פרופ' אבשלום שלום. צילום רמי זרנגר
פרופ' אבשלום שלום. צילום רמי זרנגר

עובדים בשמש? כדאי שתיגשו לסקירה פעם בחצי שנה

פרופ' אבשלום שלום, מנהל היחידה לכירורגיה פלסטית בבית החולים מאיר, מספר על גידולי העור השכיחים ודרכי הטיפול בהם

פורסם בתאריך: 2.8.17 17:36

פרופ' אבשלום שלום, למד באוניברסיטת תל אביב והתמחה בבית החולים אסף הרופא בכירורגיה פלסטית. לאחר מכן עשה התמחות על בארצות הברית במשך שנתיים. שנה אחת התמחה בכוויות, ובשנה השנייה בשחזורי שד ומיקרו כירורגיה. לפני כחמש שנים הגיע לבית חולים מאיר, שם הוא מנהל היום את היחידה לכירורגיה פלסטית. "ביחידה יש 12 רופאים, כולל מתמחים", אומר פרופ' שלום, "המחלקה מתעסקת במגוון רחב של מקרים, כאשר היא מובילה בטיפולים של גידולי עור ממאירים, שהם גם מלנומה אבל לא רק, בהם אנחנו מטפלים בין היתר בניתוח מוז (ניתוח עם בקרה מיקרוסקופית המשמש לטיפול בסוגים נפוצים של סרטן העור). בנוסף, אנחנו המחלקה המובילה בארץ בכל מה שקשור בניתוחי אף מורכבים. גם לשיפור תפקודי של מערכת נשימה של האף וגם כמובן שיפור קוסמטי. כמו כן, אנחנו עוסקים בשחזורי שד, הסרת עודפי עור לאחר ירידה במשקל, מומים מולדים, וכוויות".

פרופ' שלום מסביר כי גידולי העור השכיחים ביותר הם דווקא לא מלנומה. "אני מעריך שבארץ יש לפחות 25 אלף גידולים חדשים כאלה. צריך לזכור שהנפח של הגידולים שהם מלנומה, אלה שכולם שומעים עליהם, הם בסביבות 4-2 אחוזים מכל גידולי העור. כל השאר הם גידולים שאנחנו קוראים להם 'גידולים שהם לא מלנומה'. הגידול השכיח ביותר נקרא BCC והשכיחות שלו יכולה להיות עד אחד לכל ארבעה אנשים, לאורך החיים, באוכלוסייה. יש קשר בינו לבין חשיפה לשמש ולכן הוא מופיע בעיקר באזורים חשופים לשמש שזה אומר, הראש, הצוואר, הזרועות ובשוקיים. הגידול הזה יכול להופיע בכל גיל, אבל בעיקר מופיע בגיל 40 ואילך. הביטוי של הגידול מופיעה בכמה צורות. זה יכול להיות נגע ורוד מבריק, פצע שלא מתרפא, או משטח ורוד לא אחיד על העור. זה תמיד מתחיל קטן והולך וגדל בצורה איטית לאורך השנים. מה שמאפיין את הגידול זה שהוא אמנם לא שולח גרורות, אבל לפעמים נוטים להזניח אותו ואז הוא יכול לאורך השנים לחדור לעומק ולפגוע ברקמות מסביב. כך שאבחון מוקדם וטיפול מוקדם מקלים על הטיפול וגם גורמים לשיעורי החלמה גבוהים יותר. בנוסף, ככל שהגידול קטן יותר, כך הצלקת מן הניתוח היא קטנה יותר. לכן, אנשים שהם בקבוצת סיכון, שנמצאים הרבה בשמש, צריכים פעם בחצי שנה לגשת לרופא עוד לסקירה שלמה של הגוף".

ומהם הטיפולים המוצעים?

"במקרים של גידולים שטחיים אפשר לעשות כל מיני טיפולים שמרניים. בגידולים יותר נרחבים הטיפול הטוב ביותר זה בדרך כלל ניתוח, ובדרך כלל ניתוח 'מוז' שנקרא על שם המנתח שפיתח את השיטה. במהלך הניתוח אנחנו מוציאים את הנגע והוא נשלח מיידית למעבדה סמוכה לחדר הניתוח. במעבדה הנגע עובר עיבוד וכך ניתן לבדוק באופן מיידי את גבולות הנגע. לפי זה אנחנו מציירים מפה ואנחנו יכולים לדעת באיזה חלק נותר הגידול אצל המטופל ואז אנחנו מכנסים אותו לשלב שני. עכשיו התהליך הזה הולך וחוזר על עצמו כמה פעמים עד שמגיעים לגבולות נקיים. היתרונות של השיטה זה שהיא מאפשרת לנו להגיע בצורה מאוד מדויקת ולנקות את הגידול, ומגדילה בשיעור ניכר את הסיכוי לריפוי ומקטינה את שיעור החזרה. השיטה מתאימה לגידולים ממאירים שהם אינם מלנומה, בעיקר באזורים של הראש והצוואר".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר