מתנדבים ועובדי עירייה מנקים הבוקר את חופי הרצליה צילום עיריית הרצליה

האסון האקולוגי בחופים: אלפי מתנדבים מתגייסים לפעולות הניקיון

המתנדבים מנקים את גושי הזפת הרבים נפלטו אל חופי הארץ ובהם גם אל חופי הרצליה. שלושת תחנות ההצלה שפועלות בחורף נסגרו, פקחים מונעים כניסה של מתרחצים | צפו בסרטונים ובתמונות

פורסם בתאריך: 21.2.21 12:53

בעקבות הארוע החמור של זיהום חופי הים, הגיעו אתמול בבוקר (שבת) צוותים של עובדי עיריית הרצליה ומתנדבים רבים אל החופים והחלו באיסוף הזפת והפרדתה מהחול. המטרה היא לאסוף כמה שיותר מהר את החומרים המזהמים במטרה למנוע חילחול אל מי התהום. בעקבות האסון האקולוגי החמור של כתמי השמן בחופי הים התיכון ופליטת גושי זפת לחופים עצמם, קרא בשישי ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, בתפקידו כראש פורום רשויות החוף בישראל (21 רשויות מקומיות ומועצות אזוריות), למדינה ולשרה להגנת הסביבה לתת לרשויות החוף את כל האמצעים והתקציבים הדרושים ע"מ לטפל מיידית בנזק שגרם האסון.

אתמול בבוקר הכריז פדלון על מצב חירום אקולוגי בכל חופי הים של העיר. בסיור הערכת מצב שקיים בשעות הבוקר המוקדמות ראש עיריית הרצליה בכל חופי העיר, העריכו ראש העיר וצוותי איכות הסביבה את המצב בחופים כאסון אקולוגי. היום יגוייסו עובדי העירייה ויגיעו אל החופים לסייע בעבודת איסוף הזפת. פדלון אמר עוד כי יאורגנו הסעות מיוחדות לתלמידים ולחניכי תנועות הנוער שיגיעו לחופים. העירייה יצאה בקריאה לתושבי להתגייס מחר, לבוא ולסייע בניקיון החופים משעות הבוקר. מי שמעוניין לסייע יוכל להגיע אל "חדרי המבצע" שהוקמו ע"י העירייה בחוף אכדיה דרום – חוף הנכים ובחוף השרון – מבואת השרון, לחבור לצוותים של עיריית הרצליה ולקבל את ציוד הניקיון הדרוש. על המעוניינים להתנדב להצטייד בכובע ומים וכמובן מסכת פה-אף, שאר העזרים ינתנו לכם בחוף הים עצמו. פדלון אמר: "מדובר באסון אקולוגי ובמצב חרום של סביבת החוף. אנו זקוקים לעשרות ידיים עובדות וציוד על מנת לנקות את שאריות הזפת". בפגישה אתמול עם השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל אמר פדלון כי "הנזק הגדול שנגרם לים ולסביבת החוף אדיר בהיקפו ויידרוש שיקום רחב מימדים".

אתמול בערב הודיעה העירייה על סגירת שלוש תחנות ההצלה הפועלות בחופי הרחצה בחורף – חוף אכדיה דרום, אכדיה צפון וחוף השרון. החופים יתוגברו בפקחים שימנעו כניסת קהל לחופים (למעט מתנדבים וצוותי ניקיון) ויאסרו ספורט ימי, זאת בשל הסכנה של הימצאות חומרים מסוכנים במים ובחוף.

גם ביישובי הסביבה מתגייסים כדי לסייע. מהמועצה האזורית דרום השרון נמסר היום (ראשון) כי 1,100 תלמידי מערכת החינוך של המועצה בכיתות ז'-י', מוריהם ורכזי הנוער ביישובי המועצה, יתגייסו כבר ממחר למען פעילות ניקיון החופים על רקע ההכרזה על מצב חירום סביבתי לאומי. בני הנוער יצאו לראשונה משיעורי הזום אל חופי הרצליה ויפעלו בהתאם לתו הסגול, בסיוע ובהנחיית אנשי המקצוע של המשרד להגנת הסביבה לניקיון החופים. מבצע ההתנדבות צפוי להימשך לאורך כל השבוע. התלמידים יחולקו לקפסולות ייעודיות ויגיעו אל החופים בהסעות מסודרות. ראש המועצה האזורית דרום השרון, אושרת גני-גונן: "מאז ומתמיד מערכת החינוך של המועצה האזורית דרום השרון שמה במרכז את החיבור בין האדם לאדמה, לטבע ולאקולוגיה. האסון שפוקד אותנו הוא הזדמנות להוציא את התלמידים משגרת הזום על מנת להטמיע ערכי התנדבות, נתינה ושמירה על הסביבה. נמשיך לפעול ככל שיידרש על מנת לסייע במאמץ הלאומי להציל את חופי ישראל".

צפו במתנדבים ובעובדי העירייה הבוקר בחופי הרצליה:

משה פדלון בפעילות ניקיון החופים היום

מתנדבים ועובדי עירייה מנקים הבוקר את חופי הרצליה צילום עיריית הרצליה

כבר ביום חמישי פרסמנו כאן, באתר צומת השרון הרצליה, כי החל משעות הבוקר של יום רביעי נפלטו לחופי ישראל כמויות משמעותיות של גושי זפת לאורך רצועות החוף, וכך גם בחופי הרצליה. חבר המועצה יונתן יעקובוביץ אמר שהחופים בהרצליה מלאים בזפת ומתארגנת קבוצה של אזרחים לצאת ולנקות. בעירייה אמרו שהם ערוכים לכוננות זיהום ימי.

על פי הודעת המשרד לאיכות הסביבה, הימצאות הזפת תועדה בחופים ב-16 רשויות מקומיות בישראל: המועצה אזורית מטה אשר, עכו, חיפה, טירת הכרמל, חוף הכרמל, ג'יסר א-זרקא, חדרה, עמק חפר, חוף השרון, נתניה, הרצליה, תל אביב, בת ים, ראשון לציון, אשדוד, וחוף אשקלון.  הרשויות המקומיות  קיבלו מהמשרד להגנת הסביבה, הנחיה ליישם תוכניות חירום ולהיערך לניקוי החופים. במשרד להגנת הסביבה ציינו שמקור הזיהום עדיין אינו ידוע, ונראה כי מדובר בפליטה של שמנים או נפט מכלי שיט שעבר מול חופי ישראל.

צפו בזפת במספר חופים בהרצליה:

יעקובוביץ אמר בחמישי: "אתמול, התגלו במספר חופים בארץ חתיכות זפת שנפלטו מהים. התופעה התגברה היום בבוקר בצורה משמעותית וכרגע מדובר באסון אקולוגי ברמה המדינתית. אנחנו מתארגנים ברמה האזרחית לקראת סוף השבוע, מיד עם תום הסערה, לסייע בניקוי החופים. גם העירייה וגם המשרד להגנת הסביבה התחילו בפעולות ניקוי, אבל זה לא מספיק וצריך להקצות משאבים אדירים, על מנת למנוע מהזפת לשקוע בקרקעית הים ולפגוע בשרשרת המזון בתוך המערכת האקולוגית. אני אישית מבלה בחופי הרצליה מאז היוולדי וב-30 שנה האחרונות לא ראיתי דבר כזה".

מעיריית הרצליה נמסר: "בעקבות התראת המשרד להגנת הסביבה לכלל חופי ישראל העירייה בודקת תדירות את החופים ומצויה בכוננות של כל הצוותים המקצועיים מפני זיהום ימי. לפני כשבוע, נתגלו על ידי לוויינים שני כתמי שמן גדולים במרכז הים התיכון, ועל פי משרד להגנת הסביבה סביר להניח כי הגורם לכך הוא ספינות מסחר שרוקנו את השמנים. בסיור שנערך אתמול (רביעי) אחר הצהריים ובשני סיורים נוספים לכל אורך החופים, האחד ב-6:00 בבוקר והשני ב-9:00, נמצאו שתי נקודות של זפת והן נוקו באופן מיידי. אנחנו בכוננות על יחד עם כל רשויות החוף. אנו ערוכים על פי נהלי החרום בכוננות לתרחיש זיהום ימי".

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, הנחתה את יו"ר הנהלת הקרן ומנכ"ל המשרד, דוד יהלומי, לפנות לחברי הקרן למניעת זיהום הים כדי לעשות שימוש בסעיף התקציבי המאושר למימון פעולות ניקוי במקרי חירום. "האירוע הנוכחי עונה לקריטריון זה ובהתאם למטרות הקרן", ציינה השרה גמליאל, "ומשום כך ניתן לסייע תקציבית לרשויות המקומיות שישלימו את ביצוע הניקוי על פי הנחיות המשרד להגנת הסביבה".

צפו בתמונות נוספות מחופי הרצליה:

מתנדבים מנקים את החוף מהזפת

ערימות זפת שנאספו על ידי המתנדבים ועובדי העירייה צילום עיריית הרצליה

גושי זפת בחוף הדרומי ביום חמישי צילום פרטי


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר