אחת הארובות של מסעדות חצר השוק. צילום אריה אברמזון
אחת הארובות של מסעדות חצר השוק. צילום אריה אברמזון

ארובות המסעדות בחצר השוק פונות לכיוון מתחם הגנים, והילדים מתלוננים על כאבי ראש ובחילות

מומחה: "ריחות רעים מצביעים על אוויר לא בריא". העירייה: "פנינו לבעלי העסקים". הבעלים של חצר השוק: "ביום ראשון באים לטפל במנדפים"

פורסם בתאריך: 15.3.18 08:51

הורים לילדי הגנים נרקיס ויערון שבמרכז העיר כפר סבר מתלוננים על ריחות בלתי נסבלים שנפלטים מהארובות ומהמנדפים של המסעדות הפועלות במתחם חצר השוק בכפר סבא. חלק מההורים סיפרו שהילדים מתלוננים על בחילות וכאבי ראש בגלל הריחות החריפים. בזמן ביקור בשטח ביום שישי שעבר, בכביש השירות הצר שבין גב חצר השוק לחצרות גני הילדים, אכן עלה ריח מבחיל של שומן שרוף. גם סמוך לבנייני המגורים, בצד הפונה לכיוון עיריית כפר סבא, היו הריחות עזים.

"הילדים מרגישים בריחות החזקים בעיקר כשהם יוצאים לחצר בין 11 ל-12 בצהריים", אומר אחד ההורים לילד בגן נרקיס, "הגננת אמנם אומרת שהיא לא מריחה ריח יוצא דופן מלבד ריח של בישולים, אבל הילדים פונים אליה ואומרים לה שיש ריחות של סטייק או ריחות אחרים. זה ריח שאי אפשר להתעלם ממנו, אבל זה לא גורם למסעדות להפסיק את הפעילות או למצוא פתרון. הורים לילדים בגן יערון, שהוא קרוב יותר למתחם המסעדות ושם מרגישים את הריח חזק יותר, מספרים שהילדים מתלוננים על כאבי ראש ובחילות".

חצר השוק והארובה (מימין) ומתחם הגנים (משמאל)

חצר השוק והארובה (מימין) ומתחם הגנים (משמאל)

אחד השכנים המתגוררים בבניין הסמוך מספר: "הריחות האלה הם גם ביום וגם בלילה. המרפסות שלנו קרובות לשם מאוד ואנחנו מריחים ריחות קשים עד כדי כך שאנחנו נאלצים להיכנס לתוך הבית ולסגור את הדלת. לא ברור למה לא מטפלים בזה. עקרונית, אם יש להם מנדפים, הם אמורים להעלים את הריח ולא להוציא אותו החוצה. אולי לא מנקים אותם בתדירות מספקת. יש שכנים בבניין שהתלוננו, אבל לא נראה לי שעשו עם זה משהו".

תומר ישראלי, העובד בחברת אוויר.קו.אייאל, המספקת פתרונות לבעיות זיהום אויר לבתי עסק ומסעדות, מסביר מה אומר החוק וכיצד פועלת מערכת סינון האוויר: "התקן היבש אומר שאתה צריך להיות גבוה בשני מטרים מהבניינים שנמצאים ברדיוס של 50 מטר מסביבך. ועדיין, זה נתון לשיקול דעת העירייה. הרבה פעמים בעירייה פוסלים מסעדות שלא עומדות בתקן, אבל לפעמים, אם אף אחד לא מתלונן, הם מניחים שהמסעדה לא מפריעה לסביבה ומאפשרים לפתוח".

תסביר איך עובדת מערכת כזו. 

"יש מגוון רחב של מערכות סינון לטיפול בריחות, ואני לא אלאה אותך בשמות. יש מערכות סינון שמחליפים בהן את הפילטר אחת לשבוע ויש כאלה שפעם בשבועיים או שלושה. יש גם מערכות שמונעות ריחות חריפים. ברור לחלוטין שאם לא מטפלים בתדירות מספקת במערכת, אם לא מחליפים מסנן ומנקים אותה, מצטברים בה כל החלקיקים הפחות בריאים והם יוצאים אל האוויר. ריח חריף מעיד על חוסר תחזוקה, כך שבמקרה המתואר ייתכן מאוד שמדובר לא רק בריח רע אלא גם באוויר לא בריא למי שנושם אותו".

מתחם הגנים נרקיס ויערון. צילום אריה אברמזון

מתחם הגנים נרקיס ויערון. צילום אריה אברמזון

הבעלים של חצר השוק גיא יצחקי: "אנחנו כל שלושה חודשים מטפלים במנדפים על פי הגדרת המשרד לאיכות הסביבה ורישוי עסקים. אתה מתקשר בדיוק כשאני רואה ביומן שביום ראשון הקרוב, החל מהשעה שש וחצי בבוקר, מגיעים לטפל במנדפים. תבוא ביום שני וכבר לא יהיה ריח. אנחנו עומדים כבר שלוש שנים עם טיפולים תקופתיים ואישורים כנדרש. יכול להיות שיש בשבוע האחרון ריחות קצת יותר רציניים שעולים ממנדפים מסוימים, אבל אני יכול להעיד שלכל אחת מהמסעדות יש מערכת סינון תקנית וארובה תקנית על פי כל ההנחיות".

 

תגובת עיריית כפר סבא: "לכל העסקים במתחם יש רישיון עסק כדין, ובמסגרתו הם מחויבים לתחזוקה שוטפת של מערכת טיהור האוויר. חשוב לציין כי בנושא זה התקבלו רק שתי פניות, שנבדקו מיד עם קבלתן על ידי הגורמים המקצועיים. במקביל, נדרשו בעלי העסקים לבדוק את מערכות טיהור האוויר, ולהגיש אישור על תקינותן לצד ביצוע פעולות מניעה. אנו נמשיך לעקוב באופן שוטף אחר הנושא".

במשרד הבריאות הפנו אותנו לקבל תגובה מהמשרד להגנת הסביבה, שמסר: "הנושא נמצא באחריות הרשות המקומית, עיריית כפר סבא. בעקבות פנייתכם, המשרד להגנת הסביבה יפנה לעיריית כפר סבא לצורך בירור סטטוס הטיפול, ויעדכן ככל שיידרש".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר