שכונת תקומה בכפר סבא. צילום עזרא לוי
שכונת תקומה בכפר סבא. צילום עזרא לוי

תקומה: הרסגור ושיינפיין משכו את הדיון, תוכנית הפינוי בינוי הענקית מתקדמת

שני חברי המועצה ביקשו לפני כשנה לקיים דיון מחדש בתוכנית במליאת הוועדה המקומית. אמש הם הפתיעו את כולם כשמשכו ברגע האחרון את הבקשה וסללו את הדרך להקמת מגדלים בני 30 קומות ו-1,068 יחידות דיור

פורסם בתאריך: 16.7.19 11:23

ההחלטה על איחוד וחלוקה של תכנית הפינוי בינוי הגדולה בשכונת תקומה בכפר אושרה אתמול סופית. זאת לאחר שבוועדת המליאה לתכנון ובניה בכפר סבא שהתקיימה אמש, ביקשו חברי המועצה מהקואליציה, סגן ראש העיר עילאי הרסגור-הנדין וחבר המועצה ממה שנפיין, למשוך את הצעתם מלפני שנה לנהל את הדיון במליאה, לאחר שהתוכנית אושרה בוועדת המשנה המקומית ביולי 2018. משמעות המשיכה היא שאישור התוכנית לפני שנה נכנס לתוקף וכעת יוכל היזם להוציא היתרי בנייה על פי החלוקה החדשה. עשרות תושבים משכונת תקומה ומהשכונות הסמוכות הגיעו לעירייה והפגינו נוכחות מחוץ לחדר הישיבות.

תושבים מחוץ לדיון מליאת הועדה המקומית. צילום ביקורת בונה

נזכיר כי תחום התוכנית הוא בין הרחובות ויצמן מצפון, רחוב רופין ובית העלמין מדרום, ממזרח רחוב הראשונים וממערב רחוב נורדאו. לפי התוכנית, 294 הדירות הקיימות ב-15 בנייני הרכבת הישנים שבתחומה ייהרסו. במקומם ייבנו 14 בניינים, בגובה שבין עשר ל-30 קומות, ובהם בסך הכל 1,068 דירות חדשות. השטח הממוצע של 80 אחוז מהדירות החדשות יהיה 115 מ"ר, וב-20 האחוזים הנותרים יהיה גודל הדירות 80 מ"ר. במסגרת התוכנית מתוכננים גם שטחי ציבור ותוספת של חניות בסוף רחוב נורדאו. התוכנית המדוברת קיבלה גם תוקף של הוועדה המחוזית בדצמבר 2016.

הדמיית תוכנית תקומה. באדיבות קיקה בראז אדריכלים

הדמיית תוכנית תקומה. באדיבות קיקה בראז אדריכלים

חברי מליאה מהאופוזיציה כינו את ההתנהלות של הרסגור-הנדין ושיינפיין, שלמעשה עיכבה בשנה את האפשרות של היזם להוציא היתרי בנייה, "פוליטית", וטוענים כי לא בטוח שהמהלך חוקי. "לפני שנה בדיוק, בדיון בוועדת המשנה, עבר נושא איחוד וחלוקה ברוב קולות", מסבירה חברת המועצה מסיעת "כפר סבא בראש" מהאופוזיציה, תהילה מימון, "משום שאחרי הישיבה מותר לחברי המליאה לכנס את המליאה לקבלת ההחלטה, הרסגור-הנדין, שהתנגד, ושיינפיין, ביקשו לכנס את המליאה. עברה שנה, היו בחירות, והנה הגענו לכאן שוב. בתחילת הדיון הובהר על ידי היועמ"ש שהשניים האלה, שהיו בזמנו באופוזיציה וכעת הם בקואליציה וזימנו את הישיבה הנוכחית, יכולים למשוך את הבקשה שלהם והתוצאה של זה שהחלטה הקודמת, זו מלפני שנה, עברה. אין לי ספק שזה היה אקט פוליטי לחלוטין. אם מראש הם ידעו שבכוונתם למשוך את הבקשה הזאת הם היו צריכים לעשות את זה לפני הישיבה. אין שום סיבה לכנס את כולנו, להשלות את חברי המועצה ולתת להם ללמוד את החומר, לגרום לתושבים להאמין שיהיה דיון ורק אז למשוך את הבקשה. ולמה בעצם נמשכה הבקשה אם לא השתנו הנסיבות כשהם הגישו אותה? הרי לא קיבלנו חומרים חדשים ולא השתנתה התוכנית. לכן ברור שהסיבה היא פוליטית. אני מרגישה שממש התעסקנו בפוליטיקה אתמול ולא במהות".

גורמים באחת החברות המנהלות את פרויקט תקומה זועמים על העיכוב. "הכל היה תרגיל של בחירות בזמנו", אמרו, "הדבר היחיד שיוצא מתוך העניין הזה שבזמנו רצו להכשיל את צביקה צרפתי כראש עיר וביקשו דיון במליאה כדי להראות שאין לו כוח ועכשיו, כשהם בקואליציה, הם מושכים את המסמכים. היינו צריכים עכשיו להיות עם היתרי בניה וזה עוכב בשנה. כולם השקיעו פה כסף, המדינה והיזם. היחידים שהתנגדו לתוכנית הם כביכול היו דיירי שכונת הראשונים שטענו שפרויקט תקומה יוריד להם את ערך הדירות. לדעתי אין היגיון במה שהם אומרים כי כל פרויקט פינוי בינוי מעלה את ערך הדירות שמסביב".

הרסגור-הנדין טוען שבשנה שחלפה מאז אישור ועדת המשנה ועד עכשיו הוא עשה מאמצים לנייד את זכויות הבניה כדי להנמיך בתקומה את גובה המגדלים. "המגדלים בני 30 הקומות והצפיפות המתוכננת שם הם רעים לכפר סבא ולכן, לפני שנה, ניסיתי והצלחתי לעכב את העניין על סעיף מאוד טכני של איחוד וחלוקת מגרשים, לאחר שהוועדה המחוזית כבר אישרה את התוכנית וקבעה את זכויות הבניה", הוא מסביר, "במהלך השנה הזאת גם התקיימו בחירות, מה שעיכב את היכולת העירונית לעשות משא ומתן ולמצוא פתרון. במקביל גם התחלפו בעלי תפקידים באגף ההנדסה ולכן הנושא התעכב שוב ושוב. מאז נכנסה המהנדסת החדשה לתפקידה עסקתי בסוגיית המגדלים. לצערי, כרגע אין אזור שאליו אפשר לנייד את הזכויות אל אזור אחר בעיר, ועמדנו בפני מצב של תביעה של היזמים של מול העירייה, תביעה שההפסד בה הוא ודאי מאחר ולא הייתה סיבה להתנגד לאיחוד וחלוקה מלבד הרצון לעכב את התוכנית. על מנת שלא לסגור סופית את האפשרות לנייד זכויות וכן להשאיר פתח כלשהו להסכמה עם היזמים על העברת חלק מזכויות הבניה למקום אחר, הסכמתי למשוך את הבקשה לדיון נוסף במליאת הועדה המקומית. זאת האפשרות היחידה שבה נוכל לתקן את המצב".

אז אתה מודה בעצם שכל העיכוב היה פוליטי?

"ברגע שהבנתי שהמשך ההתעקשות למנוע את האיחוד וחלוקה יביא גם להקמת המגדלים כפי שהייתה בתוכנית המקורית וגם להפסד של מיליונים רבים לקופה הציבורית ולאי השגת המטרות שמאחורי המהלך לפניה של מליאת הועדה, החלטתי לעשות את המעשה האחראי ולהמשיך במקביל לפעול למען התושבים כדי להנמיך את מגדלים בזמן שנותן עד לקבלת היתר הבנייה. אני עדיין מתנגד לתוכנית".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. עמוס

    זה אינטרס היזמים לעבוד בשת"פ עם מדיניות העירייה, וזאת כדי שיזכו לקבל פרויקטים נוספים בעיר.. 30 מגדלים זאת קומבינה של ראש העיר החשוד בפלילים ומעולם לא הייתה מדיניות העירייה.

  2. ישראל

    מגדלים בני 30 קומות זו קומבינה !! , 30 קומות תהיה בכייה לדורות בכפ"ס , פינוי בינוי בתקומה זה מצוין , חייבים לחדש את השכונה הזו אבל במגדלים של 30 קומות וכ 1,050 דירות זה יחס של 1 ל 3.5 על מחיר הקרקע וזה קומבינה !! , לתחזק מגדל של 30 קומות בעוד 10 שנים זה המון כסף ואז זה יהפוך לסלאמס כי אין לכל משפחה שם לשלם 600 שח לחודש אחזקה .

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    יש אנשים ללא ממ״ד, ללא מעלית, בתים מלפני 60 שנה, איך אדון עליי הרסגור שטוען לזכויות אדם מתנהג כך?

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר