הוד בן הרצל. צילום באדיבות מנהלת ליגת ווינר סל
הוד בן הרצל. צילום באדיבות מנהלת ליגת ווינר סל

החוט המקשר: הוד בן הרצל בראיון על מעצמת הצעירים של הפועל כפר סבא

שלושה מהשחקנים המובילים בזכייה של נבחרת העתודה באליפות אירופה בכדורסל עברו תחת ידיהם של הפועל כפר סבא והמאמן הוד בן הרצל. בראיון מספר בן הרצל על הסיבה שבגינה דווקא במועדון הירוק מהשרון מצליחים להתפתח, הדרך הקשה שעבר מלמטה והמעמד המעורער של השחקן הישראלי

פורסם בתאריך: 7.8.19 18:00

הזכייה השנייה ברציפות של נבחרת העתודה באליפות אירופה, הבליטה את העובדה ששלושה שחקנים – עידן אלבר, נועם אביבי, תומר פורת, פלוס עידו שבת שנופה מהסגל לפני האליפות, השתייכו לאגודת הפועל כפר סבא. חרף ירידתה אשתקד מהלאומית לארצית, הקפידו השחקנים לפרגן בראיונות לכלי התקשורת למועדון שחישל אותם ונתן להם את ההזדמנות לצבור דקות משחק בבוגרים. אגב, אביבי ושבת היו שותפים לזכייה באליפות עם העתודה גם בשנה שעברה. שבת, שהחזיק אשתקד בכרטיס כפול, שב לקראת סיומה של העונה לנס ציונה, שצירפה גם את עידן אלבר ובכך הקפיצה את השניים לליגת העל. אביבי (בני הרצליה) ופורת (מכבי עירוני רעננה) יפתחו את העונה הקרובה בליגה הלאומית.

החוט המקשר בין כולם הוא המאמן הוותיק הוד בן הרצל, אחד שיודע משהו על טיפוח שחקנים צעירים. מי שעבר קורס מדריכים כבר בגיל 15 ואימן קבוצות צעירות בהוד השרון, הנו חלק בלתי נפרד מהפועל כפר סבא משנת 2003. תפקידיו הבולטים במועדון הירוק – מאמן נבחרת תיכון כצנלסון ומאמן קבוצת הבוגרים. בין השחקנים שעברו תחתיו היו שלומי הרוש, אבירם זליקוביץ' וגיל אמיתי, אותם העלה לבוגרים. את עוז בלייזר הדריך בנבחרת הנוער למכביה ובנבחרת העתודה. "יש הבדל גדול בין מאמן שהתחיל את הקריירה בבוגרים או שחקן עבר, מבלי לפגוע באף אחד, לבין מישהו שעבר את כל התהליך, התחיל מלמטה ויודע איך לזהות כישרון ואיך שחקנים צריכים להתפתח", אומר בן הרצל. "אני יודע מה לעשות עם השחקנים האלה, לדעת איך לשחק איתם, מה להוסיף להם ואיך להנחות אותם לפי העמדה בה הם צריכים לשחק. זו תוצאה של ניסיון שרכשתי במשך הרבה שנים הן בקבוצות צעירות והן בנבחרות הצעירות".

עידן אלבר חוגג. צילום: ניר קידר

עידן אלבר חוגג. צילום: ניר קידר

מים עמוקים

בן הרצל בן 49, נשוי ואב לשלושה. כפר סבאי במקור ומתגורר כיום בתל מונד. כילד לא היה לו היכן לשחק ולכן נדד עם חבריו להוד השרון. כיום סוגר מעגל במחלקת הנוער הגדולה בארץ שמעניקה פלטפורמה ליותר מ-2,000 ילדים ועל כך גאוותו. בעונה הקרובה יאמן בן הרצל את קבוצת הנוער של כפר סבא, את נבחרת כצנלסון ובמקביל ימשיך בתפקיד בו הוא קוצר פירות כבר תקופה ארוכה – אחראי על פיתוח שחקנים צעירים במועדון.

"החלק שלנו כמועדון הוא שבאופן חד משמעי נתנו לשחקנים האלה את הבמה וזרקנו אותם למים העמוקים בשנת בוגרים ראשונה", הוא מתייחס לאלופי אירופה הטריים. "מעבר לדקות משחק, כל אחד קיבל הכוונה והתאמה לתפקיד ורכש כלים שיהפכו אותו לכדורסלן טוב יותר". על הייחודיות של כפר סבא ביחס למועדונים אחרים שמחפשים תוצאות מידיות הוסיף: "יש שחקנים שהשפעתי עליהם יותר ויש כאלה פחות, אבל זה מוכיח שכשיש פלטפורמה קצת שונה מאחרות – פחות לחוצה שנותנת לשחקנים לעבוד, לשחק וגם לטעות, זה מצליח. זה מה שהמועדון שלנו תרם להם מעבר להנחיות והדרישות המקצועיות. אם שחקנים כמו הרוש, אמיתי או זליקוביץ' היו במקום פחות ליברלי וסבלני מכפר סבא, יכול להיות שהם לא היו היום היכן שהם נמצאים. אותו דבר עם אלבר ואביבי, היו תקופות שהם לא היו טובים אבל קיבלו את הדקות והיו עיניים מקצועיות שכיוונו אותם".

הוד בן הרצל. צילום: שרון בוקוב

הוד בן הרצל. צילום: שרון בוקוב

בן הרצל כואב את מעמדו הבעייתי של המאמן לאורך השנים ויודע בדיוק מה לעשות כדי שתהליך פיתוח הכדורסלן הישראלי לא ייפגע. "צריך לתת לחבר'ה לשחק ולא לפטר מאמנים כל שניה ולבלבל את המוח. לצערי זה לא קורה במדינה שלנו", הוא מסכם. "מדברים על הכדורסלן הישראלי וממציאים חוקים, אבל המאמנים בקונפליקט גדול ויודעים שזה או הראש שלי או הראש שלו. רוב המאמנים שמים את הראש של השחקן ולא נותנים לו לשחק. זו הבעיה הקשה והמשמעותית ביותר – מאמנים חיים על חרבם במקום לקבל שקט ותמיכה ולהבין שיש פה תהליך ודרך. אי אפשר לגדל שחקנים בלי גיבוי וזו צריכה להיות המטרה של המועדון מעבר לעוד ניצחון".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר