חזי ברזני (מימין) ויהודה בן חמו. צילום אריה אברמזון
חזי ברזני (מימין) ויהודה בן חמו. צילום אריה אברמזון

בלעדי | העדות של חזי ברזני, עד המדינה במשפט בן חמו

"הוא אמר 25 אלף שקלים אתה מביא אלי ו-15 אתה מחלק בנוהל הרגיל"...“אני משנן את הרשימה ואז היא נגרסת": בעדות שנמשכה כארבע שעות שטח השבוע ברזני את גרסתו בבית המשפט. סנגורו של בן חמו ניסה להוכיח שברזני הוא שהוליך שולל את התורמים, ותהה מדוע הקליט אחרים אבל לא את בן חמו עצמו. סיקור מיוחד

פורסם בתאריך: 11.4.19 08:33

אף שעמדו ביום שני השבוע לראשונה מזה זמן רב זה מול זה, באולם בית המשפט המחוזי בלוד, יהודה בן חמו וחזי ברזני, פעם ראש עיריית כפר סבא ועוזרו האישי והיום נאשם ועד המדינה נגדו, לא הביטו האחד בעיניי השני.

ברזני הגיע לאולם בית המשפט של השופט ד”ר עמי קובו, מלווה באשתו, כדי להעיד לראשונה במשפטו של בן חמו. בן חמו הגיע לדיון, כמו לדיונים קודמים, כשאחותו עו”ד יוכי בן חמו תורתי לצדו. ברזני, שניכר שהגיע מוכן אף שהתרגש, עמד על דוכן העדים ושטח במשך שעות את גרסתו בחקירה של עו”ד אורלי שרגנהיים מהפרקליטות, ובחקירה הנגדית, שהחלה מיד לאחר מכן אחרי הפסקה קצרה, על ידי עו”ד אשר אוחיון, סנגורו של בן חמו שמייצג אותו יחד עם עו”ד חן הולנדר.

בן חמו, נזכיר, מואשם בעבירות מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי עובד ציבור, הטרדת עד ועבירות מס. לפי האישומים נגדו הוא יצר מנגנון הונאה במסגרתו קיבל תלושי קניה כתרומות המיועדות לכאורה לנזקקי העיר, וזאת ללא שיתוף מחלקת הרווחה או גזבר העירייה. בחלק מתווי הקניה הוא מואשם שעשה שימוש לצרכיו האישיים, ואת חלקם חילק לאנשים שונים בהתאם לראות עיניו בהם מקורביו, עובדי לשכתו, עובדת משק ביתו ולפעילי שכונות, לשימושם האישי או לחלוקה לתושבי העיר.

ברזני-ברוטמן, שעובד כיום כמנהל מחלקת משק ותחזוקה בעיריית רמת גן, החל לעבוד בעיריית כפר סבא במשרת אמון כעוזרו האישי של בן חמו, ב-1 באוגוסט 2007 וסיים את תפקידו בספטמבר 2014. “זה להיות יד ימינו ואיש אמונו לכל דבר ועניין”, הסביר ברזני בבית המשפט את מהות התפקיד, “זה לעסוק בפניות ציבור ובמועצה, בכל מה שהעירייה עוסקת בו ובדברים שמגיעים לפתחו של ראש העיר שצריך לדעת לטפל בהם”.

באפריל 2016 הגיע ברזני למשרדי היחידה הארצית לחקירות הונאה וחשף את המנגנון לכאורה שאיפשר לבן חמו לגנוב, כך לפי האישום, עשרות אלפי שקלים בתווי קניה שקיבל כתרומות. זאת לדבריו, לאחר שהחלו להגיע לאוזניו שמועות על כך שהוא עצמו לקח תלושים מקבלנים.

נדגיש כי האנשים שמציין ברזני בעדותו, לרבות אלו שהוקלטו על ידו, אינם חשודים בשום עבירה במסגרת התיק.

* * *

עו"ד שרגנהיים: למה החלטת לחשוף את האירועים הקשורים לתפקידך כעוזר ראש עיריית כפר סבא ליאח”ה?

“הרעיון להגיע ליאח”ה התגבש אצלי קצת לפני שהגעתי לעיריית רמת גן. נפגשתי עם גורמים והתייעצתי איתם. אז בדיוק החלו תצהירים בתביעה של דני הרוש (היה סמנכ”ל העירייה בחלק מהקדנציה של בן חמו. הוא ובן חמו הגישו תביעות הדדיות). בנושא הזה לא מסרתי עדות ראשית מסיבות מובנות, כי לא רציתי להיות תחת מסע נקמה. פחדתי… אחרי זה התחיל מסע, שאני מכיר מעובדים אחרים שעזבו והתפטרו (מהעירייה, א”א): חזי גנב, חזי לקח תלושים, חזי לקח כסף מקבלנים, חזי אכל במסעדות ולא שילם וחזי עשה דברים שלא בסמכותו. הבנתי שיש פה מירוץ והגעתי להבשלה ולהחלטה תוך התייעצות עם גורמים רלוונטיים שזה מה שאני צריך לעשות. באפריל 2016 הגעתי ליאח”ה”.

הקשר עם יאח”ה התפתח עד לחתימה על הסכם עד מדינה ב-14 ביוני 2016. “נפגשתי עם מי שאמורים להפעיל אותי על מנת לחזק את הראיות שלשמן הגעתי ליאח”ה, לפגישות עם אנשים והפעלה מסודרת שלי כדי להגיע למצב שכל מה שאמרתי יאומת עם מספר גורמים שהיו שם (בעירייה, א”א) בזמני או אחרי”, הסביר ברזני.

החקירה הגלויה החלה בפברואר 2017, אז ברזני נפגש עם גורמים מהעירייה ועם הקבלנים שנעצרו במקביל לבן חמו, ואף הקליט חלק מהם בסתר בהחלטה אישית או בשיתוף פעולה עם יאח”ה.

עו"ד שרגנהיים: איך עבד מנגנון הגיוס והחלוקה?

“מבחינתי זה היה בהדרגתיות. לא שותפתי במנגנון. אני מתבקש בשלב מסוים על ידי יהודה בן חמו ליצור קשר עם מספר גורמים כמו בעלי רשתות שיווק ושניים שלושה קבלנים בעיר, בעיקר לפני פסח וראש השנה ולבקש תווים (תווי קניה) עבור נזקקים”.

עו”ד שרגנהיים: מה אתה עושה עם הבקשה?

“אני מבצע אותה בהדרגתיות. התלושים לא מגיעים ביום אחד. אחרי שקיבלתי אישור, מישהו מעובדי הלשכה היה נוסע להביא אותם והם היו נמסרים ליהודה. בכל התקופות, על פי רוב, שאני אפרט אותם אם אתבקש, אני מקבל 15 אלף שקלים עם רשימה למי לחלק ולמי להעביר. היא מוכתבת על ידי בן חמו, אני משנן אותה וזוכר ואז היא נגרסת במגרסה שהייתה לידו מתחת לשולחן”.

עו”ד שרגנהיים: מה היא כללה?

“מספר תושבים שהכרתי, נציגי שכונות ממזרח העיר וממערב העיר. נציגים של שכונות שהיו פעילים של בן חמו ושהיו אמורים לחלק אותם הלאה. בנוסף רבנים, נציגי בתי כנסת ואנשים שאת רובם הכרתי באופן הדרגתי באופן כזה או אחר מאז תחילת עבודתי. אחר כך, לפחות מאז ראש השנה 2008, חולקו תלושים גם לעובדי הלשכה, הנהגים, מנהלת הלשכה רונית ודאי ואני”.

לאורך השעות הבאות מפרט ברזני את כל המועדים בהם הוא יודע ממקור אישי שהתקבלו תלושים ושהיה לו חלק בקבלתם ובחלוקתם. באשר לראש השנה 2010 למשל, אמר: “זו הייתה הפעם הראשונה בה התבקשתי על ידי בן חמו להתקשר לקבלנים והיזמים נחום ביתן, רמי שבירו ואבי זיתוני שבנו אז בכפר סבא הירוקה”.

עו”ד שרגנהיים: על מה לדבר?

“דיברתי איתם בעבר על ימי התרמה לאגף פצועים של צה”ל בבית לווינשטיין, פניתי אליהם להתגייס בעניין הזה. אני זוכר שגם ביקשתי מהם להשתתף ביום כדור הארץ ונדרשתי לעדכן אותם במה שהוחלט בוועדת תכנון ובנייה”.

עו”ד שרגנהיים: ומה עם הפניה הזאת הספציפית?

“זו הייתה בקשה לקבל תלושי חג. נדרשתי על ידי בן חמו להתקשר. אני מתקשר ושואל אם הם מוכנים ואני לא נופל על אוזניים ערלות. שבירו אמר זה בסדר ושסופי מנהלת לשכתו תיצור איתי קשר. עשיתי טלפון לאבי זיתוני וזיתוני מבקש לשלוח פקס שמפרט את הבקשה, אולי לענייני רישום אצלו. אני מכבד את הבקשה ומכתיב למירב מהמזכירות והיא שולחת ומוודאת שהגיע. ביום למחרת אני נותן ליהודה עדכון שדיברתי עם כולם, כולל יינות ביתן, וגם הוספתי שזיתוני ביקש פקס. באותו רגע היו צרחות כולל דפיקה על שולחן. הוא צרח עלי ‘מה פתאום אתם שולחים, מה אתם עושים, מה כל אחד נהיה לי פה גאון גדול, למה אתם עושים את זה’. תוך כדי הבהילות מהצעקות, שזה ריטואל שהיה מוכר בשגרה, הבאתי את המכתב. הוא גרס אותו, ביקש למחוק אותו מהמחשב וזהו”.

* * *

החל מראש השנה 2007 ועד ראש השנה 2014 – ברזני היה עד לדבריו לשיטה בה פעל בן חמו בנושא התלושים. זה התחיל בפעם הראשונה כשבן חמו ביקש ממנו “להביא משהו מאדם בשם רוני גנגינה”, הבעלים הקודמים של רשת יד יצחק שהפכה לימים ליינות ביתן. “חייגתי למזכירה, הא ירדה למטה ומסרה לי מעטפה ובה מעטפות שרשום עליהן יד יצחק”, מספר ברזני. “בתוך המעטפות שטרות של 100 שקלים בתווי קניה. אני מגיע לעירייה אומר זה מה שאמרו לי להביא, אמרו לי לשים על השולחן הנחתי וחזרתי לחדר. ואז שמעתי צעקות – ‘מי שם את זה על השולחן, משפצים פה, למה זה צריך להיות ככה’. כך זה נמשך מדי שנה עם שינויים כשהסכומים משתנים מתורם לתורם”.

בפסח 2014 כשברזני ידע שהוא עוזב, בשעה שעשה חפיפה עם עורך דין וידל צרפתי שמונה להחליפו, הוא התבקש לדבריו על ידי בן חמו לא לחפוף אותו בנושא התלושים. “אני לא חופף אותו”, מסביר ברזני. “אבל אני נקרא לבן חמו לחדר ומתבקש על ידו ליצור קשר עם ביתן לבקש 40 אלף שקלים בתלושים, שזה יותר מבדרך כלל, בטענה שיש רה ארגון”.

עו”ד שרגנהיים: מה אתה יודע על הרה ארגון?

“לא יודע כלום. לא שמעתי משום גורם כזה או אחר שעוסקים או לא בנושא על הרה ארגון. אני כן יודע שאני נדרש ומבצע, חודש לפני עזיבתי. בשיחה ביתן מביע תמיהה קלה אבל לא נופל מהכיסא. אני מקבל טלפון כעבור חמישה ימים ונדרש להגיע לסניף. אני למיטב זכרוני שולח את צביה צורף אם הבית, היא הולכת לשם. אני יודע מה היא הולכת להביא. היא מביאה את זה וכשהיא מגיעה אלי אני לא לוקח את זה לחדר, לוקח למטבח ופותח. אני רואה תלושים חומים – לא פלסטיק”.

עו”ד שרגנהיים: מה קורה עם אותם 40 אלף השקלים?

“15 אני משאיר אצלי במטבח ונכנס לחדרו של בן חמו, למיטב זכרוני אני נועל את הדלת של הכניסה הראשית הפנימית, מניח לו 25 אלף שקלים ובאותה הזדמנות מדבר עם בן חמו”.

עו”ד שרגנהיים: על מה הייתה השיחה?

“הוא אמר 25 אלף שקלים אתה מביא אלי ו-15 אתה מחלק בנוהל הרגיל. אותו נוהל כמו שהיה בפסח פחות או יותר עם השינויים. שאלתי לגבי שם כזה או אחר. ה-25 מונחים אצלו. הוא שואל מה זה. אמרתי ‘אתה זוכר שביקשת’. אמר ‘אהה יופי’.

עו”ד שרגנהיים: יש עוד פעילות שנוגעת לתלושים באותה תקופה?

“כן, אני מדווח לבן חמו על כך ששבירו וזיתוני מסננים אותי. לגבי שבירו בן חמו סינן קללה. ולגבי זיתוני הוא אמר אל תנדנד יותר מדי. אני נדרש, ערב נסיעתו לחו”ל, לשאול לגבי אמנון שאול ובניו (קבלן ריצוף מכפר סבא, א”א). כשיהודה ממריא באותו ספטמבר אני מתקשר לאמנון שאול או מי מבניו והוא אומר שאין מצב שהוא יקנה תלושים, אלא ייתן לי במזומן 3,000-2,000 שקלים. אמרתי שלא. אמר מה אתה מציע. אז שלחתי את אורי הנהג למשרדים של אמנון שאול, קיבל כסף ורכש תלושים מיד יצחק. עם שובו של יהודה מחו”ל היינו בבר מצווה. שאל מה קורה, התעניין. לאחר מכן התקשר לאדם בשם מאיר איתן, שאני מכיר בצורה לא אישית. אמר לי ללכת אליו. הבנתי שזה כסף מזומן. הלכתי אליו. קיבלתי 2,000 שקלים במזומן. והכסף הזה עם התלושים של אמנון שאול נמסרו ליהודה”.

עו”ד שרגנהיים: מה קורה בפורים 2015?

“אני מקבל מספר טלפונים מוידל צרפתי שביקש שאחפוף אותו בעניין התלושים, שאל אותי מה לעשות למי לפנות. אני די מסנן אותו. פעם אחת ניתקתי לו. אחרי מספר ימים ממש בסמוך לפורים אני מקבל טלפון מרון קוגמן, סמנכ”ל שירות בעירית כפר סבא, והוא מבקש ממני לעשות זאת. אמרתי לו שאני לא מתכוון לענות לוידל אלא אם אקבל הוראה מיהודה ואוודא את זה בצורה סופית. קוגמן אמר שלפחות אעביר לו את הרשימה למי מעבירים פחות או יותר, את רשימת החלוקה. עשיתי רשימת חלוקה, ואמרתי זאת בחקירה, הקלדתי אותה על המחשב, מחקתי מהמחשב, והגשתי אותה מודפסת לרון קוגמן מיד אחרי פורים”.

לאחר מכן מספר ברזני מה קרה למיטב ידיעתו עם התלושים ששם בידיו של בן חמו. בין השאר סיפר שאחרי פטירתו של אביו של בן חמו הוא נדרש מדי חודש, בכעשרה מפגשים בבתי כנסת שונים, בשיעורים לעילוי נשמתו, להעביר 400 שקלים בתלושים לגבאים.

ברזני גם מדווח על תלושים שקיבל בשני מועדים שונים בשנת 2015, לאחר שסיים את עבודתו בעירייה מנהגו של בן חמו, אורי מועלם ובן חמו עצמו בסך כולל של 3,000 שקלים, שאת רוב הסכום לדבריו מסר לאחרים, שלושה תלושים שמספריהם 7502,7499,7480 הוא מסר לחוקרים ביחא”ה. לאחר שכבר חתם על הסכם עד המדינה נפגש עם אורי מועלם, חזי שבת, וידל צרפתי, רוני פילבסקי ורמי שבירו שתועדו בצורה מסודרת לדבריו על ידי צוות החקירה.

* * *

בתום חקירתו על ידי עורכת הדין מהפרקליטות שרגנהיים, החל סנגורו של בן חמו, אשר אוחיון, לחקור את ברזני. קו ההגנה של עו”ד אוחיון, מתחילת שלב ההוכחות, מתמקד בכך שברזני הוא זה שטווה את מנגנון התלושים ולא בן חמו. בחקירה הנגדית התמקד עו”ד אוחיון תחילה בקשר של ברזני לשגיא לנצ’נר מחברת הבנייה ינוב. אוחיון טען שלנצ’נר ומאיר איתן (קבלן, א”א) העידו במשטרה שתרמו את התלושים כי חשבו שהם עוזרים לנזקקים והולכו שולל אחרי ברזני. לאורך החקירה כינה עו”ד אוחיון את ברזני “שקרן” מספר פעמים, וטען שהסיבה שברזני הקליט אנשים אחרים ולא את בן חמו היתה כי ברזני חשש שלא יצליח להקליט את הגרסה שבה היה מעוניין. הוא אף תהה מדוע בעדויותיהם במשטרה היו מי שטענו כי ברזני קיבל כסף מזומן לעצמו.

עו”ד אוחיון: אם אשאל אותך האם אתה יודע על מישהו שטען במסגרת חקירה שאתה לא דובר אמת, תגיד אתה לא יודע?

“אני יודע מה שאני יודע. היה אדם אחד שהתעמתי איתו שאני לא דובר אמת. זה מידיעה אישית קוראים לו רמי שבירו”.

עו”ד אוחיון: יש עוד?

“היו מאהר ג’אבר (קבלן עפר) ומאיר איתן”.

עו”ד אוחיון: מי שעומתת אתו אמר שאתה שקרן?

“אמר”.

עו”ד אוחיון: הוא אמר או הם אמרו? ביחיד או ברבים?

“אני לא מכיר כל אדם מכל עדי התביעה וההגנה ואת תחושתו אלי למעט, הדברים שנאמרו לי מתוך צוות החקירה, מתוך חקירה”.

עו”ד אוחיון: אתה יודע לאן ביקשת להעביר את התלושים, באיזו קומבינה, למשרד של רפי כחלון. אתה יודע מי לקח את התלושים משם? (נסביר שלנצ’נר טען בחקירתו במשטרה שהתבקש על ידי ברזני להעביר את התלושים שתרם למשרדו של חברו של יהודה בן חמו רפי כחלון. משם, כך נטען, ברזני אסף את התלושים כך שאיש בעירייה לא ידע שלנצ’נר תרם את התלושים).

“לא דיברתי איתו (שגיא לנצ’נר) מעולם על תלושים”.

עו”ד אוחיון: ממציא לנו פטנטים, אחרי שאתה לא עובד בעירייה. יש לך הסבר אחר לגרסה של שגיא?

“ההסבר שלי שלא היה לי קשר עם שגיא מינוב בהקשר לתלושים”.

עו”ד אוחיון: אתה ממציא סיפורים שיש בהם מהלכים שהם על הגבול… התעסקת בזה אישית, גם אחרי העבודה, וגם עוקף ומעביר לאדם בשם רפי כחלון.

“אין לי הבנה למה הוא אמר את זה, מעולם לא דיברתי עם שגיא מינוב בנושא התלושים”.

עו”ד אוחיון: אותו אחד בשם מאיר איתן, הוא בן אדם ששונא אותך?

“ממש לא”.

עו”ד אוחיון: בן אדם מן היישוב?

“נכון”.

עו”ד אוחיון: יש לו נטייה לספר סיפורי סבתא?

“כל מה שאמרתי על מאיר איתן היו מעבודה אישית ושליחות של יהודה אליו”.

עו”ד אוחיון: יהודה עוד נתן לך תלושים ב-2016?

“ממש לא. בפעם האחרונה בראש שנה 2015”.

עו”ד אוחיון: כלומר היה איתך ביחסים טובים גם אחרי שעזבת. ועוד אומר לך בוא כנס למסיבת פרידה שעשו למישהי בעירייה כשנפגשת אתו.

“כן, יחסים טובים”.

עו”ד אוחיון: לא הייתה סיבה שהיחסים ישתנו?

“לא הייתה שום סיבה, מה חשתי כלפי יהודה…”.

עו”ד אוחיון: לא שאלתי את זה.

“יכול להיות שחיבתו אלי הייתה גדולה יותר מאשר חיבתי אליו”.

עו”ד אוחיון: קרה משהו באותו הזמן עם התלושים לאחר מכן?

“כן נפגשנו בארבע עיניים כמה שבועות אחרי החגים והוא דיבר. הטיח כל מיני דברים לגבי דני הרוש, הטיח דברים לגבי רונית ודאי (מנהלת לשכתו של בן חמו), והטיח בי דברים…”.

עו”ד אוחיון: מה אמרת?

“שזה לא נכון. הוא מסר לי מפי מי שמע את זה, אבל אנשים שניגשתי אליהם אמרו שלא היו דברים מעולם. זה אומר מי זה יהודה בן חמו”.

עו”ד אוחיון: אתה מגיע למשטרה כדי לנקות את עצמך ולהעביר את כל האשפה ליהודה, ואתה עושה פעולות, יוזם הקלטות, לא אומר להם בזמן אמת.

“הכל נמסר להם”.

עו”ד אוחיון: לא אמרו לך ‘אדוני אל תפנה לאנשים, אתה מכניס להם דברים בפה’?

“אם הייתי מקבל הנחיה אחרת לא לבצע שום פעולות הייתי מבצע. אבל לא קיבלתי הנחיות לבצע. זה היה יוזמה שלי”.

עו”ד אוחיון: ואז העברת למשטרה ולא אמרו לי כלום?

“לא טפחו לי על השכם אבל לא אמרו להפסיק”.

עו”ד אוחיון: מה יותר פשוט מאשר לשוחח עם יהודה בעצמו?

“אם היית שומע, אמרתי שהגעתי למשטרה משתי סיבות שאחת מהן היא שהוטחו בי האשמות מלא גורם אחד או שניים, שאני גנבתי כסף מקבלנים, ולקחתי תלושים, ואכלתי במסעדות”.

עו”ד אוחיון: יפה, ומי אמר את זה?

“יהודה בן חמו”.

עו”ד אוחיון: אז למה לא להקליט אותו?

“כי נתתי בתצהיר דברים נכונים ואז הפכתי להיות בדיוק כמו אייל יוניאן או דני בן הרוש…”.

כך במשך דקות ארוכות מנסה עו”ד אחיון מנסה עו”ד אוחיון להבין מדוע הוא לא הקליט את בן חמו עד שברזני אומר: “אני מכיר את יהדוה טוב מאוד, מכיר את היכולת הרעה שלו והנקמנית. אני נשלחתי על ידו להקליט אחרים. אז אני אקליט את האיש רע הלב הזה?”.

החקירה הנגדית של עו”ד אשר אוחיון הופסקה, ותמשיך בדיון הבא שנקבע לתחילת חודש יוני.

כאמור לעיל, כל אותם אנשים שברזני מציין בעדותו, לרבות אלו שהוקלטו על ידו, אינם חשודים בשום עבירה במסגרת התיק. 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר