גג סולארי שהתקינה העירייה במגרש ספורט בעיר. צילום עיריית כפר סבא

המחדל: המגרשים עם הגגות הסולאריים נפתחו ל-48 שעות למרות בעיות בטיחות

המגרשים המקורים נסגרו בעקבות קריסת גג סולארי בצפון לבנייתו הייתה שותפה החברה הכלכלית ומאז נפתחו ונסגרו. העירייה הודיעה כי מתבצעות בדיקות נוספות. יו"ר הנהגת ההורים: "אנחנו דורשים כבר זמן רב מידע, בהודעה הזו מודים בעירייה בכשל בטיחותי"

פורסם בתאריך: 25.3.21 10:56

כבר מספר חודשים טוענת הנהגת ההורים בכפר סבא בראשות יו"ר ההנהגה, יובל קדוש, ל'סכנה ברורה ומיידית' לילדות וילדי העיר ובעיקר לחוסר שקיפות של העירייה מול ההנהגה, בנושא מגרשי הספורט בהם יש קירוי סולארי. זאת מאז חודש דצמבר, אז קרסה סככת קירוי סולארי בבית הספר "כדורי" בגליל התחתון. באירוע זה בצפון נפצעו שמונה עובדים. ךבניית הגג הייתה שותפה החברה הכלכלית בכפר סבא. בעקבות זאת, החליטה העירייה לסגור את הגישה למגרשים בבתי ספר בעיר בהם גגות סולאריים, על מנת לבצע בדיקות תקינות.
"לפני כחודש התחילו לפתוח את המגרשים בטענה שהכל תקין", טוען קדוש. "לצד זה, העירייה החלה לעלות את דוחות הבטיחות לאתר העירייה ונדהמנו לראות שבארבעה מגרשים נכתב שהמגרש לא נמצא תקין ובוצעו עבודות חיזוק ללא שום פירוט מה בוצע ומה לא היה תקין. לאורך כל הדרך, ביקשנו להיפגש עם מישהו בר סמכא שייתן לנו הסבר מה נעשה ומה מתוכנן להיעשות ונתקלנו בהתעלמות מוחלטת. בסוף קיבלתי מכתב ממנכ"ל העירייה, עם תשובה כוללנית וללא כל הסבר. 48 שעות אחרי שהמגרשים נפתחו, הם נסגרו שוב ואז ראש העיר הודיע שהם החליטו למנות מהנדס שלישי. פניתי למהנדסת העיר והיא לא הגיבה לפניות שלי ולבסוף כתבה לי שאין לה תשובות בשבילי והיא מבקשת שאפנה רק להנהלת העיר.
קדוש המשיך הלאה ופנה לנציב פניות הציבור, משרד העבודה, חוקר תאונות ומבקר המדינה, בדרישה לשקיפות ולמידע מדויק. "השבוע התקיימה ישיבת הנהגת ההורים בעניין ויש תמימות דעים מוחלטת בקרב ההורים", הוא אומר, "אנחנו בסך הכל מבקשים לקבל מידע מה היה ומה מתכננים לעשות. אני חייב לציין שיש פה 13 בתי ספר ואלפי ילדים שכלואים ולא יכולים לצאת למגרשים. כך למשל, בבית ספר סאלד שזה בית ספר לצרכים מיוחדים, במשך שלושה חודשים הילדים לא יצאו מהכיתות שלהם".

ביום שני הודיעה עיריית כפר סבא שהסככות ב-13 מגרשי ספורט יישארו סגורות עד לסיום עבודות חיזוק, זאת לאחר שבדיקה יזומה של העירייה העלתה כי הסככות, אשר קיבלו אישור הנדסי כנדרש עם הקמתן, לא עומדות בסטנדרט הבטיחות הנדרש. בעירייה, אשר הודיעה גם בחודש פברואר כי מתבצעות בדיקות נוספות, הוסיפו שמתקיימת בדיקה מקיפה וביצוע עבודות חיזוק ולאחריו תתבצע קבלת אישור הנדסי משלושה קונסטרוקטורים. עוד ציינו בעירייה שהם הזהירו רשויות אחרות שיש צורך לבדוק את הסככות. ראש העירייה רפי סער ציין ש"יבוצע בדק בית בחברה הכלכלית ויוסקו מסקנות".
בעירייה ציינו ש"בעקבות קריסת הסככה בבית ספר כדורי, הנחתה העירייה את החברה הכלכלית לפיתוח כפר סבא, אשר הקימה את הסככות בעיר, לבחון את בטיחותן. הסככות נסגרו לבדיקה ושלושה קונסטרוקטורים שונים נשכרו לצורך הבדיקה (אחד מטעם הקבלן, השני מטעם החברה הכלכלית והשלישי מטעם ועדה עירונית בראשות מהנדסת העיר). התקיימה בדיקה ראשונית ע"י מהנדס מומחה בטיחות שנשכר ע"י החברה הכלכלית. המהנדס כתב דו"ח שסוקר את הסככות ונתן אישור לפתוח את מרביתן תוך קביעה שהן עומדות בתקן הנדרש ובטוחות לשימוש. הדוח מפורסם בזירת השקיפות. לאחר מכן, עם התקדמות הבדיקות, של המהנדס הנ"ל ומהנדס נוסף, שנשכר ע"י הקבלן, עלה כי קיים פער בין תוצאות הבדיקה הראשונה לבין תוצאות הבדיקות המתקדמות וכי הסככות אינן עומדות בתקן הנדרש, ונדרשות עבודות חיזוק נוספות על מנת לייצר בטיחות מיטבית. הסככות נסגרו מיידית והחלו עבודות חיזוק ושיפור, ובימים אלה מתבצעות בדיקות מעבדה קפדניות באמצעות מכשור מתקדם בשטח, על ידי הקונסטרוקטור החיצוני, שמונה על ידי מהנדסת העיר, ובהתאם להמלצותיו יבוצע מפרט חיזוקים משמעותי ונרחב".
עוד ציינו בעירייה כי רפי סער הורה למנכ"ל העירייה, איתי צחר, לתחקר לעומק את אופן הקמת הסככות ומתן האישורים. בעירייה מדגישים כי הסככות בעיר תיפתחנה רק לאחר אישור יציבות סופי של שלושת הקונסטרוקטורים, ולאחר שתעמודנה בסטנדרט הבטיחות המחמיר ביותר. כלל הדוחות ההנדסיים יהיו זמינים לציבור בזירת השקיפות העירונית.
קדוש אומר על הודעה זו של העירייה: "מלכתחילה, הדרישה של הנהגת ההורים הובילה לסגירת המגרשים בעיר. משך שבועות רבים עיריית כפר סבא טענה שהסככות עומדות בכל התקנים ושעבודות החיזוק שנעשות נועדו בכדי להגיע לרמה בטיחותית גבוהה מעבר לנדרש. איש מגורמי המקצוע בעירייה לא נענה לבקשתנו לקבל מידע, בזמן אמת, אודות הבדיקות שנעשו.
השבוע לראשונה, ובאיחור ניכר, מכירה העיריה במחדל סככות הקירוי. כעת ברור לכולם שהמגרשים אינם בטוחים מספיק ככל הנראה. בעוד אנשי עירית כפר סבא בודקים ומחפשים פתרונות, אלפי ילדים ברחבי העיר אינם יכולים לצאת לחצר או למגרשי הספורט. אנחנו לא מקבלים את זה ולא מוכנים להסתפק באמירות כלליות, העובדה שהמגרשים כבר נפתחו פעם אחת ונסגרו שוב צריכה להדיר שינה מעיני כל הורה בעיר. בטיחות ילדינו היא הרבה מעבר למילים גבוהות, וכל עוד לא יוכח לנו אחרת מדובר בכשל בטיחותי חמור בתכנון, בניהול ובביצוע. אנו מברכים על פרויקטים מהסוג הזה אבל מגרשי הספורט הינם לרווחת ילדינו ולא תחנת כוח לייצור חשמל, אם יש משהו שמסכן את ילדינו אנו דורשים לפרק את כל הסככות לאלתר".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר