מדיח וכלי אוכל בגן בכפר סבא דוברות העירייה

גאווה: המהפכה שהחלה בגני הילדים בכפר סבא מתרחבת לכל הארץ

בשנים האחרונות הותקנו מדיחי כלים בגני הילדים בעיר, שעברו בעקבות זאת לשימוש בכלים רב פעמיים. המשרד להגנת הסביבה החליט להרחיב את התכנית ל-13,000 גנים ברחבי הארץ בעלות של כ-45 מיליון שקלים

פורסם בתאריך: 4.1.21 11:24

המשרד להגנת הסביבה מרחיב את מהלך שהחל בכפר סבא להתקנת מדיחי כלים בגני הילדים, ויקצה 45 מיליון שקל לנושא, במטרה להפחית את השימוש בכלים חד פעמיים. בכפר סבא כבר קיימים מדיחי כלים בכל הגנים, אשר משתמשים בכלים רב פעמיים. עתה יורחב המהלך, אשר החל כאן על ידי תוכנית "אפונים", שמפעילה החברה הכלכלית לפיתוח כפר סבא.
מדובר במהפכה שהחלה בכפר סבא, שהייתה הראשונה בארץ שהבינה את צו השעה ופעלה למעבר לכלים רב פעמיים, הן בכלי הגשת המזון והן בכלי הסועדים, ועתה תורחב לכ-13,000 גני ילדים ברחבי ישראל. מהפכת הוצאת הכלים החד פעמיים מהגנים בעיר החלה כבר בשנת 2015, כאשר במהלך 2017 הושלמה התקנת מדיחי כלים בכל הגנים בהם מוגשת ארוחת צהריים, כחלק מהטמעת תוכנית ההזנה הבריאה "אפונים". מודל זה הורחב על ידי החברה הכלכלית לערים נוספות, ביניהן תל אביב ורשויות נוספות, כאשר כיום מותקנים מדיחי כלים בכ-150 גנים עירוניים.
ראש העירייה, רפי סער: "אנו מייחסים חשיבות רבה לכל נושא הקיימות והשמירה על איכות הסביבה ומובילים פתרונות רבים בתחום. היוזמה של המשרד להגנת הסביבה היא פועל ישיר לפעילות החשובה שלנו, ואני שמח כי הצלחנו להוביל שינוי ברמה הארצית. השימוש בכלים חד פעמיים מוביל לזיהום משאבי טבע ואני קורא לכל הרשויות בארץ להצטרף ליוזמה, למען העתיד של ילדינו, ולהפסיק את השימוש בהם. החינוך לקיימות בכפר סבא מוטמע בכל תחומי החיים בעיר, החל מהגיל הרך, ומהווה דוגמה לרשויות אחרות". יצוין כי דבריו של סער נמסרו לפני שהחל לשבת שבעה על מות אביו, חיים ז"ל. 
סגן ראש העירייה ומחזיק תיק הקיימות והחדשנות, עילאי הרסגור-הנדין: "שמנו לנו למטרה להפוך את כפר סבא למובילה הארצית בתחום הקיימות והסביבה בישראל, ואכן שוב ושוב יוזמות כפר סבאיות הופכות למדיניות ארצית. מכאן החלה בשורת הפסקת השימוש בכלים חד פעמיים. כעת השינוי שהובלנו יאפשר הפחתה דרמטית בכמויות הפלסטיק המזהם בכל רחבי הארץ. נמשיך לפרוץ דרך באמצעות הצוותים המקצועיים שמיישמים בהצלחה ובתחושת שליחות את המדיניות העירונית, בין השאר בתחומי התחבורה המקיימת, האנרגיה המתחדשת, שמירת ערכי הטבע העירוני, החינוך הסביבתי, הובלת תחום המיחזור והטיפול באשפה ועוד".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "יצאה לדרך יוזמת השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל לצמצום משמעותי של היקף השימוש בפלסטיק במוסדות החינוך; המשרד להגנת הסביבה יתמוך ברשויות המקומיות בהיקף של 45 מיליון שקל לרכישת מדיחי כלים עבור 13.5 אלף גני ילדים בישראל ולהוצאת הכלים החד פעמיים משימוש". השרה גמליאל אמרה: "הצורך בצמצום היקף השימוש בכלים חד פעמיים בגני הילדים ובמוסדות החינוך הוא חשוב ודחוף. מעבר להיבט הבריאותי, למהלך זה חשיבות חינוכית, שתייצר מודעות סביבתית אצל הילדים כבר מגיל צעיר. המטרה שלנו היא להביא להפסקת השימוש בכלים חד פעמיים בגנים, לצמצם את כמויות הפלסטיק האין-סופיות בגנים, ולהפוך את הילדים לשגרירים של מניעה במקור גם בבתים. בתוכנית הזו יש ערך בריאותי, סביבתי, כלכלי וחינוכי".

עוד נמסר מהמשרד להגנת הסביבה עי השימוש כיום בכלים החד-פעמיים בגני הילדים מייצר יותר מ-2,400 טון פסולת בשנה, לפי חישוב של 180 ק"ג לגן בשנה. מלבד מפגע הפסולת המיידי הנוצר משימוש בפלסטיק חד-פעמי והנזקים הסביבתיים שלו, השימוש הרווח בכלים חד-פעמיים משריש את השימוש היום יומי בהם כהתנהגות מקובלת עבור דורות שלמים של פעוטות וילדים אשר אוכלים בגני הילדים. משום כך, מהלך זה בעל חשיבות חינוכית גבוהה.

במסגרת הפרויקט, תתאפשר תמיכה לכלל הרשויות המקומיות בישראל לצורך רכישה והצבה של מדיחים בגני הילדים. המהלך צפוי לקדם גם שוק של ספקים ונותני שירותי הסעדה המבוססים על שימוש בכלים רב פעמיים, ובכך להגדיל את ההיצע וההיתכנות של גופים נוספים לבצע שינוי ומעבר לצורת הסעדה זו.

המשרד יפרסם קול קורא לרשויות המקומיות (כולל איגודי ערים ואשכולות) לטובת רכישה, התקנה ותפעול המדיחים והסברה בנושא. הרשויות יחויבו לקיים ימי עיון לצוות החינוכי בגנים בנושא מניעת פסולת במקור ושימוש בכלים רב-פעמיים. התשלום יינתן לרשויות רק לאחר רכישת והתקנת המדיחים בגני הילדים.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. פפפ

    ממש לא נכון ברמת הגולן בגנים מופעלים מדיחי כלים מאז שעברו ליום לימודים ארוך וכלים חד פעמים היו פה מתמיד

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר