הדר לביא, עילאי הרסגור. צילומים נועה קוסקי, ליאור פילשטיינר
הדר לביא, עילאי הרסגור. צילומים נועה קוסקי, ליאור פילשטיינר

הקרב על ועדת איכות הסביבה: הדר לביא דורשת לבטל את המינוי, הרסגור-הנדין טוען שזה "ספין"

לביא טוענת שהליך מינויו של נציג לוועדה מעמותת אזרחים למען אוויר נקי, שמייסדה הוא עוזרו של סגן ראש העירייה הרסגור הנדין, לא נעשה לפי החוק

פורסם בתאריך: 19.2.19 14:45

חברת מועצת העיר מהאופוזיציה, יו"ר סיעת כפר סבא מתקדמת הדר לביא, דורשת לבטל את מינוי החברים לוועדת איכות הסביבה העירונית, שמונו ב-6 בפרואר, שכן לטענתה הוא נעשה שלא כחוק ובניגוד לאתיקה. לביא מתנגדת להליך מינויו לחבר בוועדה של נציג עמותת "אזרחים למען אוויר נקי", שיושב הראש שלה, יניב בלייכר, מונה לאחרונה כעוזרו של סגן ראש העירייה ויו"ר ועדת איכות וסביבה, עילאי הרסגור הנדין. העמותה והרסגור-הנדין טוענים שפעלו כחוק.

במכתב ששלחה לביא לראש העירייה רפי סער, עם העתקים ליו"ר ועדת איכות הסביבה וסגן ראש העיר עילאי הרסגור-הנדין, היועץ המשפטי של העירייה אלון בן-זקן, השר להגנת הסביבה זאב אלקין וחברי מועצת העיר, היא מצטטת את החוק (פקודת העיריות), לפיו נציגי הוועדה העירונית לאיכות סביבה יהיו: ארבעה חברי מועצה, עובד בכיר האחראי על תחום איכות הסביבה ושני נציגי ציבור תושבי העיר. על פי החוק "את האחד תבחר המועצה בהתייעצות עם ארגונים מקומיים שעניינם בשמירת איכות הסביבה ואת האחר יבחרו ארגונים מקומיים, ובאין ארגון מקומי תבחר המועצה את האחד בהתייעצות עם ארגון ארצי ואת האחר יבחר ארגון ארצי".

לטענת לביא, "ארגון 'חיים וסביבה' (ארגון הגג של הארגונים הסביבתיים) מכיר בשני ארגונים מקומיים בעיר – המועצה לפיתוח מקיים ומשמר האילנות. בתהליך בניית הועדה ואישורה על ידי המועצה לא בוצעה התייעצות עם ארגונים אלו, והם גם לא נקראו להציע מועמד מצדם, כפי שמחויב בחוק".

עוד כתבה: "יתרה על כך – מייסד ארגון 'אוויר נקי', ארגון אזורי המשתתף כנציג ציבור בועדה, מונה לאחרונה להיות עוזרו האישי של סגן ראש העיר וראש ועדת איכות הסביבה מר הרסגור הנדין. הארגון הינו ארגון סביבתי, לא מוכר רשמית, וייצוגו אינו עומד בקנה אחד עם החוק. בכך – יש גם טעם לפגם מטעמים פוליטיים ולא רק משפטיים".

לביא דורשת "לבטל את המינוי הלא-חוקי של ועדת איכות הסביבה העירונית, לדרוש ממועצת העיר להתייעץ עם הארגונים הסביבתיים המוכרים והוותיקים בעיר – המועצה לפתוח מקיים ומשמר האילנות כפי שמוגדר בחוק, או עם ארגונים מקומיים מוכרים אחרים באם ימצאו כאלו, לאפשר לארגונים אלו למנות נציג ציבור מטעמם – כפי שמתחייב בחוק".

הרסגור-הנדין השיב ללביא וטען כי "לצערי בחרת להסיק מסקנות חפוזות ולהטיל דופי במינוי ועדת איכות הסביבה, וזאת כשאת יודעת שאפשר להגיד לי כל דבר בשיחה פרטית וגם לתקן אם הדבר דרוש מבלי לעורר מהומה".

לצומת השרון אמר: "יניב בלייכר הגיש את מועמדותו זמן רב לפני ההסכם הקואליציוני. הדר לביא תמכה אז במינוי וכתבה לו שהוא, כנציג עמותת אזרחים למען אוויר נקי, יהיה בוועדת איכות הסביבה. זוהי עמותה רשומה, כלומר ארגון רשמי. אני לא יכול לדבר בשמם, אך הכל נעשה באופן תקין ובתמיכתה של הדר לביא. כשביקשתי מיניב בלייכר להיות העוזר שלי, הוא דאג באופן מיידי להוציא מכתב מטעם העמותה שמסיר את מועמדותו. העובדה שהיא תמכה אז במינויו מוכיחה שטענותיה כיום אינן ענייניות. כמו כן, חבר סיעתה פנחס כהנא קיבל את המידע על חברי הוועדה מבעוד מועד ובירך על ההרכב. כל סיעתה תמכה. מדובר בספין תקשורתי שאין בו דבר. אני סמוך ובטוח שעשיתי את הכל על פי החוק. חבל שהיא בחרה לפעול בדרך זו. היא היתה יכולה לדבר איתי ולקבל הסבר מלא במקום לשלוח מייל בתפוצה רחבה ולעורר מהומה".

תגובת "אזרחים למען אוויר נקי": "צר לנו על השימוש שנעשה בשמו של ארגון אזרחים למען אוויר נקי, שהוא ארגון על-מפלגתי שכל חבריו פועלים בהתנדבות מלאה למען תושבי כפר סבא, לצרכים פוליטיים. לעצם הטענות: אזרחים למען אוויר נקי הוא עמותה הרשומה ברשם העמותות וכתובתה רשומה בכפר סבא, ומכיוון שכך עונה הארגון על דרישת החוק להיותו ארגון מקומי מוכר שעניינו בשמירת איכות הסביבה. יש לציין כי בהתאם לפקודת העיריות ב-20 בדצמבר 18, כחודש וחצי לפני אישור הרכב ועדת איכות הסביבה במועצת העיר, וכשלושה שבועות לפני כינון הקואליציה – הגישה העמותה מכתב אל ראש העיר, עם העתק אל שאר חברי מועצת העיר, ובו בקשה למינוי יו"ר העמותה יניב בלייכר כנציג ציבור בוועדה. מיד לאחר שקיבל בלייכר הצעה למינוי כעוזרו האישי של סגן ראש העיר החליפה העמותה, לבקשתו, את מועמדותו במועמדותו של נציג אחר מטעמה. עמותת אזרחים למען אוויר נקי גאה בפעילותה למיגור זיהום האוויר משריפות הפסולת ובהישגיה, ובהם העברת חוק לאיסור הבערת פסולת, הפסקת פעילותם של אתרים פיראטיים בשרון ובשומרון, הקמת ועדה של הכנסת לטיפול בשריפות הפסולת וגיבוש תכנית לאומית על ידי המשרד להגנת הסביבה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. העמותה תמשיך לפעול בהתנדבות, דרך הוועדה לאיכות הסביבה של עיריית כפר סבא, ובכל מקום אחר למען שמירה על איכות חייהם ובריאותם של תושבי כפר סבא, כפי שעשתה עד כה".

תגובת עיריית כפר סבא: "מינוי ועדת איכות הסביבה בוצע על פי הוראות החוק, לאחר התייעצות עם גופים מקומיים לרבות העמותה המקומית 'אזרחים למען אוויר נקי'. יש להדגיש כי מדובר בעמותה רשומה ומוכרת שמרכז פעילותה ממוקם בכפר סבא, והיא נולדה כחלק ממאבק התושבים במפגעים הסביבתיים באזור ולצורך קידום אג'נדה זו. על כן המינוי חוקי ועל פי כל הכללים"

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר