מתוך ההצגה "מסיבט סיוט". צילום: רוית זיו
מתוך ההצגה "מסיבט סיוט". צילום: רוית זיו

רוצים לנתק את הילדים מהמסכים? הנה הפתרון שכל הורה חייב להכיר

מתי בפעם האחרונה הצלחתם אתם, ההורים, לגרום לילד שלכם להרים את העיניים מהמסך הנייד או זה של הטלוויזיה? בבימת הנוער, הסטודיו למשחק המוביל באזור השרון ומהטובים בארץ הילדים ובני הנוער המשתתפים אפילו לא מעלים על דעתם להוציא את הטלפון מהכיס. הם לא צריכים את זה. כשעיניים פוגשות עיניים, וכשהלב שמולך מקשיב לך באמת, אין שום סיבה להתנתק מהכאן ומהעכשיו

פורסם בתאריך: 18.9.19 14:48

בימת הנוער: להתבגר בתיאטרון שהוא בית

מי שזכה להעביר את ילדותו ואת שנות נעוריו בבימת הנוער כפר סבא יודע שזוהי חוויית התבגרות מסוג אחר. ירדנה וטוביה גלבר, שלפני יותר מ-20 שנה הקימו את מפעל החיים שלהם שכיום פועל בשני סניפים במקומות נגישים בעיר כפר סבא שגובלים עם רעננה והוד השרון, כאן הם מספרים איך גורמים למשתתפים סוף סוף להניח את הניידים ולהסתכל זה לזה בעיניים, הילדים ובני הנוער מקבלים אלטרנטיבה וחוויית התבגרות שלא רק פותחת בפניהם דלתות להיות חלק מהתעשייה, אלא גם מלמדת אותם, קודם כל, להעריך את עצמם ולהעז להיות מובילים בכל מה שיעשו במהלך החיים.

בימת הנוער כפר סבא הסטודיו למשחק לילדים ונוער הוא בית לילדים ונוער מגיל 4 עד גיל 18, המשתתפים נחשפים במהלך השנה כחלק מהתוכנית השנתית לסדנאות שונות שמובילים מנחים מקצועיים מהמובילים בתחומם, הם לומדים אימפרוביזציה, ליצנות, עבודה עם מסיכות, ניתוח טקסט, משחק מול מצלמה, תיאטרון תנועה, עבודה קולית וכמובן משחק. בנוסף אל בימת הנוער מגיעות כדרך קבע המלהקות המובילות בארץ ללהק תלמידים חדשים לקולנוע ולטלויזיה.

הלימודים מתקיימים בשני הסניפים – הסניף הוותיק נמצא בסמוך לרכבת סוקולוב בכפר סבא וזמין גם לתושבי הוד השרון, ואילו הסניף החדש יותר ממוקם בשכונה הירוקה של כפר סבא, בקניון כפר סבא הירוקה הסמוך לצומת רעננה צפון.
הפעילות מתקיימת במתכונת של חוגים אחה"צ והכישרונות שפורצים מהם ועובדים בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה (מהשנתיים האחרונות ניתן לזהות על המסכים את רביד רונן, נועם אימבר, דורי קרייזל, מיכל טרבס ועוד רבים וטובים), הם רק התפאורה לתהליך המשמעותי ביותר שעוברים הילדים בבימת הנוער – תהליך של התבגרות, הקניית ערכים והתמודדות באומץ בעמידה מול קהל וניהול זמן נכון.

החברים בסדנאות לומדים תקשורת אמיתית שכוללת שיחה גלויה פנים אל פנים ללא אמצעים מתווכים מלבד הכלים שמעניק עולם המשחק, ובנוסף התלמידים לוקחים חלק בפסטיבלים המובילים בארץ כמו פסטיבל עכו, פסטיבל ישראל בירושלים ועוד רבים.

צפו בתלמידים מספרים על בימת הנוער:

"אצלנו אין ביקורת אלא תקשורת והקשבה לאחר"

"אנחנו מלמדים את הילדים להתגבר על קשיים, וכך הם מתבגרים. כשאתה מתגבר אתה מתבגר", מספר טוביה גלבר, שחקן אופי ותיק ובוגר ניסן נתיב ששיחק בקלאסיקות ישראליות כמו "זעם ותהילה" ו"חולה אהבה משיכון ג'" והשתתף בתפקידים מרכזיים בתיאטראות המובילים בארץ כמו הבימה והקאמרי. עם הזמן הבין טוביה שהוא רוצה לעבוד עם ילדים ובני נוער והמשמעות והדרך סחפו אותו ואת אשתו ירדנה וכך הקים את הסטודיו למשחק – חוג התיאטרון בימת הנוער.

ירדנה גלבר שלמדה קולנוע, פסיכודרמה ותיאטרון, מאמינה בדרך הפעולה, ברצון ולא בפסיכולוגיה, ולכן, למרות לימודי הפסיכודרמה, היא אינה משתמשת בכלים הללו, לפי תפיסת עולמה, יש להגיד הכל דרך הפעולה, המטרה והגשמתה. "כשהילדים באים אלינו הם מסתכלים בעיניים ומתחילים לתקשר", היא מספרת, "הילד צריך לראות שאנחנו רואים אותו, אני מלמדת אותם לפתוח את הלב, וברגע שהילד עושה זאת הוא משחרר את הלב, מתחיל לאהוב את עצמו – וברגע זה הכל קורה. זה הופך להיות הבית שלו. אצלנו אין ביקורת אלא תקשורת והקשבה לאחר".

שותף נוסף בהנהלה הוא צוריאל (36), בוגר תקשורת ובימת הנוער בעצמו. לתפיסתו, המטרה החשובה של בימת הנוער היא לפתח את הדימוי העצמי של הילדים, את ההרגשה שאתה "שווה" ולא משנה מה תהיה. המוטו של שלושתם שהם מקפידים להעביר לילדים הוא "חיזוק הרצון" – תדע מה אתה רוצה ואחר כך כל מה שצריך להיות יהיה ויגיע – תאמינו בעצמכם, ותעשו זאת, וזה מה שקורה בתיאטרון.

מתוך ההצגה "חוות החיות". צילום: רוית זיו

מתוך ההצגה "חוות החיות". צילום: רוית זיו

 

ההוכחה לכך היא השחקן נועם אימבר (22), בוגר בימת הנוער שהגיע אליה ילד ביישן בגיל 8 ולאחר כעשור בבימת הנוער מצא את עצמו עומד על השטיח בפסטיבל "קאן" הבינלאומי עם הסרט "מעבר להרים והגבעות" אליו הוא לוהק לאחר שהמלהקת הבכירה אורית אזולאי הגיע לבימת הנוער לצפות בתלמידי הסטודיו וכל זאת שהוא רק בן 18, "הגעתי לסרט שאני כבר יודע ללמוד טקסט, לעבוד על דמות. כשהסרט היה מוכן, שלחו אותו לפסטיבל קאן והוא התקבל ונסענו. בסוף הסרט עמדנו והקהל מחא כפיים. לא ידעתי אפילו איך להכיל את זה. זו תחושה מטורפת. הגעתי לבימת הנוער ילד מופנם וביישן ופתאום הרגשתי שאני מוצא את המקום שלי. שאני מגלה מי אני. שמעריכים אותי".

אז בפעם הבאה שהילד שלכם שוב דבוק למסך מול הסדרה "אלישע" (שבה כיכבה תלמידת הסטודיו רביד רונן) תזכירו לו שיש גם דרך אחרת. שאם הוא רק היה רוצה, הוא היה מגלה שיש דבר יותר מעניין. מקום שבו יש חברים. שמסתכלים אחד לשני בעיניים. מקום שבו יש הזדמנויות ללמוד לנהל את הזמן ולהתגבר על פחדים, ומי יודע? אולי יום אחד ילדים אחרים יהיו דבוקים למסך שעליו הוא יופיע ממש בעצמו.

טלפון למידע והרשמה: 050-5815124

נועם אימבר ומיכל טרבס מתוך ההצגה "פופקורן" צילום: ארסני גורביץ

צילום: ארסני גורביץ

צילום: ארסני גורביץ


כתבה שיווקית

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר