צילום אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE
צילום אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE

השעלת מתפשטת: 13 תלמידים נדבקו מתחילת השנה בכפר סבא

חשיפה | רופא נפת פתח תקוה במשרד הבריאות מדווח על 13 מקרים שדווחו בבתי ספר בעיר, שבעה מתוכם ברחל המשוררת ובש"י עגנון. ששת האחרים מפוזרים בין בתי ספר שונים: "שיעור הסרבנות לחיסונים בעיר הוא עד חמישה אחוז מההורים, זה הרבה ומסוכן"

פורסם בתאריך: 20.11.19 15:15

המספרים נחשפים: משרד הבריאות מדווח, במענה לפניית צומת השרון, כי מתחילת שנת הלימודים ועד עכשיו התגלו 13 מקרים של שעלת: ארבעה מקרים בבית הספר רחל המשוררת, שלושה מקרים בבית הספר ש"י עגנון ושישה מקרים נוספים מפוזרים בבתי ספר שונים (אחד בכל בית ספר).

רופא נפת פתח תקוה במשרד הבריאות, ד"ר ערן קופל, מדגיש בשיחה עם צומת השרון כי בשנה האחרונה ישנה עלייה בתחלואת השעלת בכל הארץ. "בשנים האחרונות יש גלים של תחלואה בהרבה מדינות בעולם ומה שרואים גם אצלנו וגם בעולם זו ירידה ביעילות של החיסון החדש נגד שעלת שנמצא בשימוש קרוב לשני עשורים", הוא מסביר. "זה חיסון עם פחות תופעות לוואי, בטח לעומת זה שהיה נהוג בשנות ה-90, אבל צריך לתת אותו במספר גדול יותר של מנות. לפני כארבע שנים נכנסה המלצה חדשה לחסן נשים בזמן היריון במנת דחף נגד שעלת. הטקטיקה הזאת הוכחה כנכונה משום שחודשים אחרי שההמלצה נכנסה לתוקפה, חלה ירידה בתחלואה בשעלת. ההמלצה הזאת עדיין קיימת. מה שרואים בשנה האחרונה בישראל זו עליה ארצית וכפר סבא היא חלק ממנה".

ואתם מסבירים כי ההמלצה היא להתחסן.

"נכון, זו ההמלצה המקובלת, שזה אומר שמי שלא התחסן באופן מלא מגיל ילדות ובית הספר צריך להשלים את מנות החיסון נגד שעלת. יש מספר מנות כאלה בשנה הראשונה לחיים, בכיתה ב' ובכיתה ח'. שנית, במצב שיש יותר מחולה אחד בכיתה אנחנו בודקים מי לא קיבל חיסון, ובמיוחד אנחנו מפנים את מי שישב בשכנות לחולה (במידה ומדובר בחולה בודד בכיתה, א"א) לבדוק את מנות החיסון שקיבל ולקבל אנטיביוטיקה מונעת אצל הרופא המטפל. זה נקרא מגע הדוק, כי השעלת עוברת בשיעול ויכולה להדביק את מי שנמצא בקביעות ליד החולה במרחק של חצי מטר".

ד"ר ערן קופל. צילום פרטי

כל זה לא מרגיע את ההורים, שהם די מבוהלים.

"זה נכון שהשעלת היא מחלה שיכולה להגיע לכדי סיבוכים, אבל יש נגדה גם טיפול מונע  וגם את חיסון השגרה. מבדיקה שלי מול חברת פנה פרימיום שמחסנים את הילדים בבתי הספר, לצערי, שיעור הסרבנות לחיסונים בעיר הוא עד חמישה אחוז מההורים, זה הרבה ומסוכן. זה אומר שיש תופעה של סרבנות בכפר סבא ובמקומות נוספים בארץ בהם שיעור התחלואה עולה".

והסרבנות הזו מסוכנת.

"כמו בחצבת, כך גם בשעלת – הסרבנות מסוכנת. צריך להקפיד על כל מנות השגרה. ברגע שיש מספיק סרבנים במקום מסוים – אנחנו יכולים לראות מחלות שמגיחות שוב ושיעור התחלואה עולה אחרי שנים שהיה בשליטה. אני אסביר שצריך כיסוי מינימלי של חיסון באוכלוסיית הילדים כדי שלא תתפרץ התחלואה. כשאתה רואה צבר מקרים בזמן אחד הרבה פעמים זו אינדיקציה שכיסוי החיסון לא טוב מספיק".

למה הסרבנות קיימת?

"אנחנו רואים סיבות שונות לסרבנות – מידע כוזב, פייק ניוז, דברים שמסתובבים ברשתות, כנסים פסודו-מדעיים, רופאים שנחשבים לגורואים בקהילה הזאת שמשפיעים על הציבור ואולי גם מסיבות דתיות בקצה כי רוב הרבנים מעודדים חיסונים. בעיר כמו כפר סבא, אלו חלק מהסיבות לקיומה של הסרבנות".

יו"ר הנהגת ההורים העירונית, יובל קדוש: "המספרים שהצגת בפני מאוד מדאיגים אותי, כי בסופו של דבר בריאות ילדינו היא לפני הכל. צריכה להתבצע בדיקה בנושא כדי לראות איך פותרים את הבעיה יפה שעה אחת קודם. אני קורא לכל ההורים לחסן את הילדים עוד היום".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כל מי שדואג שיחסן ויעזוב בשקט את מי שלא מעוניין . אם הילד שלך מחוסן אז אין לך מה לדאוג נכון? נמאסה עלי ההשתלטות והשנאה הזו נגד אלו שלא מוכנים להרעיל את ילדיהם מראש. וההפחדה זה מסוכן זה מסוכן. באיזו תקופה ככ הרהה ילדים לקחו תרופות פסיכיאטריות נגד דיכאון. באיזו תקופה היו ככ הרהה מקרי סרטן ואלרגיה. כולם יגידו זה לא קשור. האם אתם בטוחים שזה לא קשןר. האם אתם בטוחים שחברות התרופות מפחדות שלא יהיה להם מה למכור לכם? מפלס התרופות רק עולה ועולה . מעטים האנשים שלא נעזרים בתרופה. והם ידאגו שתמיד תהיו תלויים בהם. אגב הרופאים עושים מה שחברות התרופות אומרות להם. כשהלכתי לרופאת ילדים של בני היא פשוט הסתכלה במחשב מה שכתוב עך התרופה וההנחיות. מי כתב את ההנחיות אם לא חברת התרופות. ואם יש נזק כמו שיכול לקרות. חברת התרופות תעשה הכל כדי לשלול את הקשר שלה לנזק. אתם רק בורג קטנטנן במערכת אדירת מימדים.

  2. משהי שאכפת לה

    אתם מאכזבים צומת השרון. אם עושים כתבה אז צריך להביא את כל הצדדים. והבאתם אותה כי היו יש כנס גדול בתל אביב. שרוב המרצים שם הם רופאים חלקם מגיעים מחו"ל. קצת ענווה לא תזיק. תקפית מי שניזוק מהחיסונים לא תעזור. יש הרבה אנשים שהאמינו בחיסונים ואחרי שילדיהם נםגעו הם התחילו לחקור ואף אחד לא עמד לצידם במערכת כולם מנסים להתנער מאחריות. אני אישית נפגעתי מחיסון בילדותי לפני מעל 30 שנה והרופא אמר להורים שלי בפירוש לא לחסן את החיסון שבא אחרי

  3. בנאדם שדואג יותר מידי לאחרים

    אני נדבקתי במחלה הזו ואני מחוסנת אבל המרפאה הראתה לנו את התשובות רק אחרי בערך שבוע וחצי וזה כבר התדרדר ועכשיו אני סובלת, אני לקחתי אנטיביוטיקה שאמורה לגרום לך לא לדבר, עברתתי 5 תרופות שלא היו טובות למצב ולא עזרו 3 רופאים שכל פעם נותנים תרופה אחרת אם לוואי ממש לא נעים ואני כבר כמעט חודש לא הגעתי ללימודים אני משתעממת בבית ועכשיו הבית חולה
    בבקשה תעשו שבכל שנה מהגנון הראשון יקבלו חיסונים לילדים אני גרה ממש בתוך גן ואני סובלת מהכל כל פעם אני חולה בדבר אחר למרות שאני התחסנתי סי לא כזה קשה וכטאב להתחסן יש אנשים שהם יכולים למות מזה (אנשים מבוגרים לתינוקות) זה לא צחוק זה עניין של חיים ומוות
    אני לא יכולה להירדם מרוב שיעולים ואין תרופה למחלה יש רק אנטיביוטיקה שגורמת לך לא לדבק, חיסון מונע וחיסון נגד שעלת
    אני עברתי את כולם ואני עדיין חולה
    בבקשה מכם תחסנו את ילדכם זה עלול להיות מסוכן בעיקר את הפעוטות והמבוגרים
    זה מחלה ממש נוראית

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר