בשורה להורי וילדי הגנים בכפר סבא: פרויקט ההזנה הבריא "אפונים" חוזר

בהנהלת העיר מקדמים פיילוט לקראת החזרתו של הפרויקט לגנים בשנת הלימודים הבאה, הפעם עם מכשיר מיוחד שהוא גם מקרר וגם תנור

פורסם בתאריך: 9.7.19 08:34

פרויקט ההזנה בגנים העירוניים "אפונים"' שהפעילה החברה הכלכלית, יחזור בקרוב לפעול בעיר במתכונתו המקורית. זאת לאחר שבקדנציה הקודמת הוקפא לפני הבחירות לרשויות המקומיות. הפרויקט שהאכיל כ-5,000 ילדים בשיטת "בשל-צנן-חמם", הופסק לאחר שבוועד הגננות התרעמו על הכנסת המקררים לגנים ועל כך שהגננות עצמן צריכת לעזוב את הילדים ולדאוג לחימום האוכל ולהגשתו. מאז הופסק הילדים קיבלו ארוחה חמה מוכנה כשמרכיבי המזון הבריאים נשמרו בה. בימים האחרונים פועל פיילוט להחזרתו על ידי הנהגת העיר הנוכחית תוך ניסיון לפתור את האתגרים הלוגיסטיים והתפעוליים שהקשו על היוזמה.

נזכיר כי המזון בפרויקט מאז נוסד לפני ארבע שנים הוא מזון טרי ולא מעובד מן החי, לא נעשה כמעט שימוש בשמן או באבקות מרק, הוכנסו דגנים מלאים ושימוש נרחב בקטניות, גיוון בפירות ובירקות ואין ממרחים מתועשים פרט לחומוס. האוכל עצמו מתבשל במפעל ונכנס מיד בתום הבישול לקירור מהיר לטמפרטורה של ארבע מעלות. בערב מחלקים את האוכל בין הגנים ומציבים אותם במקררים שנמצאים מחוץ לגנים. צוות הגן מעביר את המזון לחמום בתנורים המותאמים כשעתיים לפני הארוחה ומגישו לילדים.

ראש העיר רפי סער ומחזיקת תיק החינוך אסנת ספורטה התרשמו מאוד, עוד לפני הבחירות, מהמיזם ומהעובדה שמדובר בפרויקט פורץ דרך מבחינה תזונתית, אבל היו בעיות אובייקטיביות שהקשו על המהלך. הם חשבו שאם המוצר טוב שווה למצוא פתרונות לאתגרים הלוגיסטיים והתפעוליים ולמדו בשיתוף אנשי החברה הכלכלית את הנושא לעומקו. הם נפגשו עם סייעות, גננות, הורים ואנשי אגף החינוך, למדו את הנושא והחליטו לנסות למצוא חלופה לתנורים ולמקררים.

הם מצאו את חמודי (חם+mode) – מכשיר אחד קומפקטי שמהווה גם מקרר וגם תנור ויוצב בתוך הגן. כעת יש שני דגמים שנבדקים. הרעיון הוא שהאוכל מוכנס במגשים לתוך המקרר ובשעה מוגדרת ביום הופך המכשיר לתנור ללא מגע יד אדם. ברגע הזה המכשיר מכויל לשעה מסוימת ומתחיל לחמם את המזון בטמפרטורת יעד. כשמזון מוכן הוא מודיע על כך ולצוות הגן נותר רק להוציא את המזון, להניחו על משטח עבודה רחב בחלקו העליון של המכשיר ולחלק לצלחות של הילדים.

"העובדה שהמכשיר פועל באופן דיגיטלי עצמאי והעבודה איתו מצריכה מינימום של התערבות היא זו שהכריע את הכף", מספר גורם באגף החינוך, "האוכל מגיע לטמפרטורה הנכונה, המזון הוא מגוון ואפילו התפריט הוא חודשי שלא חוזר על עצמו כל שבוע. כל התוכנית מלווה ומגובה על ידי תזונאיות שמלוות גם את צוות הגן, מדריכות אותו איך להגיש את המזון ואיזה פעילות הדרכה לחינוך לתזונה לעשות עם הילדים. בנוסף יש הנגשה של כל המידע להורים".

באגף אומרים כי כל תהליך חזרתו של "אפונים" גובש יחד עם הפיקוח על הגנים ונציגי הגננות והסייעות. גם הנהגת ההורים העירונית והנהגת הורי ילדי גני הילדים מעודכנת בכל שלב ושלב.

"אנחנו מברכים על המהלך", אומר דקל חסיד מוועד הגנים. "והכל נעשה בשיתוף איתנו. לצערנו לפני הבחירות אף אחד לא רצה לפתור את הבעיה, רק רצו ליצור שקט תעשייתי כדי לא להרגיז איש. עכשיו הייתה תקופה שקטה, עשו סקר שוק ומצאו את הפתרונות הכי טובים. אני ראיתי את המכשיר והוא נראה מצוין. כרגע הכל בשלב הפיילוט והפידבקים מצוינים, אנחנו מאמינים שהפרויקט יחזור בשנת הלימודים הקרובה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כנראה שלמישהו משעמם ויש לו כסף מיותר בעירייה . פרויקט מיותר, שנכשל כבר אז למה להמשיך בכישלון ?

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר