סיגריה אלקטרונית
סיגריה אלקטרונית. צילום אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE

הערב בקפה אוגוסט בכפר סבא: אורנה וינציגר מנפצת מיתוסים על גראס וסיגריות אלקטרוניות

מנהלת קידום בריאות במחוז שרון שומרון קופת חולים כללית מרצה הערב בכפר סבא במסגרת שבוע הבריאות של ערי ישראל. היא מבטיחה שבסוף ההרצאה יתחשק לכם להפסיק לעשן

פורסם בתאריך: 19.11.19 07:18

כחלק מאירועי שבוע הבריאות של ערי ישראל שמתקיים ברחבי הארץ וגם בכפר סבא, תתקיים הערב (שלישי, 19.11, 20:00, בקפה אוגוסט בקניון ערים בכפר סבא) הרצאה של מנהלת קידום בריאות במחוז שרון שומרון קופת חולים כללית, אורנה וינציגר, בנושא שמעורר עניין רב בתקופה האחרונה – "האמת והמיתוסים בתחום עישון הטבק, הסיגריות האלקטרוניות והגראס".

לפרטים והרשמה חינם ליחצו כאן

"קידום בריאות אומר קידום של כל התחום של אורח חיים בריא", אומרת וינציגר, "נכון שכל הארגון מקדם בריאות, אבל המקום שלנו הוא מורכב יותר ומתמקד בהתנהגויות של בריאות. אני באופן אישי מומחית בתחום, מרצה על פסיכולוגית ההתנהגויות ומלמדת את תחום העישון וגמילה מעישון".

וינציגר, בהרצאתה, מבקשת לעשות סדר בכל הקשור לעישון. "יש כל הזמן רעש במדיה בכל הנוגע לתחום והמון דיסאינפורמציה", היא מסבירה. "בחלק הראשון של ההרצאה אתייחס באופן אובייקטיבי לחלוטין למחקרים, ולא ממקום של הפחדה. יש תחומים למשל שאין לנו מספיק מידע. למשל בגראס –  בגלל שקשה להפריד אותו מהטבק, מגלגלים אותו ואי אפשר לדעת אם הנזק לגוף הוא של החומר עצמו או של הטבק. יש מעט מחקרים בקשר לגראס נקי והאיוד שלו. גם הסיגריות האלקטרוניות נמצאות בחקירה. כל הרעש הזה מחליש לצערי את הנזק הגדול של הסיגריות הרגילות. מרוב ששמו את המשקל על הטכנולוגיות החדשות נראה לאנשים כאילו הסיגריות נקיות לחלוטין. התקשורת אוהבת דרמות ממוקדות, אבל בכל יום יש תמותה מטורפת עקב שימוש בסיגריות רגילות".

אורנה וינציגר

בסוף ההרצאה שלך תהיה יתחשק לאנשים להפסיק לעשן?

"כן, בהחלט. בחלק הראשון של ההרצאה אני לא ממציאה כלום – הכל בגוגל. אבל בחלק השני – אני מסבירה למה אנשים באמת מעשנים ומה גורם להם להישאר בזה הרבה זמן".

אז ממה נובע הקושי להיגמל מסיגריות?

"עיקר הליבה של הרגל היא החזרתיות. כמו שאתה נכנס לרכב ומגיע לעבודה כמעט בלי לדעת איך הגעת, אז הפעולה של העישון זו החזרתיות הכי גדולה בחיי המעשן. אין התנהגות אחרת שחוזרת על עצמה כל כך הרבה במהלך היום. למשל החזרתיות נדבקת, גם אם בעוצמה פחותה, גם לטלפון ולקפה. המוח לא חושב ויש התניה חזקה לתהליך. אז כשאדם אומר 'אני מכור' הוא לא מבין שזו התניה בלבד. אני אתן בהרצאה התייחסויות ללמה נדבקים לעישון ומה הסביבה התומכת עושה. רמז – היא מקלקלת".

למה?

"זכותו של כל אדם לעשן וכשאחרים בכוונה טובה מפריעים לבחירה הם מייצרים אנטגוניזם לא מודע. זאת אומרת, שכשאחרים מנג'סים ומעירים זו בעיה. הרי אם תראה מישהו שמן אוכל אתה כמעט לא תשמע שאומרים לו 'למה אתה אוכל?'. אבל אם חוזר אדם אחרי סיגריה אז אין בעיה להגיד לו 'איזה מסריח אתה'. לכולם יש לגיטימציה להעיר למעשנים ובכך הם מחזקים את ההתנהגות תוך כדי פגיעה לאנשים באוטונומיה – בבחירה".

וסיגריות אלקטרוניות?

"ב-2007 הן קיבלו אישור ראשון של הפטנט ובתחילת הייצור הרעיון היה לתת כלי שיעזור לאנשים להיגמל. מי שהמציא את זה הוא סיני שאבא שלו מת מסרטן ריאות. מפה לשם זה התגלגל ובהתחלה הסיגריות הראשונות החומרים שהכניסו לא היו עם ניקוטין. ואז חברות הטבק הבינו שזה יכול לשרת אותן".

זה גרוע כמו סיגריות או לא.

"אין מספיק מחקרים. יש כמה חומרים שכרגע גילו שהם רעלנים לריאות. אבל הבעיה העיקרית שאם יש ניקוטין זה ממכר וגם אם הכמות קטנה ברגע נתון במכשיר – בסוף מעשנים יותר. קשה לומר שהסיגריות האלקטרוניות חפות מבעיות".

נרגילה?

"זה טבק רגיל לחלוטין. המים עושים מיסוך לעקצוץ הזה שיש בסיגריות בגלל הזפת. זה הטכניקה לגרום לכם לעשן יותר. המים בנרגילה מורידה את התחושה הזאת. אבל במוצרים בתפזורת תמיד אנחנו מעשנים יותר והנזקים זהים לחלוטין".

אז מה אנחנו צריכים להבין לגבי הפסקת עישון?

"שהפסקות עישון מלמדות את המוח להפסיק לעשן. ככל שאתה מנסה יותר אתה מתקדם ביכולת הזאת וזה נעשה קל יותר. אלה שעושים את ההפסקות הקצרות חושבים שבגלל שהיא עוברת בצורה לא נעימה והגוף עובר אי נוחות, אז זה בלתי אפשרי להפסיק לעשן. זה אפשרי וצריך פשוט להחליף את הדופמין – ההורמון שמופרש למוח, מרגיע ויוצר ריכוז, בפעילות גופנית למשל. זה מתגמל. חוץ מזה צריך להיות מוכן רגשית להפסקת עישון. זה לא עונש. זה תהליך שצריך לעשות במחשבה כדי לחגוג אותו. אם אני מורידה כל שבוע סיגריה מהקופסה הגוף שלי לא חווה שום משבר. במקביל אני משפרת את הכושר הגופני, משלימה דופמין וחוסכת כסף כדי לפנק את עצמי ולא בסיגריות. ככל שאחגוג את זה אצליח יותר".

לפרטים והרשמה חינם ליחצו כאן

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר