משרדי מפעל המים בכפר סבא
משרדי מפעל המים בכפר סבא

בניגוד לעמדת היועמ"ש העירוני: משרד הפנים קבע שכספים שקיבלה העירייה ממפעל המים מחוייבים בנוהל תרומות

בעקבות תלונה של שני תושבי העיר קבע משרד הפנים כי יש ליישם את הוראות נוהל תרומות וכללי הרישום החשבונאי גם על תמיכות מפעל המים ובכך ביטל את עמדת היועץ המשפטי של העירייה

פורסם בתאריך: 2.4.20 16:38

סגן היועץ המשפטי של משרד הפנים, עו"ד נתן בביוף, קובע במכתב שנשלח ליועץ המשפטי לעיריית כפר סבא עו"ד אלון בן זקן, כי על העירייה חלה חובה לנהוג בכספי התרומות של מפעל המים בהתאם לנוהל תרומות גם כאשר התמיכות מועברות ישירות לספקים שהעירייה עובדת עמם. בכך מבטל משרד הפנים את עמדת עיריית כפר סבא לפיה עד כה לא היה צורך לדווח ולבצע רישום בתקציב העירייה של התמיכות שהתקבלו ממפעל המים.

הכל החל כאשר תושבי העיר הפעילים החברתיים אתי בוים וערן ורנר, פנו ב-10 בדצמבר 2019 למנהל מחוז מרכז במשרד הפנים, יונתן בר סימן טוב, בתלונה לפיה עיריית כפר סבא מקבלת מדי שנה בשלוש השנים האחרונות תרומות ממפעל המים למימון פעילויות העירייה ואינה מחילה עליהם, בניגוד לדין, את כללי נוהל תרומות שקבע משרד הפנים אשר פורסם בסוף שנת 2016. העירייה, כך טענו, אינה מפרסמת את התרומות ואינה רושמת אותן בספרי התקציב והנהלת החשבונות שלה.

ערן ורנר

על פי הנטען במכתבם של השניים, שהגיע לידי צומת השרון, מנהלים בעירייה פועלים על פי נוהל שכונה במפעל המים "נוהל תמיכות מנכ"ל" במסגרתו הם נותנים הוראות לפקידי מפעל המים, אף שאינם כפופים להם, לבצע תשלום חשבוניות לאירועים של העירייה ישירות לספקים. השניים טענו כי בנוסף להעדר שקיפות יש בהתנהלות זו חשש לפגיעה בחובת ניהול מכרזים לכאורה. לדבריהם בכך הפך מפעל המים לקופה ב׳ המשמשת את הנהלת העיר לכיסוי הוצאות על פעילויות עירוניות שונות, והדבר נעשה ללא בקרה וללא פיקוח של ועדת כספים ושל מועצת העיר, כנדרש בהתאם לחוזר מנכ״ל משרד הפנים בעניין תרומות.

אתי בוים

בין האירועים שמומנו כך רק בשנה האחרונה, טענו, פסטיבל הקולנוע הישראלי, אירועי הקיץ, פסטיבל "טנגו" ופעולות נוספות בסכום של כ-1.5 מיליון שקלים. אחת הדוגמאות שנתנו הפונים הוא תשלום שנעשה באוקטובר 2019 לחברת ההפקה של דנה דורסקי, סכום של 263 אלף שקלים עבור אירועי קיץ שהתקיימו בחודש יולי, שעה שתקציב מפעל המים אושר רק בספטמבר. בנוסף, טענו הפונים כי התרומות מתקבלות תוך ניגוד עניינים של ראש העיר, רפי סער, שעה ששימש גם כיו״ר הוועד המנהל של האגודה ואף חתום על כל המחאה היוצאת ממנה. לטענת הפונים מדובר באי סדרים בהיבט הציבורי של ניהול כספי העירייה. נזכיר כי סגן רשם האגודות השיתופיות הדיח בינתיים את סער מתפקידו זה.

בעקבות פניית בוים ו-ורנר, פנה תחילה מנהל מחוז מרכז ליועץ המשפטי של העירייה עו״ד אלון בן זקן בנושא. האחרון השיב לו בציטוט מתוך מענה לשאילתא שנתן לחברת מועצת העיר הדר לביא, ולפיו לעניות דעתו נוהל תרומות אינו חל על כספים המתקבלים ממפעל המים היות שזהו אינו גוף פרטי אלא גוף ציבורי.

מחשש שעמדתו של בן זקן תהווה הכשרה של מנגנון עוקף נוהל תרומות, פנו התושבים ליועץ המשפטי של משרד הפנים בנושא. ב-9 במרץ 2020, שלח עו״ד בביוף, את עמדתו לעיריית כפר סבא בו הוא מקבל את עמדת התושבים הפונים ודחה בכך את חוות דעתו של היועץ המשפטי לעירייה.

בהחלטתו מזכיר בביוף את עמדת סגן רשם האגודות, שעה שהדיח את ראש העירייה מתפקידו וקבע כי במצב בו ועד ההנהלה מורכב מחברי מועצת העיר, ויו״ר הוועד הינו ראש העירייה אזי אין ספק כי מצב זה יוצר, באופן מובנה, חשש לניגוד עניינים, ועניינו ילמד.

בביוף קבע כי "מצב דברים בו גוף פרטי, כאגודה שיתופית, מעביר לעירייה כספים, או נכס, או שירות בכסף או בשווה כסף, בין אם ביוזמת הגוף או בעקבות פניה יזומה של העירייה, עלול להעמיד את העירייה, אורגניה ומנהליה במצב של חשש ממשי לניגוד עניינים, מצב שנוהל התרומות של משרד הפנים נועד מלכתחילה למנוע או לצמצם".

עוד הוא כותב: "לא מן הנמנע שמצב זה של ניגוד עניינים יכול היה להתקיים גם כשהאגודה נשלטת על ידי מועצת העיר, מקום שאותה אגודה הייתה נזקקת להחלטות העירייה בניהול נכסי האגודה והשבחתם שנראה שהם משמעותיים ובעלי ערך רב. לא כל שכן שזהו מצב הדברים עתה, משהודח ראש העירייה מניהול מפעל המים והאגודה השיתופית אינה עוד בשליטת העירייה".

"אשר על כן", סיכם בביוף, "נראה, כי ודאי עתה, לא יהיה עוד חולק, כי כל העברת כספים ממפעל המים לעירייה הנה 'תרומה' כמשמעה בנוהל תרומות, ומשכך מחויבת העירייה בטיפול והתייחסות בהעברות כספים כאלה, על פי האמור בנוהל והכללים המחויבים על פיו".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר