, לפני כמה חודשים קבע שופט בבית הדין האזורי לעבודה כי יש להבחין בין זכותן של העובדות לשכר, לבין זכותו של המעביד לאכוף משמעת במקום העבודה באמצעות שעון נוכחות. "הזכות לשכר קמה עם ביצוע העבודה תמורתה זכאי עובד לשכר", כתבה. "זכותו של המעביד היא לנקוט באמצעי משמעת לעובד המפר את הוראותיו אך אין המעביד רשאי, ואין לתת יד, לאכיפת המשמעת במקום העבודה באמצעות סנקציה בדמות מניעת שכר". היא הוסיפה כי "ניכויי השכר בגין אי החתמת כרטיס עובד, כאשר בפועל הגענו לעבודה, הוא הליך שאינו חוקי ואינו אנושי".

"בזיון", הגיבה סייעת אחרת. "אנחנו עובדות עם הלב והנשמה, מגיעות כל יום לגן גם כשאנחנו חולות, ולא מעריכים אותנו. מגיע לי מספטמבר תוספת על החלפת גננת, לא שילמו, למרות שהם יודעים שעבדתי, אבל להוריד מהמשכורת הם מורידים בקלות".

"מובן בהחלט שאנחנו צריכות להחתים כרטיס", כותבת בתגובה סייעת אחרת, "אלא שזה לא כרטיס, זו אפליקציה שפעם עובדת ופעמיים לא. אין קליטה בגנים ואנחנו גם בני אנוש. קורה ששוכחים להדפיס. צריך לקבל את זה. אנחנו כן היינו בגן ועבדנו, ממש לא הלכנו לטייל".

על פי יו"ר ועד העובדים בעיריית כפר סבא, חיה שפירא, כבר החזירו לחלק מהסייעות את הכסף, ומחר (ב') אמורה להתקיים פגישה בין ועד העובדים, נציגי הסייעות ומנכ"ל העירייה, איתי צחר, בנושא. "אני המצאתי אתמול למנכ"ל את פסק הדין משדרות בו השופט מורה להחזיר את הכסף לסייעות", מסבירה שפירא. "העברנו לו את זה וכרגע זה בטיפול. אני מקווה שיחזירו את הכספים".

אבל למה לעשות את זה מלכתחילה?
"הייתה בעיה שהרבה מהסייעות לא חתמו על שעון הנוכחות בכניסה וביציאה למרות שהן נדרשו לכך. הן לא רצו לחתום והזהירו אותן כבר מתחילת השנה בעניין הזה ואפילו היה מפגש".

למה הן סירבו?
"הסייעות מתנגדות כי יש כאלה שהתרגלו לא להחתים ולצאת מוקדם יותר, במיוחד בגני היול"א. הסברתי להן שזה לא חוקי ולא חכם ואם קרה שיצאת ונפלת וקרתה לך תאונה חלילה, הרי שהביטוח הלאומי לא יכיר בזה. חוץ מזה, אנחנו הרשות היחידה שמקבלת את התמריצים שאישר משרד האוצר מכל היישובים בארץ. יש כאן סייעות שמקבלות תמריץ של 600 שקלים רק על זה שהן הגיעו לעבודה. לשם כך צריך להחתים. לקח זמן עד שהן הבינו את זה. היינו חייבים להביא אותן לדרך המלך כדי שיחתמו".

מהי ההסכמה שאתן רוצות להגיע אליה?
"שכל עובד זכאי לראות את דוח הנוכחות שלו ולהגיב אם יש לו חוסרים. זה נמצא בטיפול".

מה את מצפה מהפגישה מחר?
"אני מקווה שהן יעלו את הבעיות, הן עובדות קשה ולא פשוט".

סייעת מכפר סבא טוענת כי אין כאן שום עניין עקרוני עם החתמת שעון הנוכחות, כפי שניתן היה אולי להבין. "גם אם בעירייה מחזירים את הכסף חודש אחרי הרי שאסור להם להוריד בכלל מבחינה חוקית. זה אקט ענישה שהוא לא ראוי. אפילו אם אתה שוכח להחתים כרטיס רק ביציאה מורידים חצי שעה משכר יממה. זה לא הגיוני שהם יודעים שעבדנו ועדיין הורידו".

אומרים שהסירוב שלכן להחתים הוא עקרוני.
"אם הוא היה עקרוני אף אחת לא הייתה חותמת. יש פה פשוט סייעות ששכחו".

תגובת העירייה:

תגובה בנושא הסייעות: "עיריית כפר סבא מוקירה ומעריכה את הסייעות שתפקידן חשוב לעין שיעור. ועל כן, נוכחותכן המלאה והעקבית ופתיחת הגן בזמן הינה משמעותית מאד עבור יצירת שגרה מיטבית בגני הילדים. באם נפלה טעות בחישוב שכרן של הסייעות אנו נעניק להן את ההחזר המגיע להן בכפוף לחוק".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר