מערכת המולטימדיה

מצלמה, סטרימר ושיעורים אונליין: הכירו את הרשת החברתית של הקשישים בכפר סבא

במרכז היום אז"ר בכפר סבא, שמנהלת עמותת סביון, מפעילים פיילוט חדשני של רשת חברתית מקוונת, במטרה להקל על בדידותם של הקשישים. "זה מאפשר לקשיש, בלחיצת כפתור, לגלות חברים שנמצאים יחד איתו במערכת", אומרת מנכ"לית העמותה תמר פארן-גת

פורסם בתאריך: 14.11.19 08:30

בימים אלה של מצב ביטחוני מתוח אנחנו דואגים לילדים ועוסקים בשאלה האם יתקיימו לימודים בבתי הספר, אבל גם אוכלוסיית האזרחים הוותיקים בכפר סבא דורשת מענה למצוקות שלהם. במרכז היום אז"ר אותו מנהלת עמותת סביון, למען האזרח הוותיק בכפר סבא בשיתוף האגף לשירותים קהילתיים חברתיים בעיריית כפר סבא, פועל מזה שנה פיילוט חדשני של חברת הסטארטאפ הישראלית Uniper Care, שמטרתו לחבר את הקשישים באמצעות מערכת מולטימדיה מותאמת במיוחד בשבילם לעולם הטכנולוגי של היום ולקבל את כל הפעילויות שמתקיימות במרכז – גם מבלי לצאת מהבית. כעת הם מבקשים לעניין קשישים נוספים להצטרף לשירות המפתיע בפשטותו, אחרת יתקשו להמשיך לספק אותו.

המערכת פועלת כיום בשלוש ערים בישראל – בכפר סבא, הוד השרון ורמת גן. המרכז מחובר היום ל-50 קשישים ברחבי העיר באמצעות מצלמה, שלט עם מיקרופון וסטרימר קטן המחוברים לטלוויזיה ומאפשרים צפייה בתכנים. חלק מהשידורים מוקלטים וניתנים לצפייה בכל עת, וחלקם מתרחשים בשידור חי מהמרכז עצמו ומאפשרים תקשורת עם המתרגל או המרצה, ועם שאר המשתתפים. המערכת משמשת כמעין סוג של רשת חברתית למבוגרים כשהמרצה רואה את הנוכחים בבית ובבית רואים אותו ואת הסובבים אותו ויכולים לשוחח איתו בלייב. התכנים עצמם מגוונים ומלבד השיעורים בלייב הכוללים תכנים כמו קורסים לשיפור המצב הקוגניטיבי הפיזי והמנטלי ישנם גם סרטים, הרצאות על דיאטה, התעמלות, שיעורי מוסיקה, טיולים בעולם ועוד.

מערכת המולטימדיה

מנכ"לית עמותת סביון, תמר פארן-גת, מסבירה שכל המערכת מופעלת באמצעות ארבעה כפתורים בשלט. "לא נתקלנו בקושי להפעיל את השלט ויש תמיכה טכנית בכל שעות היום. כרגע זה ללא עלות וייתכן ובהמשך יעלה עד 40 שקלים לחודש", היא אומרת.

למה המערכת הזו נחוצה?

"עיקר הבעיה העיקרית של הקשישים כיום זו הבדידות. אנחנו כעמותה מנסים להביא תוכניות למען הפגת הבדידות. מגייסים מתנדבים שיוציאו את הקשישים מהבית. לעיתים בחברה המודרנית ליד הקשיש לא גרה משפחה. נפש חיה לא תיכנס אליו ימים רבים. לכן אנחנו מעודדים את הקשישים לבוא למרכזי היום שיקבלו את כל מה שהם צריכים. אבל במקרה וזה בלתי אפשרי המערכת הזאת מאפשרת לקשיש בלחיצת כפתור לגלות חברים שנמצאים יחד איתו במערכת ונהל איתם שיח. המערכת תומכת ווטסאפ וכך הקשיש יכול לדבר ולקבל תמונות מכל המשפחה על המסך הגדול בטלוויזיה, וגולת הכותרת כמובן היא שגם אם הוא לא יכול לצאת מהבית הוא יכול להשתתף פעילות במרכז היום. המערכת פועלת גם  בסופי שבוע, אמנם לא בשידורים ישירים אלא בפרקים מוקלטים כי אז אין פעילויות לגיל השלישי. העלנו את גם את כל הסרטים של הטלוויזיה הקהילתית בכפר סבא למערכת".

איך זה עובד?

"הקשישים הופכים לשותפים פעילים בתוכניות שלנו – בשיעור התעמלות, כתיבה יוצרת או תנ"ך. הוא רואה את המורה שיושבת בפועל בתוך המועדון, כשסביבה יש קשישים נוספים, והוא חלק מאותה כיתה. הם רואים אותו והוא רואה אותם. והוא יכול בכל רגע נתון ליצור אינטראקציה".

אז למי נועדה המערכת?

"לקשישים שבאמת לא יכולים לצאת מהבית, אבל למדנו שטוב להתחבר רגע לפני שאתה מגיע למצב הזה. כשאתה כבר מנותק אתה לא רוצה להצטרף. אנחנו מחפשים את הקשישים שכן יוצאים ומבלים וירצו עוד מערכת שתוסיף להם עוד טעם לחיים. יש לנו אמירה בעמותה שאנחנו רוצים להוסיף חיים לשנים ולא שנים לחיים. אנחנו רוצים להוסיף עבורם חיוניות כדי לחיות טוב כמה שאפשר ולא סתם עוד זמן לחיות. אנחנו עושים את זה טוב מאוד ויש לנו הרבה מאוד ידע. כל מי שנוגע בקשישים בעמותה עושים את זה מכל הלב".

קשישים יכולים להיות קצת טכנופוביים.

"נכון, לא כל הקשישים רוצים להיכנס לתוכנית. הם מפחדים וחוששים, אבל זו עבודה איטית שלנו להסביר ולשכנע. כל פרסום שיש לנו מוסיף אנשים. אנחנו גם עושים ערבי חשיפה לארגונים ומסבירים שכל מי שיש לו את זה מאוד מרוצה. אין לנו בכלל מתנתקים כי אנחנו עושים עבודה טובה. כשיהיו יותר אנשים הפיילוט גם יהיה קבוע יותר ומגוון יותר".

מרכז היום אז"ר של עמותת סביון

עיקר פעילות עמותת סביון היא לטפל באזרח הוותיק. העמותה מתפעלת ארבע קהילות תומכות שחברות בהן יחד 720 משפחות. האחת היא טיפול באזרחים הנשארים בבית המקבלים לחצן מצוקה, אב קהילה ופעילות חברתית מגוונת. השנייה – מרכזי היום בתל חי ובאז"ר, בהם הקשישים מקבלים הסעה, שתי ארוחות ופעילות חברתית. השלישית – חברת הסיעוד שע"ל (שירותי עזר לקשיש) לאזרחים וותיקים המרותקים לביתם, והרביעית טיפול בשורדי שואה באמצעות "קפה בכפר". בימים אלה חגגו בסביון שנתיים לפתיחת מרכז אז"ר, הנותן מענה ל-100 קשישים ושלב ועתיד להיפתח לקשישים נוספים בשלב תפקודי נמוך יותר הסובלים מירידה קוגניטיבית.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר