לטיול יצאנו בירקון העליון: שלושה מסלולים יפים ליד הבית

לטיול יצאנו בירקון העליון: שלושה מסלולים יפים ליד הבית

אפשר לטייל קצת בשביל ישראל, ולחצות את הירקון ולטבול במקומות בהם המים נקיים לחלוטין. אביאל אברמוביץ' מציע שלושה מסלולי טיול באיזור

פורסם בתאריך: 30.3.21 08:00

רבים חושבים שנחל הירקון זורם בעיקר בתל אביב. אכן, חלק גדול של הנחל זורם בתחומי העיר תל אביב אולם זהו רק שליש מנחל הירקון. מבלי לגרוע מיופיו של החלק שתל אביב מתגאה בו, יש לירקון עוד שני חלקים. הירקון העליון והירקון התיכון. אביאל אברמוביץ – מדריך טיולים בירקון העליון, ממליץ על שלושה מסלולים של הירקון העליון.

מסלול 1: כפר הבפטיסטים – בית הבטון

המסלול מעגלי ואורכו כ-1.4  ק"מ. הוא קל, קצר ומתאים למשפחות עם עגלות, מנשאים וילדים צעירים. לאורכו יש פינות נחמדות לעריכת פיקניק, אולם אתם צריכים להביא מחצלת או כסאות כיוון שהמסלול הוא בטבע עירוני ולפיכך אין בו פחים, ספסלים ושולחנות. וזה ייחודו – טבע אמיתי.
מתחילים את המסלול במגרש החנייה על יד שדרת הברושים שבכניסה למגרשי הספורט של כפר הבפטיסטים. משם נצעד כ-100 מטרים צפונה עד לשלט של תחילת המסלול. בתחילת השביל תראו את השלט עם הסיפור על כפר הבפטיסטים ואז כנסו לשביל ישראל. השביל יוביל אתכם לאורך הנחל. התחנה הראשונה, שעליה יש את סמל שביל ישראל, היא מבנה ישן מלבני ששימש כבית למשאבה ששאבה מים מהירקון להשקיית השדות. ממשיכים עוד כ-300 מטר ונכנסים לתוך מנהרות מקנים. המנהרות נוצרו כשכבשו את השביל ואז הקנים משני צידי השביל נטו פנימה ויצרו מנהרות יפות ומסתוריות. נמשיך בשביל עד לגשר האופניים מבטון. הגשר הוא אחד מחמישה גשרים חדשים יחסית, שרשות נחל הירקון בנתה על מנת לאפשר את חציית הנחל בכמה מקומות ובכך לאפשר למטיילים ורוכבי אופניים לטייל בנוחיות באזור. נחצה את גשר האופניים ונלך בשביל עד למנהרה שמתחת כביש 5. נעבור במנהרה ונגיע לנחל הירקון. המים בחלק זה של הירקון העליון הם טהורים ונקיים לחלוטין! ואם מתאים לכם אתם מוזמנים לחלוץ נעליים ולחצות את הנחל (גובה המים עד הקרסוליים…) מהגדה המזרחית לגדה המערבית. רק צעדו צעדים קטנטנים כדי שתרגישו יציבים ולא תחליקו. כשתגיעו לגדה המערבית, פנו שמאלה מתחת למנהרה ועלו חזרה לשביל. אחרי כ-50 מטר תגיעו לעצי חרוב מדהימים. משם פנו שמאלה (דרומה) ותגיעו לשלט המספר על נפתול הנחל. עשרה מטרים מהשלט יש שביל כורכר שיוביל אתכם בתוך שדרת ברושים ומשם בעוד כ-200 מטר אתם בחזרה בתחילת המסלול ובמכוניות שלכם.
אם אתם לא רוצים לחצות את הנחל, אז אל תחצו את גשר הבטון. המשיכו בשביל לכיוון מבנה עתיק שנקרא בית הבטון ששימש כבית של המשאבות ששאבו מים מנחל הירקון. משם תמשיכו ישר בשביל ישראל עד לנפתול הנחל ומנפתול הנחל תפנו שמאלה (דרומה) ואתם חוצים שדרת ברושים ומגיעים למכוניות.

חוצים את הירקון, צילום אביאל אברמוביץ'

מסלול 2 – נפתול הנחל – סכר נווה ירק וחזרה.

המסלול מעגלי, אורכו כ-2.5 ק"מ, וגם הוא חלק משביל ישראל. הוא נוח להליכה, אולם ארוך יותר ופחות מתאים לילדים צעירים מאוד. הוא מומלץ מגיל 7-8.
נחנה את המכוניות בחנייה של כפר הבפטיסטים ונצעד צפונה בשביל מבלי להכנס לשביל ישראל שעל הגדר של כפר הבפטיסטים. נמשיך ישר (צפונה) לכיוון שדרת הברושים. כ-150 מטרים אחרי השדרה נראה מימין את השלט של נפתול הנחל. נעבור את השלט ונרד ימינה למנהרה מתחת לכביש 5. נחצה את הנחל (גובה המים: קרסוליים והמים נקיים לחלוטין!) מהגדה המערבית למזרחית. כשנטפס מהנחל נראה משמאל את הכניסה לשביל ישראל. נתחיל לצעוד בשביל כשמימיננו פרדס תפוזינות. לאחר מספר דקות נגיע לפינת ישיבה תחת עצי פקאן. אפשר לנוח שם קצת ואז להמשיך בשביל. בדרך נעבור על פני פינות קסומות שאפשר לערוך בהן פיקניק קצר. כל הדרך היא על גדת הנחל שמשמאלנו. לאחר כחצי שעה נגיע לסכר נווה ירק. שם נחצה את הנחל מהגדה הצפונית לדרומית (גם כאן המים נקיים לחלוטין וגובה ברכיים) ונעלה על השביל מצד שמאל שיקח אותנו דרומה על הגדה הדרומית של הנחל עד חורשת הפקאנים. מהחורשה נצא בשביל לכיוון מערב נגיע לדרך סלולה ונלך בה כ50 מטרים עד לדרך שמקבילה לכביש 5 שמעלינו. נפנה שמאלה ונגיע למעבר המים שחצינו בהתחלת הטיול. נכנס למנהרה ומשם נחזר דרך נפתול הנחל למכוניות כמו שבאנו.

הפארק האקולוגי בהוד השרון צילום אביאל אברמוביץ'

מסלול 3 – הפארק האקולוגי של הוד השרון – בריכות האחו לח.

מסלול מעגלי, קליל וחמוד למשפחות עם ילדים. נקודת יציאה: מגרש החנייה של הפארק האקולוגי בסוף רחוב החרש באזור התעשייה נווה נאמן בהוד השרון. אפשר להקיף את האגם במסלול נגיש גם לכיסאות גלגלים! זה מסלול של 2.2 ק"מ. באגם אפשר לראות דגי אמנון ולהאכיל אותם וזו חוויה מרתקת לילדים. אפשר כמובן לראות את כל בעלי הכנף שמטיילים על השבילים ושוחים במים: אגמיות, בירכיות, אנפות, חסידות ועוד. לעיתים תוכלו לראות לוטרות שיוצאות מהאגם, בו הן חיות, כדי לטייל כל המדשאות שמסביב. אפשר גם להתחיל את הטיול ביציאה לכיוון השביל היוצא מחלקו הדרומי של הפארק לכיוון בריכות האחו לח. אלו שתי בריכות בגודל של עשרה דונמים כל אחת, המשמשות ככליות של הירקון ומטהרות את המים המגיעים ממכון טיהור השפכים. לאחר הטיהור המים מוזרמים לנחל קנה ומשם לירקון. נלך על השביל שעל גדת הבריכה עד לשער ברזל בצד המזרחי של הבריכה. משם נלך בשביל מזרחה עד למבנה של תחנת הסניקה החרש. משם נפנה דרומה על השביל על גדת נחל קנה עד שנגיע משמאל לגשר אירי שעליו זורמים מי הנחל. (זו המשמעות של גשר אירי!) נחצה את המים (גובה קרסוליים) ולאחר שנעלה מהנחל נפנה ימינה למפל הנסתר. חלקו העליון של המפל הוא עם מים המגיעים ממעיינות הירקון וטהורים וחלקו התחתון הוא המים המטוהרים המגיעים מבריכות האחו לח. אפשר לחצות את הסכר ברגל אולם נחזור חזרה בדרך שהגענו לבריכות האחו ללח. נמשיך בשביל למרגלות הבריכות מערכה עד לתל קנה. נפנה ימינה בשביל ונטפס על התל עד שנגיע לשביל שיקח אותנו חזרה לפארק הוד השרון ולחניה.

כתב: אביאל אברמוביץ – מדריך טיולים בירקון העליון, טל' 0505322822

היכנסו כאן למדריך דיגיטלי לטיול בירקון העליון 


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר