חטיבת שז"ר. צילום עזרא לוי
חטיבת שז"ר. צילום עזרא לוי

"זו הוראה פרטית בבית ספר ציבורי": רוצים שהילד ילמד בדוברי אנגלית? שלמו 280 שקל בחודש

משרד החינוך לא מפעיל הקבצה של דוברי אנגלית בחטיבות, וההורים מצאו פתרון יצירתי: מורים פרטיים מעבירים לתלמידים שיעורים על חשבון שעות הלימודים, ואלה מוגדרים כ"חוג". עכשיו הם רוצים שמשרד החינוך ישלם

פורסם בתאריך: 14.2.19 13:51

הורים בחטיבות הביניים בכפר סבא ממשיכים לשלם עבור לימודי דוברי אנגלית, זאת בניגוד לחוזר מנכ"ל משרד החינוך. כך עולה מבדיקת צומת השרון. "מדובר בהפרטה של לימודי האנגלית, זו ממש הוראה פרטית בבית ספר ציבורי", אומרים כמה מההורים.

מזה מספר שנים פועלת בארבע מחטיבות הביניים בעיר – שז"ר, שרת, אלון ורמון, תוכנית לדוברי אנגלית. במסגרת התוכנית הועסקו מורים דוברי אנגלית, כאשר שכרם היה משולם ישירות על ידי ההורים. בחטיבת בר-לב הופסקה השנה התוכנית בגלל התנגדות המנהלת להמשך גביית התשלומים הלא חוקיים מההורים.

הילדים נבחנים בכיתה ז' ומתוכם מאותרים דוברי האנגלית. אולם הורים טוענים כי איש לא מעדכן אותם מראש כי מדובר למעשה בשיעורים פרטיים על חשבון שעות הלימודים, בהקבצה נפרדת ובתשלום גבוה. ההורים, שנדרשים לשלם 280 שקלים לחודש וילדיהם אף אינם מקבלים שעות נוספות, דורשים כעת שמשרד החינוך יהיה זה שיממן בעצמו את השיעורים.

גם בשנת הלימודים שעברה מחו הורים על התשלומים. העירייה כמעט וסגרה את התוכנית, אולם קבוצת הורים מצאה פתרון יצירתי וספק אם תקין: דוברי האנגלית מקבלים שעה אחת מחוץ למערכת, בשעת אפס, ויתר ארבע השעות הנוספות ניתנות במקביל לשיעורי האנגלית שבמערכת אך מוגדרים כתרומה של המורה. בנוסף, במקום לשלם ישירות למורה משלמים ההורים לחברה לתרבות הפנאי, שמגדירה את לימודי האנגלית כחוג. באופן הזה למעשה, טוענים ההורים, מכניסים שיעורי העשרה פרטיים למערכת השעות.

נציין שעל פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך חל איסור על גביית תשלום בגין לימודי תגבור למקצועות ליבה, ומשרד החינוך מממן בעצמו את שיעורי האנגלית הרגילים. בעבר הרחוק טען משרד החינוך כי גביית תשלומים כאלה אינם חוקיים. כיום אומרים במחוז מרכז במשרד החינוך, בתגובה לפניית צומת השרון, כי לא המשרד הוא זה שגובה את הכסף. "בתי הספר אינם גובים תשלום מההורים עבור שיעורי אנגלית", נמסר, "שיעור האנגלית שאינו במערכת השעות הוא בבחירת ההורים ואינו תנאי ללמידה בכיתת דוברי האנגלית".

בתגובה, אומרים ההורים כי אין דרך אחרת ללמוד בכיתת דוברי אנגלית, מלבד ההשתתפות בתוכנית המדוברת. הם אומרים שברור שמדובר בבחירה שלהם אם לשלם או לא, כשהברירה שעומדת בפניהם היא להותיר את הילד בשיעורי האנגלית הרגילים שרמתם נמוכה יותר מהשיעורים לדוברי אנגלית.

"הבחירה שלי היא בין האפשרות שהילד שלי ילמד אנגלית עם כולם וישתעמם, לבין זה שהוא ילמד בכיתה עם תלמידים ברמתו", אומרת שרון רשף, שבנה לומד בחטיבת שז"ר, "כל ההתייחסות הזו והתשלומים עצמם הם לא לעניין. הילד מקבל חמש שעות שבועיות של דוברי אנגלית במקום ארבע שעות שבועיות שמגיעות כסטנדרט ממשרד החינוך. נכון שהוא לומד בקבוצה קטנה יותר, אבל העלות גבוהה מאוד".

רשף מוסיפה: "בכלל, כל נושא תשלומי ההורים הוא מטורף. אנחנו הורים לשלושה ילדים ושילמנו לא כולל דוברי אנגלית יותר מ-5,000 שקלים, וזה לא כולל עוד 2,000 שקלים שרכשנו לפ-טופ כפי שדרשו בחטיבה. ומה עם 1,700 שקלים כתגבור לכיתת המחוננים של הבת שלי שנמצאת בכיתה אחרת?. ברור שזו בחירה שלי לשלם, אבל השאלה היא מה המחיר שיגבה ממני ומהילדים שלי אם לא אשלם. וכל זה כשבמשרד החינוך מתגאים בחוק חינוך חובה. אנחנו עוד מצליחים לעמוד בתשלומים האלה, אבל מה עם כאלה שלא מסוגלים? בשורה התחתונה חוק לימוד חינם הוא לא חינם, ואני קוראת למשרד החינוך לממן את השעה הזאת".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אני נלחמתי בתופעה והגעתי לכל מקום אפשרי כולל בנט. אני לא שילמתי לבת שלי.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר