כריתת הברושים בשדרה המערבית בגן מנשה. צילום התושבים
כריתת הברושים בשדרה המערבית בגן מנשה. צילום התושבים

צפו: מאבק התושבים נכשל, ברושים בני מאה שנה נכרתים בשעה זו

פקיד היערות דחה את ערר התושבים ואישר בסוף השבוע כריתת שבעה עצי ברוש בשדרה המובילה לגן מנשה

פורסם בתאריך: 17.6.18 14:01

פקיד היערות הממשלתי, ד"ר ארז ברקאי דחה בסוף השבוע שעבר את הערר שהגישו תושבים ואנשי משמר האילנות בכפר סבא, ואישר כריתת שבעה עצי ברוש עתיקים בשדרה המובילה לגן מנשה. הבוקר, עם קבלת היתר הכריתה, החל הקבלן הבונה במקום בכריתת העצים. בנימוקיו כתב ברקאי כך: "בניגוד לחלק מהטענות העולות מכיוון מגישי הערר, אין מדובר בכריתה של כל השדרה, אלא בכריתת שבעה עצים בלבד, מתוך שדרה של עשרות עצים. נכון הוא הדבר כי השדרה תאבד מאופייה, וצר לנו על כל עץ, אך ההחלטה הכרחית לאור התכניות הקיימות והמאושרות".

צפו בכריתת העצים, הבוקר:

 

על פי ההחלטה, שהגיעה לידי צומת השרון, שדרות הברושים הנטועות בסמיכות לגן מנשה, מהוות חלק משדרות ברושים מפוארות והוותיקות באזור השרון. "זהו שריד היסטורי לשטחי הפרדסים הרבים אשר היו בעבר הנוף הנפוץ באזור זה. השדרות הן גם חלק משמעותי מהנוף המוביל לשטחי הגן, אשר הינו שטח לשימור, וכולל בתוכו מספר עצים עתיקים, ייחודיים ומפוארים. שדרת הברושים הנטועה מצפון לדרום הוגדרה לשימור בהליכי התכנון השונים, והשדרה הנטועה ממזרח למערב הינה סלע המחלוקת בנקודת זמן זו", כותב ברקאי.

בהחלטתו מגולל ברקאי את השתשלשלות האירועים שהביאו לכריתה. על פי ברקאי, תוכנית הבנייה בסמוך לשדרות אושרה בוועדה המחוזית לתכנון ובניה בדצמבר 2005, ולא הייתה בה התייחסות לעצים. ביולי 2011 ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית קבעה כי התוכנית תופקד תחת חמישה תנאים. על פי סעיף 4, יתבצע סימון עצים לשימור ואישור פקיד היערות בהתאם לתיקון לחוק התכנון והבנייה. כחודשיים לאחר מכן, פקיד היערות האזורי, שלמה ברנד, הוציא מכתב בחתימתו האומר כי אין התנגדות לתוכנית. בתשריט אשר הונח בפניו סומנה שדרת הברושים כך שהוא היה מודע לקיומה והחליט שהיא אינה לשימור. באוגוסט 2013 אושרה תכנית הבנייה ובה נקבע כי השדרה הנטועה מצפון לדרום היא לשימור, אך לא הייתה בה התייחסות לשדרה הנוספת שכאמור הוחלט שאינה לשימור.

בין השנים 2012 ל-2016 התנהלו מספר הליכים בין העירייה לפקיד היערות סביב תחזוקת השדרה המערבית והתוכנית לשיקומה לאור אישור כריתת כ-160 עצים בשדרה. ביולי 2017 פה היזם לתיק המידע להיתר בו נרשם במפורש כי במגרש קיימים מעל חמישה עצים, לכן התוכנית מחייבת הגשת סקר עצים. הסקר נערך חודשיים לאחר מכן ושבעה עצים יועדו לכריתה בשל היותם בתוך קו הבניין. שניים אחרים הצמודים לקו המגרש יועדו לשימור.

לאחר הליך משפטי בין היזם לעירייה, נחתם הסכם פשרה בו נאמר כי העירייה תסכים לעקירת העצים בכפוף להתקיימותם של כל התנאים במצטבר. ב-10 במאי 2018 ניתן אישור מטעם העירייה ליזם ולפקיד היערות האזורי להנפיק רישיונות כריתה לשבעת העצים. לאחר מכן הוגשו שני עררים על ידי יו"ר משמר האילנות פנחס כהנא והתושבת טלי להב בגין כריתת העצים. לאחר מכן התקיים סיור במקום שם בחנו המומחים את מצבם הפרטני של העצים.

כריתת הברושים בשדרה המערבית בגן מנשה. צילום התושבים

כריתת הברושים בשדרה המערבית בגן מנשה. צילום התושבים

בהחלטתו כתב ד"ר ברקאי: "שדרת העצים הנטועה ממזרח למערב אינה חלק מגן מנשה, כפי שעולה לא אחת בטענות מגישי הערר. שדרת הברושים הינה שריד מרשים לענף הפרדסנות אשר פרח בעבר באזור השרון". עוד הוא הוסיף כי בניגוד לטענות היזם, הוא דווקא סבור כי לברושים הללו משמעות גדולה. לדבריו התוכניות אכן לא קיבלו חוות דעת של פקיד יערות ולא סומנו בהן העצים, כפי שמתחייב כיום (לאחר התיקון לחוק, א"א).

לשאלה מדוע רשם פקיד היערות כי עין עצים מוגנים בשטח הנ"ל ענה כי "קשה לנחש בנקודת זמן זו מה כוונת המשורר", כלשונו. והוא כותב כך: "האם בתשובתו התכוון כי אכן אין עצים בתא השטח? ובכך שגה לחלוטין כשלא הסתכל ובחן את התכנית?", תהה, "או שמא, התכוון כי מבחינתו, אין צורך להגן על העצים הללו, וניתן יהיה לממש את התכנית ולכרות אותם בשלב ההיתר? שאלות אלו כנראה יישארו לעד בתחום הספקולציות. על דבר אחד אין עוררין, פקיד היערות אישר את התכנית, והיא אושרה כדין בהיבט העצים".

תגובת יו"ר משמר האילנות, פנחס כהנא: "זה סיפור מאוד עצוב שמטופל על ידי משמר האילנות כבר שמונה שנים עם שני עררים. יש החלטה של פקיד היערות לשמר את השדרה המערבית וגם את הצפונית – נקודה. לצערי העירייה אישרה את התוכנית על קו בניין. התושבים אמרו לקבלן שהוא הבטיח לא לכרות את הברושים – זה שטח ציבורי שהוא גם יפה תכנונית. השורה התחתונה שלא יכול להיות שבגלל טעויות של עירייה ייכרתו עצים בוגרים. ממש כואב לי הלב. בהחלטה של פקיד היערות יש תקלות טכניות. אני מקווה שניתן יהיה לעצור את ההחלטה".

כריתת הברושים בשדרה המערבית בגן מנשה. צילום התושבים

כריתת הברושים בשדרה המערבית בגן מנשה. צילום התושבים

התושבת טלי להב: "אנחנו לא מתכוונים לקבל את ההחלטה כפשוטה. חברת הכנסת יעל גרמן הסכימה לעזור לנו במאבק הזה וגם עמותת אדם טבע ודין, אנחנו מאמינים שזה מאבק צודק וזה עולה על כל הטיעונים וההתנהלות השגויה שהייתה בתהליך של קבלת האישורים. לדעתנו בדברים של ד"ר בקראי היו לא מעט אי דיוקים ואמירות שאין להן תוקף ולכן ביקשנו לטעון את הטענות שלנו בפניו. ניסחנו מכתב ושלחנו אליו. לצערי אנחנו מקבלים כרגע תמונות מהשטח של אנשים מודדים את העצים לפני כריתה. אנחנו ממש שניות לפני שזה יקרה. חבל שיד ימין של העירייה לא יודעת מה יד שמאל עושה ולכן התהליך נראה כפי שנראה וכעת אנחנו צריכים להיות אלה עם האצבע על הסכר.  כתושבים קשה לנו לאסוף תקציבים להגיש בקשה לצו מניעה. אנחנו לא ארגון פשוט אכפת לנו. אני מקווה שהגופים האחראיים יעצרו את התהליך ויקשיבו לנו קודם לפני הביצוע".

מנכ"ל חברת משכנות אורבניקה הבונה את הפרויקט מסר: "חברת משכנות אורבניקה רכשה לפני כשנה קרקע לבניית שני בנייני מגורים בשכונה והגישה תכניות בניה התואמות לתב"ע. התב"ע שאושרה בשנת 2013 מגדירה קווי מגרש ובנין שמשמעותם הישירה הינה הורדת מספר ברושים בשדרה שבחלקו הצפוני של המגרש. טרם ההחלטה לבקש את כריתת הברושים בחנו האדריכלים ויועצי החברה יחד עם גורמי התכנון בעיריית כפר סבא אלטרנטיבות תכנוניות שימנעו את כריתת העצים כאמור, אך לא נמצאה כל חלופה שתאפשר לחברה לנצל את זכויותיה במגרש. החברה פעלה לכל אורך הדרך על פי הוראות החוק וכעת קיבלה רשיון כריתה מקק"ל. אנו מציעים לכל מי שמתעניין בנושא לקרוא את ההחלטה המנומקת להפליא של ד"ר ארז ברקאי, פקיד היערות הראשי במשרד החקלאות בנושא הערר שהוגש. כעת אנו מבקשים להתרכז בקידום הפרויקט, אשר יכלול, בין היתר, 'החזרת' צמחים ועצים רבים לסביבה, זאת בנוסף ל'פיצוי נופי' ששילמה החברה לרשות המקומית ולקק"ל".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חלם זה כאן. בכייה לדורות.
    איזה מין פקיד יערות זה שלא אכת לו בכלל מהעצים.
    פ ק י ד!

    גם את יער סוקולוב כורתים בימים אלה.
    הפקיד הנל אישר!!
    לא יאומן.
    מורידים את כל הירוק ומשמידים את הצומח.

    מקווה שמישהו עוד ייתן את הדין על הפשע הזה.

  2. תוש

    הכל כדי שתהיה גישה נוחה למגרש של בן חמו והאחוזות של בעלי הקרקע וחבריהם. המגרש של בן חמו לא כלול בסיבות למעצרו?

  3. תושב שאכפת לו

    איפה חושפי השחיתויות שיעידו איך שתי שדרות בנות אותו גיל זוכות לגורל אחר. שדרת ברושים עתיקה שהיתה שטח ציבורי נעלמה מתכניות השימור , לצד שדרה המובילה בכביש גישה אל הוילות של בעלי הקרקע, שלצידה חנייה ציבורית אשר מיקומה זז בתכניות אל מול הוילות. שדרה זו בדרך לוילות באופן מדהים כן שומרה ולא נעלמה מהתכניות…… אכפתיות התושבים לא עזרה. אבל כן קיבלנו איומים בתביעות, ועוד הפחדות. לא נפחד!!!!! ברור שטעות בתום לב לא היתה כאן. אלא משהו הרבה יותר עמוק מזה

  4. רוני

    מדינת בטון ואספלט תהיה מדינת ישראל במיוחד ובמיוחד גוש דן…."אחד כתב על קיר בטון איפה המדינה ואיפה החזון ? איפה המדינה ואיפה הבטון ?"

  5. עברי הראל

    אף פקיד יערות מזכירת חורשות וארמכל גנים אינם עומדים מעל לחוק המנדטורי המקורי התקף במדינת ישראל האוסר באיסור חמור כריתה ולבטח שאינם עומדים מעל לחוק הבריאה הרשום שחור על גבי לבן בפרק השני בספר הראשון של ספר הספרים פסוק טו ובו הציווי הראשוני לאנושות לשמור על הגן. את ההפקרות הזו מן הראוי לעצור ראשית כל במגרש הציבורי האתי הדמוקרטי

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר