גג סולארי שהתקינה העירייה במגרש ספורט בעיר. צילום עיריית כפר סבא

פרשת הגגות הסולאריים: הדר לביא דורשת ועדת בדיקה חיצונית

הסככות נסגרו בדצמבר לאחר קריסת הגג בצפון, נפתחו ונסגרו שוב, ועדיין סגורות. לביא פנתה אל השרים דרעי, פרץ וגלנט ודרשה את התערבותם

פורסם בתאריך: 20.4.21 08:12

חברת מועצת העיר הדר לביא, שלחה מכתב לשר הפנים אריה דרעי, לשר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ ולשר החינוך יואב גלנט, בדרישה להקים ועדת בדיקה חיצונית לעניין הגגות הסולאריים במוסדות החינוך ברחבי כפר סבא. לטענתה, מאז האירוע בו קרס הקירוי במגרש כדורי, להקמתו הייתה שותפה החברה הכלכלית בכפר סבא, חברי המועצה מקבלים מידע חלקי על מה שקרה, על הבדיקות שנעשו, על ההחלטה מעוררת סימני השאלה לפתוח את המגרשים ולאחר מכן לסגור אותם שוב, ולכן היא מבקשת את התערבות השרים.

כזכור, בדצמבר 2020 קרס הגג בבית הספר כדורי בגליל במהלך בנייתו במהלך האירוע המצער נפצעו שמונה פועלים, מתוכם אחד בצורה קשה. לאחר הקריסה, הסתבר כאמור שמי שבנה את הגג בכדורי, היו החברה הכלכלית כפר סבא והחברה הכלכלית גליל תחתון. מאז נסגרו המגרשים, נפתחו לאחר הודעה שהם תקינים, אך נסגרו שוב לצורך עבודות חיזוק ועדיין לא נפתחו. הפניה של לביא, מתווספת לכך שכבר מספר חודשים טוענת הנהגת ההורים בכפר סבא בראשות יו"ר ההנהגה, יובל קדוש, ל"סכנה ברורה ומיידית לילדות וילדי העיר ולחוסר שקיפות של העירייה מול ההנהגה בנושא".

הדר לביא

הדר לביא

"מאז האירוע, שיכל להיגמר כמובן באסון גדול הרבה יותר, אנחנו מקבלים כחברי מועצה מידע חלקי על מה שקרה", כותבת לביא במכתבה לשרי הממשלה, "חלק גדול מכך, אני מניחה, כיוון שעדיין לא ברור מה בדיוק קרה ולמה. משרד התמ"ת חוקר את המקרה, ודיווח ראשונית לעיתונות שהאתר לא היה מדווח להם כחוק. כיוון שסככות דומות נבנו ב-13 אתרים בכפר סבא, האתרים נסגרו (ונפתחו חלקית ונסגרו שוב). המגרשים, שנמצאים בבתי ספר בעיר, סגורים כיום לציבור". עוד היא כותבת: "שלושה חברי דירקטוריון החברה הכלכלית מונו לתחקר מה שקרה, מאז המקרה התפטרו מנכ"ל העיריה ומנכ"ל החברה הכלכלית (הערת המערכת: לא נמסר ולא נטען על קשר בין המקרה להתפטרותם), ואנחנו לא מקבלים מענה לשאלות פשוטות: מדוע קרס הקירוי בכדורי? כיצד ניתן למנוע קריסות נוספות? איך יש לנהוג בסככות הקיימות בעיר? מה היה ההליך הבירוקרטי שאיפשר הקמת סככה מחוץ לעיר?".
בנוסף היא מציינת שלאור בקשת חברי האופוזיציה תתקיים ביום רביעי הקרוב בשעה 19:00 ישיבת מועצה בנושא. "אסור לחזור לסדר היום על במקרה הזה. אירוע של פגיעות בגוף, שהיה יכול להסתיים גם בפגיעות בנפש, מטריד את מנוחתי ואת מנוחת הורים רבים. עלינו לעשות את כל מה שנדרש כדי לוודא שאירוע כזה לא יחזור על עצמו. בשל הזמן רב שעבר מאז האירוע, שנחקר רק על ידי חברי דירקטוריון של החברה הכלכלית, פניתי לשרי הפנים, הכלכלה והתעשיה והחינוך וביקשתי את מעורבותם בנושא" .

קיראו כתבה קודמת בנושא:

המחדל: המגרשים עם הגגות הסולאריים נפתחו ל-48 שעות למרות בעיות בטיחות

 

נציין שבתגובתה מסרה העירייה כי שתי סככות ניבנו בטרם ניתן היתר, לסככה בבית הספר בר לב ניתן היתר במהלך הבנייה, ולסככה בבית הספר דבורה עומר ניתן היתר לאחר סיום הבנייה.  בעירייה אמרו כי מדובר בפגם טכני ולא מהותי.

תגובת עיריית כפר סבא: "עיריית כפר סבא פעלה מיידית לסגירת כל הסככות הנושאות קירויים סולאריים והנחתה על בדיקה הנדסית מקיפה, המתקיימת ע"י שלושה מהנדסים מומחי בטיחות בלתי תלויים. לאורך כל הליך הבדיקה, התנהלנו בשקיפות מלאה ופרסמנו באופן מיידי ובזמן אמת, באתר העירייה את כלל הדוחות ההנדסיים והמידע המצוי ברשותנו. כמו כן, מתוך תחושת אחריות ציבורית, פנינו לערים אחרות בהן קיימות סככות דומות והודענו להן על הידוע לנו, באשר לכשלים תכנוניים, הקיימים לכאורה, בסככות. עם קבלת הדוח הסופי של המהנדסים, יש בכוונתנו להעביר את המידע המלא למשרד העבודה בבקשה כי יחקרו את האחראי לכשלים. הליך הבדיקה המקיף עדיין נמשך ורק לאחר קבלת אישור הנדסי סופי ומלא, ווידוא עמידה בתקנים המחמירים ביותר – הסככות יפתחו שוב. אנו מעריכים כי כבר השבוע יפתחו 3 סככות, לאחר קבלת אישור הנדסי סופי. יש לציין, כי כל הסככות בעיר עברו הליך רישוי כדין. בנוגע לשתי סככות מתוך ה-13, על אף שהבקשות להיתר הוגשו לפני תחילת הקמת הסככות ואחת אף אושרה לפני ההקמה, פגם טכני בהליך הרישוי גרם לעיכוב בקידום במתן ההיתרים. לקחי טעות זו נלמדו וייושמו בעתיד. עיריית כפר סבא תברך על כל בדיקה של גורם מקצוע ואף בכוונתה להעביר את ממצאי הבדיקה ההנדסית, לכשיתקבלו, למשרד העבודה. העירייה תמשיך ותפעל בשקיפות מלאה למיצוי הליך הבדיקה עד לפתיחת כל הסככות, תוך עמידה בכל נהלי הבטיחות המחמירים".

ממשרד הפנים נמסר: "משרד הפנים אחראי על התנהלות הרשות המקומית בלבד ואין לו צד במינוי ועדת בדיקה. עם זאת, המשרד יפנה לרשות המקומית לקבלת התייחסותה".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר