חניה כחול לבן. צילום מוטי מילרוד
חניה בכחול לבן. צילום מוטי מילרוד

הטבה לעשירים? בעלי רכבים חשמליים לא ישלמו על חניה בכפר סבא. ומה לגבי רכבים היברידיים?

מועצת העיר החליטה שבעלי רכבים חשמליים לא ידרשו לשלם עבור חניה בכחול-לבן. באופוזיציה טוענים: "מתעדפים בעלי רכבים שיכולים להרשות לעצמם". סער: "אין לזה ערך כלכלי, יש לזה ערך של אמירה בתחום הקיימות"

פורסם בתאריך: 10.2.20 08:25

מועצת עיריית כפר סבא אישרה בישיבתה ביום רביעי שעבר הצעת החלטה לפטור רכבים חשמליים מתשלום עבור חניה בכחול-לבן ("אגרת הסדר חניה"). הנושא הועבר לדיון בוועדת התנועה לצורך גיבוש הסדר חניה כלל עירוני.

על פי דברי ההסבר שכתבו בעירייה לקראת הישיבה "כחלק מהמאמץ העירוני להפחתת פליטות במרחב העירוני, לפני כשלוש שנים, במאי 2015, החליטה עיריית כפר סבא לעודד שימוש ברכב היברידי באמצעות מתן פטור מתשלום עבור אגרת חניה בכחול לבן. קרי, מאז אותה החלטה החניה הינה חינמית לרכב היברידי אשר אינו נדרש בהפעלת אמצעי תשלום כלל. בהמשך למאמץ להפחית את זיהום האוויר בעיר ככל הניתן, העירייה מבקשת לתקף את הפטור הנ"ל גם על רכבים חשמליים. פעולה זו מצטרפת להיותה של עיריית כפר סבא חלוצה בפריסת עמדות טעינה במרחב הציבורי על מנת לעודד שימוש בסוג התחבורה הנקייה ביותר הנמצאת בהישג יד".

בישיבה הוקראה על ידי מנכ"ל העירייה איתי צחר גם התנגדות למהלך של תושב העיר, אלון רבינוביץ', שכתב בין השאר כי "בעלי רכב חשמלי הינם בעלי מעמד בינוני-גבוה. ולכן הצעד הזה הוא מעין סבסוד של אוכלוסייה חזקה על חשבון אוכלוסייה חלשה יותר בעיר".

"כיוון שממילא בשנים הקרובות כל הרכבים יהיו חשמליים או היברידיים, ההצעה הזאת תביא לכך שלא נקבל בכלל אגרת חניה על שום רכב", אמר בתגובה יו"ר האופוזיציה יוסי סדבון, "אני לא רואה למה לתעדף דווקא רכב חשמלי. אני מבין את הרצון לשמור אקולוגית על איכות האוויר – אבל כך אנחנו מאפסים את היכולת לגרוף אגרות חניה ומתעדפים בעלי רכבים שיכולים להרשות לעצמם. אני רוצה לדעת אם חשבו על זה מבחינה תקציבית".

סגן ראש העיר ומחזיק תיק התחבורה, עילאי הרסגור-הנדין: "הרציונל הוא לתעדף רכבים חשמליים שהם אינם מזהמים. כפר סבא היא העיר הראשונה בישראל שפרסה עמדות טעינה חשמליים ברחובותיה ויהיו עוד עמדות בחודשים הקרובים. כשנשיג את מטרותינו יכול להיות ומתבקש שנשנה את ההחלטה. כרגע המטרה היא לעודד. נכון שהרכבים האלה יקרים יותר אבל כיום האינטרס העירוני הוא להוריד רכבים מזהמים ולעודד בכל האמצעים הכנסת רכבים לא מזהמים".

באופוזיציה שאלו מספר פעמים האם רוכשי הרכבים החשמליים חושבים על ההנחה בחניה והיו גם שתהו האם זה בסדר לאשר שעות של חניה ללא תזוזה בוויצמן לרכבים מועדפים.

מנכ"ל העירייה, איתי צחר, ענה: "בצד המקצועי ניסינו לקבל נתונים על היקף הרכבים החשמליים בעיר. זה סדר גודל של אחוזים בודדים גם בישראל אבל גם בכפר סבא…אנחנו מעריכים 2-3 אחוז. עד שנגיע לגל של רכבים חשמליים עוד חזון למועד. לגבי סוגיית החניה והתמריץ אנחנו מזהים משאלונים שעשינו – אם מחליטים שהערך הזה נכון לכפר סבא שצפופה מאוד מבחינת מקומות חניה – זה בהחלט שיקול, וזה יכול לתרום להחלטה של תושב אם לרכוש רכב חשמלי או שלא וגם עמדות הטעינה יכולות להוות תמריץ כזה".

ראש העיר רפי סער: "המשמעות ערכית, העולם משתנה, אין לזה כל כך ערך כלכלי, יש לזה ערך של אמירה בתחום הקיימות. אנחנו נמצאים בעולם גווע מבחינת קיימות. וכל פעולה שיש לה ערכים של קיימות היא שווה".

בתוך כך הופתעו תושבים בעיר לגלות, בעקבות החלטת המועצה, שישנו כאמור הסדר הפוטר בעלי רכבים היברידיים מתשלום עבור חניה בעיר. לדבריהם, מבדיקה שערכו לאחר ישיבת המועצה לא נמצא שום פרסום בנושא לא באתר העירייה המפרט את הסדרי החניה הנהוגים בעיר, לא באפליקציות החניה המפרטות את התעריפים ואף לא היה אזכור באף אחד מכלי התקשורת הדיגיטליים המקומיים והארציים. לא מן הנמנע שבעלי רכב היברידיים רבים לא היו מודעים להטבה ושילמו בפועל על החניה וייתכן שיוכלו לדרוש זיכוי בגין התשלומים ששילמו. כך נעשה למשל בפתח תקווה שבה אושרה בעבר הטבה דומה, ולפני כשנתיים הגיש תושב תביעה ייצוגית נגד העירייה בטענה שהתרשלה בפרסום המידע על ההטבה לתושבים ונהגים רבים שילמו בפועל על החניה למרות שהיו פטורים מתשלום. כתוצאה מכך החליטה העירייה לצאת ב"הודעת חדילה" שמבטלת את הפטור מבלי שתאלץ לשלם לכלל הציבור, ושילמה סכום חד פעמי של 131 אלף שקלים לתובע ובא כוחו.

שאלנו את עיריית כפר סבא מתי הוחלט על ההסדר באשר לרכבים היברידיים ועל ידי מי, היכן פורסם ההסדר והאם תסכים לזכות בעלי רכבים היברידיים שלא ידעו על ההסדר. השאלות נענו בחלקן: "ההחלטה בגין חניה חינם לרכבים היברידיים התקבלה בוועדת התנועה המקומית בחודש מאי 2015. במסגרת החלטת הוועדה, אושרה חניה חינם לבעלי רכב היברידי, בהתאם לקריטריונים של חניה בחינם לתושבים".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר