זיקוקים בפתח תקוה עצמאות 2021, צילום רמי לוי

בניגוד לערים השכנות ועם רעש מופחת: כפר סבא תקיים מופע זיקוקים

"לא רלוונטי שיש פחות רעש, כי זה עדיין חומר נפץ", אומרת פרופסור שיר דפנה-תקוע, "זה מחזיר את הלוחמים לשדה הקרב, לייזר צבעוני לא יחזיר את הלוחמים לשם". העירייה: "מדובר במופע קצר ורגוע"

פורסם בתאריך: 3.5.22 10:15

בעוד בערים רבות בארץ וגם באזור השרון, החליטו לבטל השנה את מופעי הזיקוקים ביום העצמאות לחלוטין, בכפר סבא הוחלט דווקא להשאיר את האירוע המסורתי, אך הגדירו אותו השנה כמופע זיקוקים שקטים והסבירו כי מדובר בזיקוקים בעלי רעש מופחת בשל פתיחה מאוחרת של מיכל אבק השריפה.

בעיריית כפר סבא הודיעו לקראת יום העצמאות 2022: "מדובר במופע זיקוקים שקטים מרהיב, זיקוקים שקולות הנפץ שלהם שקטים באופן משמעותי מאלו של זיקוקים רגילים, אך מרהיבים ומגוונים בצבעים ובצורות כזיקוקים רגילים. הזיקוקים השקטים נועדו להקל על תושבים המתמודדים עם פוסט טראומה ולהנעים את מועד החגיגות לקהלים נוספים הסובלים מקולות הזיקוקים, בהם פעוטות, אנשים עם בעיות של ויסות חושי, אנשים שסובלים מחרדה ובעלי חיים".

ההחלטה לקיים בכל זאת מופעי זיקוקים, עוררה ביקורת. יו"ר האופוזיציה, יוסי סדבון, אמר: "לא שותפתי בהחלטה על מופע זיקוקים שקט. לטעמי, טעות להפעיל זיקוקים ביום זה. צדקו הרשויות הסמוכות שביטלו את מופעי הזיקוקים בערב יום העצמאות".

פרופ' שיר דפנה-תקוע, דיקנית הפקולטה לעבודה סוציאלית במכללת האקדמית אשקלון, הסבירה: "אחד הדברים הכי דרמטיים לנפגעי טראומה זה רעש. החושים שלהם מחודדים הרבה יותר, זה נקרא עוררות פיסית, שזה אחד הקריטריונים של PTSD (הפרעת דחק פוסט טראומטית). גברים שומעים את שדה הקרב או מריחים ריח שריפה, וזה לפעמים כמו ריח שריפת גופות. הזיקוקים באים בצורה אגרסיבית, הם לא תוקפים את השכל, אלא את החושים. הגוף מגיב כאילו באותו הרגע החזירו אותם לשדה הקרב".

עוד טוענת פרופ' דפנה-תקוע, כי זיקוקים מופחתי רעש עלולים ליצור את אותו אפקט בקרב האוכלוסיות הרגישות: "בעיניי, בשנת 2022 הגיע הזמן שמדינת ישראל תגיד שיש דרכים אלטרנטיביות, כגון לייזר. אני לא מכירה דבר כזה זיקוקים שקטים, לא רלוונטי שיש פחות רעש, כי זה עדיין חומר נפץ, זה יוצר רעש וגורם לרעידות בגוף, וזה מחזיר את הלוחמים לשדה הקרב, לייזר צבעוני לא יחזיר את הלוחמים לשם. אני גם מאמינה שבעלי חיים חווים את זה בעוצמה עוד יותר גבוהה, כי אין להם את אותו חלק קדמי במוח כמו אצל בני אדם, שיכול לעשות סינונים והכל מאוד עוצמתי עבורם. הם לא יכולים לנסות להרגיע את עצמם מבחינה לוגית ולהבין שעכשיו יום העצמאות. הגיע הזמן שנבטל כליל את הזיקוקים למען החיילים שלנו".

מעיריית כפר סבא נמסר: ״במטרה לאזן בין רצון התושבים שנהנו בשנתיים האחרונות מחגיגות עצמאות מצומצמות בלבד, לבין התחשבות במי שתרמו למדינה באומץ לב ומתמודדים עם פוסט טראומה, במבוגרים ובבע״ח- השנה, לראשונה, ייערך בחגיגות העצמאות בכפר סבא מופע קצר, מתחשב ורגוע של זיקוקים שקטים. כך גם נהנה ממופע מרהיב וידידותי לסביבה וגם נשמור על מי שזקוקים להגנה מפני הרעש. הרעש המופחת מתאפשר הודות לפתיחה מאוחרת של מיכל אבק השריפה המובנה במנגנון הזיקוקים. המופע נבחר לאחר הדגמה ובדיקה כי אכן הרעש שנוצר מופחת משמעותית משנים קודמות״.

 

כאמור, ערים אחרות בחרו לבטל כליל את הזיקוקים. עיריית רעננה הודיעה: "השנה לראשונה, יתקיימו מופעי לייזר מרהיבים, כחלופה למופעי הזיקוקים, זאת מתוך גילוי התחשבות ורגישות להלומי הקרב, בעלי החיים ואוכלוסיות מיוחדות, כמו כן יוקם מתחם מיוחד לילדים עם צרכים מיוחדים שממוקם ברחבה על יד בית הכנסת הגדול". גם בהרצליה לא ייערך מופע הזיקוקים, העירייה הודיעה: "עיריית הרצליה החליטה שלא לקיים השנה מופע זיקוקים, מתוך התחשבות בהלומי קרב, בבעלי חיים ובאיכות הסביבה".

ערים נוספות בהן לא יתקיימו מופעי זיקוקים הן: הוד השרון, תל אביב, גבעתיים, רמת גן, חצור הגלילית, קריית טבעון, מועצה מקומית מצפה רמון, רמלה, אילת. ערים בולטות ייערכו מופעי זיקוקים: פתח תקוה, ירושלים, ראשון לציון, חיפה, באר שבע, חדרה, בית שמש, אשדוד, נס ציונה, אור יהודה, זיכרון יעקב.

ציון דרך נוסף יירשם במסגרת טקס הדלקת המשואות השנה, שגם בו לא ייערך מופע הזיקוקים המסורתי, שיוחלף בפירוטכניקה. שר התרבות והספורט, חילי טרופר, הודיע בתחילת חודש אפריל על השינוי: "היום הודענו על העדכונים והשינויים שיתקיימו בטקס המשואות השנה. לראשונה, לא יהיו מופעי זיקוקים, אלא רק פירוטכניקה שקטה. היופי של הזיקוקים מלווה ברעש הפוגע באוכלוסיות שונות, ביניהם מי שסובלים מפוסט טראומה. חברים טובים שלי, כאלה ששירתו בעבר בדובדבן, בימ"מ וביחידות אחרות – יחידות שבשבועות האחרונים כולנו מהללים אותם ומודים להם, סיפרו לי שאולי עבור רוב הישראלים הזיקוקים הם תמונות יפות בשמיים, אבל עבורם מדובר על קולות ירי ולחימה. אני לא יכול לעמוד מנגד אל מול המצוקה שלהם. חברה שיש בה ערבות הדדית חוסכת את הכאב הזה מהם. הם כבר לחמו מספיק. הם כבר שילמו מחיר יקר. השנה אנחנו מושיטים להם יד. אני קורא לכל הרשויות המקומיות בארץ לנהוג כך. בואו ניתן ללוחמים שלנו מעט מרגוע לנפש הפצועה ממילא".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. שם

    אין על זיקוקים דינור הכי מרהיב הכי יפה והכי מחרף! מצויין! כל הכבוד לכפ"ס.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר