צילום אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE
צילום אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE

אלימות פיזית, כלכלית, מינית: חשבתם שבכפר סבא זה לא יכול לקרות?

יותר מ-100 נשים פונות בכל שנה למרכז למניעת אלימות במשפחה בכפר סבא. ואלה רק הנשים שאזרו אומץ להתלונן. "כל אישה שנמצאת במערכת יחסים שמתאפיינת בכוחניות ובשליטה, נשים שחוות הטרדות בלתי פוסקות, יחס אובססיבי, איומים בפגיעה, חייבות לפנות למרכז", אומרת המנהלת נועה לוק שמר

פורסם בתאריך: 27.11.19 08:31

יותר מ-100 נשים פונות מדי שנה למרכז לשלום המשפחה ולמניעת אלימות במשפחה בכפר סבא בגלל אלימות מצד בן זוגן. כך מדווחת העובדת הסוציאלית נועה לוק שמר, מנהלת המרכז. "הנשים שמגיעות למרכז מתארות מערכות יחסים אלימות מסוגים שונים: אלימות פיזית, מילולית, נפשית, כלכלית ומינית. יש גם נשים שמתארות סוגים נוספים של אלימות, כמו הטרדות בלתי פוסקות אם זה במעקבים או באמצעים טכנולוגיים. נשים שסובלות מאלימות מוצאות עצמן הרבה פעמים מבודדות חברתית, וזהו פן נוסף של ביטויי אלימות – הבידוד החברתי והגבלת החירות של האישה. כל אישה שנמצאת במערכת יחסים שמתאפיינת בכוחניות ובשליטה, נשים שחוות הטרדות בלתי פוסקות, יחס אובססיבי, איומים בפגיעה, חייבות לפנות למרכז".

ומה הטיפול שהיא מקבלת במרכז?

"במפגש הראשוני אנחנו בודקים עם האישה את מצב הסיכון בו היא נמצאת. אם אנו מעריכים איתה כי היא נמצאת ברמת סיכון גבוהה אנו מציעים לה תוכנית הגנה מתאימה. הנשים שמגיעות אלינו מגיעות עם הרבה חששות. עצם ההגעה למרכז מהווה פריצה של הסוד אותו שמרו לעיתים שנים רבות. הטיפול המקצועי והליווי האישי במרכז מאפשרים להן להפחית את תחושות הבושה והאשמה ולהתחיל תהליך משמעותי של יציאה ממעגל האלימות. אנו מציעים לכל אישה שמגיעה אלינו לקבל טיפול ותמיכה במרכז, במסגרתו ניתן הרבה תוקף וחיזוק לאישה על עצם ההגעה, כתחילת הדרך לשינוי".

מה קורה במקרים בהם האישה נמצאת בסכנת חיים ממשית?

"כשאנו מעריכים שהאלימות היא קשה והאישה נמצאת בסכנת חיים ממשית, כשהערכת המסוכנות היא גבוהה, אנו בונים עם האישה תוכנית הגנה מיידית. תוכנית הגנה יכולה לכלול פנייה למשטרה, הוצאת צו הגנה בבית משפט ובמקרים קשים גם הפנייה למקלט חירום. חשוב לציין שאנחנו נמצאים בקשר הדוק עם המשטרה ופועלים בשיתוף פעולה. אנחנו דנים במקרים של אישה שנמצאת בסיכון גבוה ביחד עם המשטרה, כדי שהמשטרה תוכל להגן עליה בצורה הטובה ביותר. חשוב להבין שאלימות לא חייבת להיות רק מסכנת חיים. היא פוגעת בנפש, בחירות, בהתפתחות, בצרכים הבסיסים שלנו כבני אדם. לא משנה מה הסיבה, אף אחד לא צריך לחיות תחת פרצי אלימות או דפוסי שליטה. בעבודה שלנו במרכז אנחנו רואים ומאמינים שניתן לצאת ממעגל הכוחניות וליצור מעגל של מרחב רגשי וקירבה".

המרכז לשלום המשפחה שבכפר סבא הוקם בשנת 2,000 והוא נותן מענה לכל פנייה בתחום אלימות במשפחה, בדגש על אלימות בין-זוגית והוא מעניק טיפול לנשים ולגברים. לאחרונה הרחיב המרכז את שירותיו והוא מטפל גם בילדים החשופים לאלימות בין הוריהם. בנוסף, פועלת במרכז יחידה המטפלת בנפגעות טראומה מינית, עבור נשים בוגרות, מעל גיל 18. מדובר בנשים שעברו פגיעה מינית בילדותן או בבגרות, והן מקבלות במרכז טיפולים פרטניים ארוכים.

"במרכז ניתן מענה פרטני וקבוצתי. אישה שמגיעה למרכז מתחילה תהליך טיפול או אישי או במסגרת קבוצות טיפוליות של נשים המתקיימות במרכז בהתאם למצבה" אומרת לוק שמר ומוסיפה: "חשוב לציין שגם גברים הפונים או מופנים אלינו מקבלים מענה טיפולי מקצועי ואישי. כל שנה מתקיימת במרכז קבוצת גברים וניתנים גם טיפולים פרטניים. בזכות הטיפול האישי, הקבוצתי והסיוע והליווי המקצועי הניתן לפונות ולפונים למרכז, אנחנו רואים תהליכי שינוי משמעותיים הן אצל הנשים והן אצל הגברים".

לאורך השנה מתקיימות פעילויות נוספות במרכז לשלום המשפחה. השנה, למשל, הוכנסה לבתי הספר היסודיים תוכנית חינוכית מיוחדת למניעת פגיעות מיניות בקרב ילדים ולאורך השנה נערכות במרכז הכשרות, סדנאות ופעילויות להורים והכשרות של אנשי מקצוע, בנושא מיניות, אלימות על כל גווניה וקיום שיח מכבד.

"אלימות נגד נשים זה המאבק של כולנו והנושא חייב להיות בראש סדר העדיפויות של מקבלי ההחלטות, בכל העוצמות ובאפס סובלנות. אסור לתופעה זו להתקיים בשום מקום בעולם", אומר ראש העירייה רפי סער, "מדובר במאבק למען חברה צודקת יותר, טובה יותר ושוויונית יותר, בה הנשים הן נשים עוצמתיות, חזקות ומובילות שינוי. במרכז לשלום המשפחה יכולות הנשים ובני משפחותיהן לקבל מענה וסיוע מקיף ומקצועי, ובעיר שלנו מתקיים שיתוף פעולה פורה בנושא בין כל מחלקות ואגפי העירייה השונים, במטרה למגר את התופעה. במהלך החודש התקיימו בעירנו פעילויות שונות להעלאת המודעות לנושא, בין היתר ערב מרגש במיוחד עם הצגה של צופית גרנט בהיכל התרבות, שהיה מלא מפה לפה ואני רוצה להודות לכל השותפות והשותפים בפעילות העירונית הכל כך חשובה הזו".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר