שי זייד צילום עזרא לוי
שי זייד. צילום עזרא לוי

מספר הפניות ירד ומערך המתנדבים העירוני "הצרכנייה" לא פועל. אז מה עושים תושבים שזקוקים לסיוע?

אחת המתנדבות מספרת על חולת סרטן שחיכתה ימים לתרופות ועל תושבים שחיכו לחבילות מזון. מנהל אגף הביטחון בעירייה, שי זייד, מסביר שהצורך שעולה מהשטח לא מצדיק את הפעלת המערך הגדול ומסביר מהם הערוצים שבעזרתם התושבים יכולים לקבל סיוע

פורסם בתאריך: 4.10.20 08:37

מערך המתנדבים שהפעילה עיריית כפר סבא בסגר הקודם, באמצעות מרכז לוגיסטי שכונה "הצרכנייה", עבד ביעילות מרשימה. מאות מתנדבים דאגו אז לחלק לתושבים שנזקקו לעזרה וסיוע, רבים מהם קשישים, מזון ותרופות ודאגו לכל צורך שעלה מהשטח. הפעם, בסגר הנוכחי, מפלס הלחץ והחרדה ירד ומספר הפניות של התושבים הנזקקים לסיוע ירד משמעותית. לכן, החליטה העירייה לא להפעיל את מערך המתנדבים – למרות שהוא מוכן לחזור לפעולה בכל רגע. על רקע זה, מספרים מתנדבים שבעקבות זאת יש תושבים בעיר שנותרו ללא מענה. בעירייה מבהירים שבכל בקשה לסיוע ניתן לפנות למוקד העירוני.

"אנחנו רואים בשטח שמה שהיה בפעם הקודמת לא קורה הפעם", מספרת אחת המתנדבות, לימור פוקר, "בסגר הקודם היה מערך התנדבותי יוצא מן הכלל. אנשים היו מגיעים למרכז הלוגיסטי, מעמיסים את חבילות המזון או הולכים לאסוף תרופות, ומגיעים לבית של הנזקק. עכשיו אין מערך התנדבותי. בשבוע שעבר הלכנו להביא תרופות לחולת סרטן מבוגרת שנדבקה בקורונה שסיפרה שכבר כמה ימים היא מבקשת עזרה מהעירייה ואין מענה. לכמה אנשים חילקנו עצמאית חבילות מזון אחרי שביקשו כמה ימים".

תושב העיר עידן סיבוני, שעמד בראש צוות המתנדבים ב"צרכניה" בסגר הקודם, אומר: "הדבר הכי חכם שאנשים נזקקים בעיר יכולים לעשות כרגע הוא לפנות למוקד העירוני ושם כבר ידאגו להם לפתרונות. כרגע מספר הפניות שמגיעות מאנשים המבקשים עזרה ומזון לא זהה לכמות הפניות בגל הקודם ולכן הערכת המצב של העירייה אומרת שאין צורך לפתוח את 'הצרכניה' שעבדה בגל הקודם. אם יהיו פניות של אנשים יהיה מענה, ואם יהיה צורך נפתח שוב את המערך. הגל הראשון התאפיין בבהלה של אנשים שפחדו שלא ישארו להם מוצרים בסיסיים בבית, להזכירכם הייתה תחרות בסופרים על נייר טואלט. הפעם זה אחרת. אנשים אדישים גם לסגר וגם להנחיות".

מנהל אגף ביטחון, בטיחות ושירותי חירום בעירייה, שי זייד, היה זה שדאג לנהל, מטעם העירייה, את מערך המתנדבים בסגר הקודם. "מערך הצרכניה מוכן לעבודה, חבילות המזון נמצאות בפנים ואנחנו מוכנים להפעלתו באופן מיידי ברגע שנדרש להיקפים יותר גדולים", הוא אומר, "בכל רגע נתון לעירייה יש מאות מתנדבים שמוכנים לפעולה. כרגע מבחינת צרכים, אנחנו עם צרכים יותר מצומצמים ואנחנו ערוכים לגידול מיידי. הבדל נוסף הוא בהתארגנות הכללית של האוכלוסיה מול המצב שהיה בסגר הראשון, של חוסר בהירות לגבי שירותים חיוניים. בסגר הזה ברורה למעשה הרציפות התפקודית, מה גם שגופים עסקיים התארגנו לנושא השינוע הרבה יותר טוב".

עוד אומר זייד: "במסגרת ההערכות שלנו במשבר הקורונה יש לנו מספר עקרונות. עקרון אחד הוא עקרון גיבוש תמונת המצב ועבודה לפי נתונים. לצורך כך אנחנו מפעילים את תא השליטה המקומי. ציר נוסף הוא קטיעת שרשראות הדבקה שאנחנו מבצעים עם פיקוד העורף ומשרד הבריאות, במסגרת זו אנחנו מבצעים שיחות יזומות לחולים, דורשים בשלומם ומוודאים אם אפשר לסייע ומנסים להבין האם הם היו במקומות ציבוריים או אחרים. ציר נוסף הוא ציר הסיוע, במסגרתו אנו דואגים לסיוע באספקת מזון, תרופות וסיוע בתחום הנפשי. הצירים האלה פועלים ברצף מתחילת המשבר. מלפני מספר שבועות תגברנו את המערך העירוני בקו תמיכה שמופעל בנוסף למוקד העירוני. לקו הזה מוזמנים לפנות כל מי שיש לו צורך בסיוע ומשם אנחנו מוציאים את הבקשות לצירי הסיוע. כל המערך הזה פורסם לכלל הציבור בכל אמצעי המדיה, כולל במסרונים, לפני הסגר הנוכחי ולפני החגים".

זייד מספר שהעירייה מפעילה גם מוקד טלפוני נוסף, המבצע שיחות יזומות אל מאגר נתונים שנצבר בסגר הראשון וכולל 22 אלף תושבים בכפר סבא. "בסבב הראשון פנינו לכולם ועכשיו אנחנו בעיצומן של הפניות, מבצעים את זה בצורה מושכלת על בסיס הניסיון והנתונים שהצטברו אצלנו", אומר זייד. "בנוגע לסיוע במזון, לקראת החגים חילקה העירייה מעל 700 סלי מזון ותלושים שונים ואנחנו ממשיכים בפעילות היומית בכל הצירים".

מעיריית כפר סבא נמסר: "עיריית כפר סבא נערכה לכל תרחיש, לרבות סגר שני, ופועלת בצורה סדורה להתמודדות עם נגיף הקורונה, החל מתחילת המשבר ועד ימים אלו. במסגרת הפעילות העירייה פיתחה מודלים של היערכות ומענה לתושבי העיר, שאומצו ברמה הארצית. העירייה מפעילה תא שליטה, אשר מרכז את נתוני התחלואה, מנתח נתונים ומגמות ומצביע על כיווני פעולה. כל זאת, בשיתוף פעולה מתמיד ושוטף עם פיקוד העורף ומשרד הבריאות, כחלק מהפעילות העירונית לקטיעת שרשרות הדבקה וסיוע לתושבי העיר בכלל, ולאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים בפרט. במסגרת פעילות זו נפתח קו תמיכה באגף שח"ק (שירותים חברתיים-קהילתיים) והופעל מוקד עירוני המבצע שיחות יזומות לאוכלוסייה הוותיקה בעיר. כ-22 אלף אזרחים ותיקים מקבלים מאיתנו שיחת טלפון כדי לדרוש בשלומם ולדאוג לכל צורכיהם. שני המוקדים פועלים בנוסף למוקד העירוני, הפועל 24/7, כאשר עיקר הסיוע הנדרש הינו בסיוע בהעברת תרופות, עזרה בקניית מזון וסיוע במזון. כל פניה העולה באחד המוקדים מטופלת באמצעות מתנדבים או עובדי עירייה המוקצים למשימה.

"יש לציין, כי לקראת החגים חילקה העירייה באמצעות אגף שח"ק מעל 700 סלי מזון, תלושי קנייה שונים וערכות משחקים, והמרכז הלוגיסטי העירוני – הצרכניה – נפתח וערוך לחלוקת מזון נרחבת במידה ויידרש. באשר למקרה המתואר, כל פנייה המתקבלת במוקד מטופלת, אך הנושא ייבדק לעומק, והעירייה עומדת לרשותם של כל תושבת או תושב הזקוקים לעזרה ותשמח לסייע בכל נושא נדרש. אין למקרה בודד להצביע על כלל הפעילות אנו מזמינים כל תושבת ותושב הזקוקים לסיוע, לפנות למוקד העירוני 106 או באמצעות הוואטסאפ: 050-3106103, כפי שפורסם בהרחבה באמצעי המדיה השונים".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר