יהודה בן חמו. צילום עזרא לוי
יהודה בן חמו. צילום עזרא לוי

עד מתי בן חמו ימשיך לכהן כראש עירייה? מדריך קצר

הפרקליטות זימנה את ראש עיריית כפר סבא לשימוע לפני הגשת כתב אישום. האם המהלך יחייב אותו להתפטר, מי אמור להחליף אותו והאם הוא יוכל להתמודד בבחירות הקרובות?

פורסם בתאריך: 9.8.17 15:07

הפרקליטות הודיעה שנגד ראש עיריית כפר סבא, יהודה בן חמו, יוגש כתב אישום בכפוף לשימוע. בפני מי יתבצע הליך השימוע? האם יש אפשרות שבסופו לא יוגש כתב אישום?

השימוע יתקיים בפני רשויות התביעה, כלומר הפרקליטות, וייתכן שבסופו של ההליך יוחלט לא להגיש כתב אישום נגד בן חמו. חשוד רשאי בתוך 30 ימים מיום קבלת ההודעה על כוונה להגשת כתב אישום נגדו, לפנות בכתב לרשות התביעה בבקשה מנומקת להימנע מהגשת כתב אישום. החשוד זכאי לשטוח את טענותיו במלואן, להציג את מלוא הנתונים שבידיו, ויש להאזין לו בנפש חפצה, תוך נכונות להשתכנע ככל האפשר שבדברים יש ממש.

ואם יוגש כתב אישום, בן חמו יהיה מחויב להתפטר?

לא. על פי החוק, מועצת הרשות המקומית רשאית להעביר את ראש הרשות מתפקידו אם נוכחה כי ראש הרשות מתנהג התנהגות שאינה הולמת את מעמדו של ראש רשות, וסבורה היא שעל כן אין הוא ראוי לכהונתו.

לעמדת בג"ץ, סעיף זה מקנה סמכות שבשיקול דעת למועצת רשות מקומית להעביר מכהונתו ראש רשות לאחר שהוגש נגדו כתב אישום. במקרה לחיאני למשל, הוגשה עתירה לבג"ץ שתקפה את ההחלטה שלא להדיח את לחיאני, והעתירה התקבלה (נקבע שההחלטה לא היתה סבירה). במקרה של גפסו (נצרת עילית) ורוכברגר (רמת השרון) גם בג"ץ הורה על הפסקת כהונתם, אך לא שלל מהם הזכות להתמודד בבחירות (טרם הכרעת הדין בעניינם בהליך הפלילי).

אז לפי החוק, מי אמור לשמש עכשיו ראש עירייה, איך הוא ייבחר ומתי?

כל עוד בן חמו לא הודח מהתפקיד או התפטר בעצמו, הוא עדיין ראש עיריית כפר סבא. אם בן חמו יורשע בעבירה שיש עמה קלון תפקע כהונתו. אם יש פחות משנה לבחירות הקרובות, המועצה תבחר ממלא מקום שישמש כראש העיר עד לבחירות. אם יש יותר משנה עד לבחירות הבאות, תתקיימנה בחירות מיוחדות תוך חודשיים לראשות העיר בלבד. אבל אם ראש העיר לא חדל לכהן, כל זה לא רלוונטי.

ובן חמו יכול תיאורטית להתמודד בבחירות באוקטובר 2018?

לכאורה כרגע כן.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר