הטקסט שחולק לתלמידים
הטקסט שחולק לתלמידים

הדתה בדבורה עומר? טקסט על סיפור חנה ושבעת בניה מעורר סערה בקרב הורים

הורים מתלוננים כי לתלמידים חולק דף קריאה על הסיפור - שבו מתאבדת אישה על קידוש השם - שלקוח מתוך אתר חרדי ושאינו חלק מחומר הלימוד

פורסם בתאריך: 30.1.18 14:04

מספר הורים לתלמידים בשכבת ו' בבית הספר דבורה עומר בכפר סבא, מתרעמים על דף קריאה שחילקה מנהלת בית הספר, ליאור עדי, לתלמידים, ובו סיפור חנה ושבעת בניה, שהתאבדה על קידוש השם.

לטענת ההורים, הדף חולק במסגרת שיעור היסטוריה לכיתה ו', במסגרתו לומדים התלמידים מחוברת מט"ח (המרכז לטכנולוגיה חינוכית) שנקראת "מסע אל העבר: יוון רומא וירושלים". בחוברת מוזכר סיפור חנה ושבעת בניה, אך דף הקריאה שחולק לתלמידים ושהרגיז את ההורים אינו חלק מחומר הלימוד, ולקוח מתוך האתר החרדי ערכים.

"היא לקחה משהו שולי לחלוטין בספר הלימוד וניפחה אותו מעבר לכל פרופורציה. מה זה לחנך ילדים להתאבדות על קידוש השם? זה אפילו לא ערך ביהדות. ומי לומד על קידוש השם בשיעור היסטוריה שמדבר על תרבות יוון ורומי?", אומר אחד ההורים.

לפי הסיפור, המתואר בספר מקבים ב' ונחשב לאחד הגורמים לפרוץ מרד החשמונאים, תפסו נציגי הקיסר אנטיוכוס את האישה ואת בניה וניסו לשכנע כל אחד מן הבנים, בזה אחר זה, להשתחוות לפסל ולטעום מבשר חזיר, ועל ידי כך לעבור על איסורים חמורים בדת היהודית. כל אחד מן הבנים דחה את תביעת המלכות, והם הוצאו להורג בעינויים קשים לעיני אמם. כשהגיעו פקידי הקיסר לבן השביעי, ילד קטן, ניסו לפתות אותו בערמה. הם הטילו טבעת לארץ וביקשו מהילד להרימה. כך, חשבו, ייראה לכל שהילד נענה להם. אך הילד עמד במבחן: הוא לא עשה כמצוות המלך, וגם הוא הוצא להורג. אז ביקשה האם כי יניחו לה לנשק את בניה ההרוגים, ולאחר מכן התאבדה בקפיצה מהגג. (ויקיפדיה).

הטקסט שחילקה המנהלת

הטקסט שחולק לתלמידים

לדברי ההורים המתלוננים, מתוך 231 דפים בספר, ישנו חצי עמוד על הסיפור של חנה ושבעת בניה. למרות זאת, הם אומרים, בחרה המנהלת להעמיק בסיפור הזה וחילקה לתלמידים דף עבודה הביתה. "לאחר מכן נשאה אם גיבורה זו את תפילתה לפני הבורא שייטול את נפשה ויצרפה את בניה", נכתב בדף, "תפילתה התקבלה ונשמתה שבה אל יוצרה באותו רגע… האם אין עלינו ללמוד מאותו ילד קטן (שסרב לאכול חזיר) מהי גאווה יהודית? איזו תחושת ערך נפלאה צריכה למלא את ליבנו ביודענו כי יהודים אנו, חלק בלתי נפרד מעם סגולה אשר נבחר על ידי הבורא? …זהו ללא ספק אחד המסרים הכבירים שימי החנוכה אמורים להותיר בנפשנו: עלינו לצאת מהימים הללו כשאנו גאים יותר ביהדותינו, מכירים יותר בערכנו כבנים לעם הנבחר – לעם סגולה".

 

"השימוש המניפולטיבי במקור, וערבוב מגמתי בין מיתוס והיסטוריה (המקור היסטורי, הסיפור אגדה) שעשו מט"ח לא סיפק את המורה שהיא גם מנהלת בית הספר", טענה ניצן ויסברג, פעילה חילונית באזור השרון, בפוסט שפירסמה בפייסבוק, "אז היא (השתמשה) בקטע בשם 'חנה ושבעת בניה' מאת יהודה רובן מאתר "ערכים", אתר חרד"לי משיחי…

חבר מועצת העיר מסיעת מרצ שבאופוזיציה, עילאי הרסגור הנדין, ביקש להעלות את הנושא לדיון בישיבת מועצת העיר. "גדלתי במשפחה של היסטוריונים. ההיסטוריה בעיניי היא תחום מופלא שפותח לנו צוהר אל העבר, מאפשר לנו לראות את עולמנו בהקשר רחב יותר וגם מלמד אותנו דבר או שניים על העתיד. לכן נחרדתי לקבל טקסט שחילקה מנהלת בית ספר יסודי בכפר סבא בזמן שיעור היסטוריה, טקסט שאין לו שום קשר להיסטוריה, אלא להטפה דתית שמפמפמים ליקרים לנו מכל בזמן שאנחנו לא נמצאים שם להגן עליהם. אל תטעו. הדיבורים על 'הבורא', על 'מסירות נפש' למען אלוהים והסיפורים על מוות למען קידוש השם אינם פולקלור בלתי מזיק. מדובר במסרים סדרתיים ומצטברים שמפומפמים שוב ושוב במהלך השיעורים, ומטרתם היא לחנך את הילדים בניגוד לדרכם של הוריהם".

תגובת משרד החינוך: "מדינת ישראל היא יהודית ודמוקרטית, ומשרד החינוך ימשיך לחנך לאורם של שני ערכים חשובים אלה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    רק מחכים לפיצוץ שיהיה מולכם השמאלנים אל תדאגי נראה בסוף מי יעמוד בראש ישונאי אדם!! פשוט טיפשות לשמה

  2. בדרך החוצה

    משרד חינוך-מחדש של המשיחיסט בנט לא מפסיק לירוק בפרצוף של חילונים ליברליים. הפתרון הוא הגירה. המדינה גמורה.

  3. אחת העם

    אפשר לחשוב מה קרה, הורים פלצנים אומללים . אני מרחמת עליה עם איזה הורים היא צריכה להתמודד .
    תיתנצרו זה יותר פשוט מהשנאה שלכם כלפי הדת שלכם, איכס.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר