תן. צילום רם זאבי
תן. צילום רם זאבי

15 תנים כבר נהרגו: תגובות זועמות על מבצע דילול תנים באזור כפר סבא

ברשות הטבע והגנים אומרים כי "ריבוי התנים באזור הוביל לטריפת צאן במכלאה, נזקי חקלאות וכניסת תנים רבים למושב שדי חמד". מייסדת תנו לחיות לחיות אתי אלטמן: "הכי קל זה להרוג"

פורסם בתאריך: 12.6.19 13:17

רשות הטבע והגנים יצאה במבצע לדילול אוכלוסיית התנים באזור כפר סבא ועוררה את כעסם של תושבים רבים בסביבה. תמונה מזעזעת של תן מת לאחר שנורה סמוך לעתיר ידע, שהועלתה בעמוד הפייסבוק "ביקורת בונה", העלתה את חמתם של מאות גולשים שהגיבו לפוסט. "לא השארנו לתנים, לחזירי הבר וליתר בעלי החיים מקום לחיות ולאכול. הבנייה האינטנסיבית לא מותירה להם ברירה, והם מתקרבים לאיורי המגורים כדי לחפש אוכל. הבעיה שזו דרך אלימה משום שעשויה להשאיר תנים פצועים בשטח שיסבלו קשות", כותבת אחת הגולשות. "פשוט זוועה! איך זה חוקי בכלל !?", כתבה גולשת אחרת. "אני לא מבינה מה זו המילה הנוראית הזו דילול. מה זו תספורת? מדובר בבעלי חיים. זו פשוט שערורייה". "אנחנו מחריבים את הכדור שלנו", כתבה גולשת נוספת. "אנחנו זן חסר שכל. מדללים אוכלוסיית תנים רק כי היא מפריעה לנו? רוצחים כי ככה נוח לנו?".

בתחילת השבוע שעבר פורסמה הודעה לתושבי מושב נווה ימין, הגובל בכפר סבא, לפי "הלילה בין השעות 02:00 – 23:00 תתבצע לכידת תנים בשדות בין נווה ימין לשדי חמד. ייתכן ויישמעו קולות ירי. נא לא להיבהל. פעולה זו נעשית על מנת לדלל את להקות התנים באזור". בתשובת רשות הטבע והגנים לפניית צומת השרון הם מסבירים כי מדובר בפעילות שוטפת במידת הצורך לפי המצב בשטח, ושההיתר הנוכחי ניתן לאחרונה לפני כחודש ומאז דוללו כ-15 תנים לערך.

"ריבוי התנים באזור באופן לא מאוזן ומעבר לכושר הנשיאה הטבעי של השטח הוביל לטריפת צאן במכלאה, נזקי חקלאות וכניסת תנים רבים למושב שדי חמד באופן שפוגע ברווחת התושבים", מסבירים ברשות הטבע והגנים, "זאת בנוסף לחשש להתפשטות מחלות מסוכנות לאדם כגון כלבת, איום ופגיעה במיני חיות בר אחרות חלקן בסכנת הכחדה המצויות באזור זה שנחשב לרגיש מבחינה אקולוגית. לאחר שנבחנו ובוצעו מספר פעולות עם הרשויות המקומיות לשיפור הסניטציה וצמצום מקורות המזון הלא טבעיים לתנים שמובילים להתרבותם באופן לא טבעי, ניתן גם היתר לדילול יחסי של אוכלוסיית התנים באזור. פעולה זו היא מוצא אחרון לטיפול בתופעה ולעיתים אין מנוס אלא לבצעה. יצוין כי פעולות הרדמה, סירוס ועיקור תנים אינו ישים ואינו יעיל לטיפול בתופעת ריבוי התנים וזאת בהתבסס על מחקרים וניסיון מהשטח".

אתי אלטמן, מייסדת עמותת "תנו לחיות לחיות", מכירה את פעולות רשות הטבע והגנים שמתרחשות בכל רחבי הארץ אבל מתחלחלת בכל פעם מחדש. "זה מזעזע", היא אומרת, "אנחנו בני האדם הורסים את הטבע במו ידינו. איך הורגים בעלי חיים? קורה הרבה פעמים שהם יורים בבעלי החיים והם נותרים פצועים עם כדור בחלק כזה או אחר בגוף ואז בעל החיים רץ פצוע ומת בייסורים אחרי כמה ימים. עצם זה שצריך להרוג בעלי חיים זה מחריד. נכון שהם טוענים שהמטרה היא למנוע את הכלבת, אבל אם הם היו מפזרים דרך אווירונים חיסון כלבת שבעלי החיים אוכלים – לא היו צריכים להרוג אותם. הרבה שנים הם לא עשו את הפעולה הזאת".

אתם פונים לרשויות בעניין הזה?

"אין מה לפנות לרשויות. הם חושבים שהם צודקים. התפקיד של רשות הטבע והגנים הוא לדאוג לחיות הבר. מעבר לזה לא מעניין אותם כלום. אם יש חיה שפוגעת בחיות הבר הם פוגעים בה בחזרה. נכון שתן הוא חיית בר אבל מבחינתם הוא מזיק. לכן הכי קל זה להרוג. אין חשיבה מעבר. מאוד כואבים לי המעשים שלהם אבל ככה זה כבר שנים ואנחנו לא יכולים למנוע. כמה שאנחנו נדבר לא יעזור. כך הם עושים לחזירי בר ולזנים נוספים לאימהות עם גורים שמתים בעצמם לאחר מכן. הם מדללים בכל הארץ. כואב שהאדם מתערב בטבע וחושב שהוא יודע את הכל".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בזיון. הקלות הבלתי נסבלת לקחת חיים 🙁

  2. עפרה ענקרי

    נורא ואיום!!!
    מה יש לרשות הטבע והגנים להציע כפתרון?

  3. מישהו שתן קפץ עליו

    כולכם טיפשים תנים חיים בטבע כטורפים ואם אתם לא תהרגו אותם הם פשוט יפצעו אותכם ואולי גם יהרגו אם תהיו חלשים אז במקום להתאכזר למהוגרים ולילדים וסתם חלשים בחברה שלנו פשוט תהרגו את כל התנים ואם אפשר כמה שיותר מהר

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר