עיריית כפר סבא. צילום ניר קידר

חברי המועצה גילו אתמול שהעירייה נמצאת בגרעון, לראשונה מזה 15 שנה. סער: "זה לא סכום דרמטי"

בישיבת המועצה אתמול התברר שלעירייה גרעון בהיקף של 1.2 מיליון שקלים. יו"ר ועדת הכספים: "למעשה אישרנו תקציב בלי להבין את מהות הגירעון". סער לצומת השרון: "הגירעון נובע בעיקר מכך שאחרי שנבחרתי הכנסתי את הסייעת השנייה לגני הילדים"

פורסם בתאריך: 2.7.20 15:49

עיריית כפר סבא נמצאת, לראשונה מזה כ-15 שנה, בגירעון תקציבי. מהדוח הרבעוני האחרון לשנת 2019, שנידון בוועדת הכספים והובא אמש לדיון בישיבת מועצת העיר, עולה כי מדובר בגירעון קטן יחסית, של 1.2 מיליון שקלים בתקציב השוטף. הפעם האחרונה שבה עיריית כפר סבא התמודדה עם גירעון היה כשראש העירייה לשעבר יהודה בן חמו נכנס לתפקידו בשנת 2003. הוא הצליח לצמצם אותו תוך שלוש שנים ומאז העירייה מעולם לא סיימה את השנה בגירעון.

מימון העבירה בדיון במועצת העיר ביקורת חריפה על העובדה שעל הגרעון נודע רק עכשיו, יותר מחצי שנה לאחר תחילת שנת 2020 ולאחר שתקציב העירייה כבר אושר. גזבר העירייה שגיא רוכל השיב לה והודה כי בכל שנות הקריירה שלו מעולם לא התמודד עם גירעון, וחזר והדגיש שמדובר בגירעון קטן יחסית לתקציב השוטף כולו. ראש העירייה רפי סער אמר למימון כי היא "תזכה לשיתוף פעולה מלא מכל הגורמים העירוניים".

מימון אמרה: "גיליתי חצי שנה אחרי סיום השנה שאנחנו בגירעון. לא ידעתי שאנחנו הולכים להיות בגירעון ואני מרגישה שאנחנו קצת מתנהלים באפילה בעניין הזה כי גם עכשיו, בשנת 2020, אנחנו לא יודעים מה קורה וקשה לנו לדעת איך מתקדמת השנה. אנחנו במצב שאנחנו לא יכולים לאפשר לזה לקרות. לגירעון יש השלכה משמעותית מעבר לעניין הכלכלי. למעשה אישרנו תקציב בלי להבין את מהות הגירעון וממה הוא נובע, ועד עכשיו זה לא ברור לי עד הסוף".

היא הוסיפה: "אישרנו חוב לתקציב 2020 בלי להבין את המידע המלא. אישרנו להגדיל את החוב לכיוון של 310 מיליון שקלים כשבפועל אנחנו גם לוקחים השנה 45 מיליון שקלים הלוואה. ושוב, אנחנו לא יודעים על מה. אני לא מצליחה להבין על מה הוצאנו בשנה שעברה, לא קיבלתי עדיין את הנתונים. בנושא הזה אני גם מתכוונת לפעול כדי להגביל שוב את גובה החוב, כמו שעשינו בשנה שעברה. אני באופן אישי לא מרגישה עם זה בנוח. אני חושבת שאף אחד בשולחן הזה לא יוכל להגיד בעוד שנה, שנתיים או שלוש שזו אחריות של הקדנציה הקודמת. זו אחריות שלנו ואנחנו צריכים לעשות פעולות ולא להגיע למצב הזה. אני בטוחה שיהיה שיתוף פעולה ואני מבקשת שיהיה כזה, כי לכולנו מטרה אחת – אנחנו צריכים שהתקציב שלנו ישמש לעוד ועוד דברים כדי שהעיר תתפתח. אני מרגישה שאנחנו עוד לא שם".

סער השיב לה: "את תזכי לשיתוף פעולה מלא, מוועדת הכספים והגורמים המקצועיים, מהגזבר וממנכ"ל העירייה. האינטרס הוא שהנושא הכספי יהיה מאוד מדוייק. נעשתה פה עבודה. העברנו תקציב מקוצץ ביותר מ-34 מיליוני שקלים. מי שקיצץ בעבר יודע כמה זה לא פשוט לעשות עבודה כזו. כל התהליך יהיה קצר יותר. הוא התגבש עד לפני כחודשיים ובגלל שהוא נמצא טרי במערכת ככל שנקדים לעשות זאת נוכל להגיש את התקציב הבא בצורה מדוייקת יותר ומוקדם יותר מהמועד בו הגשנו את התקציב האחרון".

הגזר רוכל אמר: "ההערות מקובלות. אומר שני דברים – מדובר בגירעון מאוד קטן ביחס להיקף התקציב. כשאתה מנסה לנהל תקציב בהיקף של 850 מיליון שקלים סטייה של מיליון שקלים כשיש לך רזרבה מצומצמת וחוסר ודאות לעיתים, זה יכול להיות. אני לא מזלזל ולא מקל ראש, אני מנהל תקציבים ברשויות מקומיות כבר למעלה מ-20 שנה ומעולם לא היה לי גירעון. זו השנה הראשונה במהלך תקופה כזו שאני נקלע לגירעון בתקציב של רשות מקומית וצריך לקחת גם את זה בפרופורציות, גם בהיקף גירעון של 1.2 מיליון, והיו הערכות לכאן ולכאן, חשבנו שנסתדר וכנראה שכרגע זה לא מסתייע".

מימון: "הגרעון הוא אכן קטן. הטענה שלי היא לגבי זה שאנחנו מבינים את זה רק חצי שנה אחרי. אין לנו שום יכולת לפעול כמועצת עיר ולקבל החלטות בזמן".

רוכל: "אם הייתי יודע, והייתי סבור… גם אני לא סברתי שניכנס לגירעון. היה לי חוסר ודאות לגבי דברים שיקרו או שלא".

מימון: "אנחנו צריכים לצמצם את הפער. לגלות את זה חצי שנה אחרי, אני לא חושבת שזה משהו שאנחנו צריכים לחיות איתו בשלום".

רוכל: "בהיקף הזה, אני לא בטוח שאפשר להגיע לרמת וודאות".

בתום הדיון בנושא התחוללה מהומה כשחבר המועצה מהאופוזיציה ("כפר סבא מתקדמת") אמיר סילבר, טען כי בסיעה מבקשים כבר תקופה ארוכה לראות את הדוחות הרבעוניים שלא הוצגו בפניהם עד כה. המשנה לראש העיר, אורן כהן, התערב ואמר: "את הדוחות של המפלגה שלך הצגת לציבור? ענית לטענות הקשות?".

חבר המועצה פנחס כהנא ענה לו: "מה זה רלוונטי? כתוב בחוק שאתה צריך להגיש דוח כל רבעון".

חברת המועצה הדר לביא: "אל תזרקו אבנים בבית מזכוכית ואל תעשו ספינים לא רלוונטיים"

רוכל: "אתה צודק, הדוחות הכספיים הרבעוניים אמורים להיות מוצגים".

סילבר: "זו לא אחריותך להציג אותם".

רוכל: "זו כן אחריותי להגיש אותם".

כשהרוחות נרגעו ראש העיר שאל את כהן האם סיים לדבר וזה חזר על טענותיו והצית שוב את האש.

ראש העירייה רפי סער אמר לצומת השרון: "הגירעון עומד על אותו יחס שאם נניח אתה מרוויח 19 אלף שקלים בחודש, ואתה נמצא ב-200 שקלים מינוס. זה היחס. הגירעון נובע בעיקר מכך שאחרי שנבחרתי הכנסתי את הסייעת השנייה לגני הילדים וזה הכביד על המערכת העירונית. אם לא היה זה, לא היינו בגירעון. הרי כשבא ראש עיר חדש בדצמבר-ינואר ואומר תעשו כך וכך, מיליון שקל מינוס ופלוס זו טעות דגימה. זה לא סכום דרמטי".

מעיריית כפר סבא נמסר: "בשל משבר הקורונה שפקד את מדינת ישראל מאז חודש מרץ השנה, העניק משרד הפנים אורכה להגשת הדוח הכספי, בשל צמצום כוח האדם בהתאם להנחיות הממשלה. דוח זה, שהוצג במהלך ישיבת מועצת העיר שהתקיימה אתמול, נשלח לחברי ועדת הכספים העירונית כבר בתאריך 10 ביוני והוצג ונדון בוועדת הכספים העירונית, בה חברים גם חברי מועצה, ארבעה ימים לאחר מכן. חשוב להדגיש כי מדובר בגירעון בשיעור של 0.14 אחוז בלבד מסך התקציב הכולל של העירייה לשנת 2019, שעמד על כ-843 מיליון שקל. כמו כן, תקציב עיריית כפר סבא לשנת 2020, שאושר לאחרונה, כולל בין היתר קיצוץ רוחבי של הוצאות העירייה בסך של כ-39 מיליון שקלים".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. David sela

    כלכך הרבה שטויות פופוליסיות של האופוזיציה ח..ח.. כולם ידעו טרם הבחירות !!! שראש העיר הקודםםם הכניס את כפר סבא לגירעון חסר תקדים !! נו באמת

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ושראש העיר שלך לא מתנהל בשקיפות זה גם פופוליזם??

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר