ספיר ברונזברג לוי וצילומים מתוך התערוכה שלה, צילום פרטי
ספיר ברונזברג לוי וצילומים מתוך התערוכה שלה, צילום פרטי

תערוכה מיוחדת של צלמת במחנה: "צילמתי את הדר גולדין כשבוע לפני שנחטף, ואת איתן ברק ז"ל"

במשך כשנתיים, בהן גם תקופת מבצע צוק איתן, הייתה ספיר ברונזברג לוי צלמת של עיתון במחנה, ותיעדה חיילים במצבים שונים, חלקם קשים. עתה היא מציגה תערוכה מצילומיה בכפר סבא ואומרת: "מבצע צוק איתן היה חוויה מטלטלת"

פורסם בתאריך: 2.12.22 08:51

בשנה האחרונה ובעיקר בתקופת מערכת הבחירות האחרונה עלה עיתון "במחנה" לכותרות בגלל עברו הצבאי בו של ראש הממשלה, יאיר לפיד. אבל לא כך ראוי שנזכור את העיתון שבמשך שנים רבות סיקר את הנעשה בשורות הצבא והביא מקרוב סיפורים מעניינים על חיילינו.

מי שהייתה שם לאורך כל שירותה הצבאי היא ספיר ברונזברג לוי, בעלת עסק לעיצוב גרפי, צלמת ואמנית ויזואלית שיוצרת חוויות אמנותיות באמצעים דיגיטליים כמו מציאות מדומה, רבודה והולוגרמות. ספיר (28) שירתה כצלמת צבאית בעיתון "במחנה" בין השנים 2012 עד 2014. בחודש הקרוב תוצג בבית ספיר בכפר סבא תערוכה מצילומיה של ספיר במהלך שרותה כצלמת בעיתון במחנה.

ספיר משחזרת איך התקבלה כצלמת בעיתון "במחנה": "למדתי בתיכון "ויצו" בחיפה במגמת צילום שכוללת 12 יחידות לימוד בהתמחות בנושא. למרות שלא קיבלתי זימון כמו כל שאר חברי הכיתה ליום המבחנים, נסעתי לתל אביב וחיכיתי עד שהכניסו אותי. שם, אחת מתוך 300, התקבלתי להיות צלמת בעיתון "במחנה".

צילום מתוך התערוכה של ספיר ברונזברג לוי

צילום מתוך התערוכה של ספיר ברונזברג לוי

מה משך אותך בצילום?

"אני לומדת אמנות מגיל מאוד צעיר. המעבר לצילום הרגיש לי טבעי, אני נהנית ללכת ברחוב ולתפוס את הרגעים המיוחדים שקורים מתחת לאף, גם כשאני נוסעת לחו"ל המצלמה מגיעה יחד איתי ואני תופסת את היופי של כל עיר".

ספרי על הדברים המיוחדים שצילמת במהלך שירותך הצבאי.

"ראיתי את כל צה"ל ואת כל החטיבות, מהחייל שעכשיו התגייס עד לדרגות הבכירות ביותר. במהלך שירותי הצבאי הצטרפתי, הלכתי וצילמתי שלושה מסעות כומתה עם חטיבת כפיר. תיעדתי שני מסעות לפולין שאחד מהם כלל משלחת מיוחדת של הצנחנים עם סגן הרמטכ"ל החדש, אלוף אמיר ברעם. צילמתי תרגילי צניחה, הפרות סדר, מסעות חובלים באילת, שהיתי בשטחי הכינוס בזמן מבצע צוק איתן, ליוויתי את החיילים בחיפושים בזמן מבצע שובו אחים ועוד".

עד כמה היה מיוחד לצלם במבצע צוק איתן ועד כמה יכולת לצלם בתוך שטחי הלחימה?

"מבצע צוק איתן היה חוויה מטלטלת שלא כל חייל חווה אותה. המדינה כולה הרגישה כמו במלחמה. בשטחי הכינוס החיילים לא זוכים לדבר הרבה עם המשפחה שלהם והמנוחה היחידה שיש להם היא עם עיתון במחנה שנותן להם רגע של נחת. כשהם רואים צלם/ת צבאי/ת יש להם ניצוץ בעיניים. בתקופה הזו צילמתי את סגן הדר גולדין מכפר סבא, כשבוע לפני שנחטף, ואת סמ"ר איתן ברק ז"ל מהרצליה, ההרוג הראשון במבצע צוק איתן".

צילום מתוך התערוכה של ספיר ברונזברג לוי

צילום מתוך התערוכה של ספיר ברונזברג לוי

עיתון במחנה נסגר לפני 6 שנים. מה הרגשת כשנודע לך על סגירתו?

"כפי שציינתי קודם, העיתון היה מגיע אל החיילים ונותן להם שבירת שגרה נחמדה במיוחד בתקופות של מלחמה או במוצבים רחוקים במיוחד. העיתון, שהוקם לפני 88 שנים, נתן הזדמנות שווה לכל אחד להתפרסם ולהופיע בו, באמצעות כתיבה למדור ספורט, להתראיין למדור פגישה אישית ואפילו לענות על שאלה בזמן שהם בתחנה המרכזית ומחכים לאוטובוס במדור חוזרים בתשובה. למשך תקופה העיתון הפך לאינטרנטי ולאחר מכן הפסיק לגמרי".

 

 

‫‬‬

ספרי על התערוכה הקרובה בכפר סבא.
"התערוכה "הקשב הצלמת" תוצג לאורך כל חודש דצמבר בבית ספיר, רחוב ירושלים 33, כפר סבא. התערוכה מציגה צילומים נבחרים מתוך שירות של שנתיים וחודש קבע. בתערוכה רואים את המסלול של החייל בצבא, ממסע הכומתה וחובלים, לתרגילים בשטח בנוי, תרגילי צניחה, מסעות לפולין, הפרות סדר בחברון ואיו"ש וגם את הסיכון שבו הם לא חוזרים הביתה. בנוסף לצילומים של סגן הדר גולדין וסמ"ר איתן ברק ז"ל רואים גם את ההלוויה של שון כרמלי, החייל הבודד ששירת בגולני. בתערוכה מוצגים הצנחנים, כפיר, חיל הים, חיל האוויר, פיקוד העורף, גבעתי, נח"ל, הנדסה, שריון ועוד".

מהי מידת ההתרגשות שלך לקראת הצגתה?
"זו תערוכת היחיד הראשונה שלי בתחום הצילום ולכן ההתרגשות היא גדולה, במיוחד להציג צילומים שצולמו לפני כעשור. בחשיבה מאוד ארוכה וממושכת ואתגר לא פשוט נבחרו הצילומים שמייצגים את השירות כצלמת צבאית בצורה הטובה ביותר. תודה לעיריית כפר סבא ומחלקת התרבות שנתנו לי את ההזמנות להציג את התערוכה הזו".

מה החלום המקצועי שלך ואיפה רואה את עצמך בעוד עשר שנים?

"כיום אני מציגה תערוכות בכל הארץ ויש לי עסק עצמאי לעיצוב גרפי. בקרוב אציג תערוכה בבנייני האומה בירושלים המשלבת איורים של אמנים מפורסמים. באמצעות סריקת מציאות רבודה AR ניתן לראות אותם קמים לתחייה ומספרים על עצמם בעברית בגוף ראשון. בנוסף בחודש אפריל אציג במרכז לונדון תערוכה נוספת. השאיפה הגדולה שלי היא להציג במקומות נוספים בארץ ובעולם בתחום האמנות והצילום יחד ולהתפרנס באופן מלא. אשמח להציג במוזיאון TATE בלונדון ובמקומות נוספים בעולם. כך אוכל להעביר את המסרים החשובים של שמירה על הסביבה והשפעת הרשתות החברתיות על הדור הנוכחי, להתפתח וללמוד טכנולוגיות חדשות שיעזרו לי להעביר לקהל מסר חשוב ולתת לו חלק פעיל ביצירה ובתערוכה ולפרוץ דרך בתחומי".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר