יסמין וינטה ז"ל
יסמין וינטה ז"ל

ביום שלישי בכפר סבא: הפגנת מחאה בעקבות הריגתה של הפעוטה יסמין וינטה ז"ל על ידי סייעת בגן

מאות אישרו הגעה להפגנה. המארגנת טלי אהרון: "אם יצאנו לרחובות בגלל מחירי הדיור, נעשה את זה בשביל הילדים שלנו"

פורסם בתאריך: 11.6.18 11:57

כ-300 תושבים אישרו עד עכשיו את הגעתם להפגנת מחאה שמתוכננת להתקיים מחר (שלישי), בשעה 17:00, ברחבת כיכר העיר (סמוך לקניון ערים) בכפר סבא, להגברת פיקוח המדינה על גני ילדים לגיל הרך, בעקבות מותה של הפעוטה יסמין וינטה ז"ל בגן פרטי בפתח תקוה ומעצר סייעת הגן בחשד שחנקה אותה למוות. הבוקר (ב') הוגש כתב אישום נגד הסייעת בגין הריגה וריבוי עבירות של התעללות בחסר ישע. היא נאשמת שהטיחה תינוקות שונים בחוזקה לעבר הרצפה, וזרקה תינוקות בכוח לתוך הטרמפולינות. חוות דעת פתולוגית שצורפה לכתב האישום קבעה כי מותה של וינטה נגרם מחנק.

ההפגנה בכפר סבא תתקיים מחר כחלק מהפגנות מחאה שיתקיימו בכ-20 ערים שונות בארץ. את ההפגנות יזמה תושבת עפולה נטלי בוזגלו, שרתמה הורים פעילים בערים השונות להפקת ההפגנות המקומיות. מי שמארגנת את ההפגנה בכפר סבא היא תושבת העיר טלי אהרון, מפיקת חתונות ובלוגרית, אמא לשני ילדים, בני חצי שנה ושלוש, שמקווה מאוד שגל המחאה הזה לא ישקוט עד שהמדינה תחוקק חוק לפיקוח על הגנים. "יש לי כרגע 300 אנשים בקבוצה בפייסבוק שאישרו הגעה, וגם בעזרכתם אני מאוד מקווה שיגיעו הרבה מאוד אנשים, כולל צעירים, הורים וגם סבתות וסבים", אומרת אהרון, "זה נושא מספיק חשוב מכדי להזניח אותו".

לטובת ההפגנות ברחבי הארץ הוקמה בימים האחרונים קבוצת פייסבוק בשם "נלחמים ונאבקים למען הילדים!" שבה נכון לעכשיו יותר מ-50 אלף חברים. "אנחנו מבקשים קודם כל פיקוח מוסדר על הגנים, שזה אומר מבחני התאמה מקצועיים לסייעות ומבדקים פסיכולוגיים", אומרת אהרון, "אנחנו דורשים הצבת מצלמות במעגל סגור בגנים כדי שהורה שחושד שקרה משהו יוכל לגשת אליהן ושימונה מפקח שיצפה בהן פעם בתקופה ויראה אם קרה משהו שאמור להעלות חשש. אנחנו מבקשים החמרה של ענישה למתעללים – לא ייתכן שמישהי שנמצאת בתהליך משפטי על התעללות סוגרת את הגן ופותחת גן אחר בשכונה אחרת ואף אחד מההורים לא יודע ולא מכיר אותה. גרוע מזה, הידיים של ההורים שנמצאים אתה בתהליך משפטי קשורות מאחורי הגב כי נאסר עליהם לפרסם את שמה והדיונים האלה נגררים, נדחים ונמשכים שנים על גבי שנים".

אהרון מספרת שנאלצה להתמודד עם סיטואציה לא פשוטה בגן אליו הכניסה את בנה הבכור, ושהוציאה אותו מהגן שבועות אחדים לאחר פתיחת שנת הלימודים. "הוצאנו את הבן מהגן אחרי חודשיים בגלל שהוא היה חוזר עם סימנים מחשידים על הגוף", היא מגלה, "בדיוק חזרנו לעיר אחרי שליחות של בעלי ברוסיה. הילד היה בן שנה וארבעה חודשים. הוא דיבר בשתי השפות, ילד חיוני וחינני ורשמנו אותו לאחד הגנים המומלצים בעיר. פתאום הוא היה חוזר הביתה עם סימנים כחולים. כששאלתי מה קורה, בכל פעם אמרו לי זה הרביץ לו פה ושם הוא נפל. אז אני מבינה שילד יכול ליפול או לקבל מכה מילד אחר, אבל יש עניין של תדירות. הילד שלי השתתק, הפסיק לדבר. הוצאתי אותו בשקט אחרי שיחה עם מנהלת הגן. לא רצינו ליצור מהומה ולגרום להורים אחרים לדאוג, אבל זה משהו שנשאר. היום הוא בגן שנמצא בקצה השני של העיר ואנחנו מאוד מרוצים. בתוך שבוע מהרגע שנכנס לשם הוא חזר לדבר והתחיל לפרוח. מה שאני מנסה לומר הוא שהורה צריך להיות עם אצבע על הדופק, רק ככה אפשר לגלות שקרה משהו שלא אמור לקרות".

ואיך דואגים שזה לא יחזור על עצמו?

"הטענה הכי טעונה היא שהמדינה נותנת לנו 15 שבועות חופשת לידה. אחר כך הרוב המוחלט של האמהות חוזר לעבודה, גם כדי לשמור על מקום עבודה וגם כדי להתפרנס. השאלה היא למה אין אלטרנטיבה מפוקחת למוסדות ולגנים הפרטיים? נכון להיום רק 23 אחוז מהגנים הפרטיים נמצאים בפיקוח. זה שטח הפקר, זה תחום מאוד פרוץ".

טלי אהרון. צילום ג'ני קשת צילומי תדמית

טלי אהרון. צילום ג'ני קשת צילומי תדמית

 

בכפר סבא התוכנית האסטרטגית החדשה מדברת על הכשרה לסייעות ופיקוח עירוני גם על גנים פרטיים.

"אני חושבת שזה מתייחס יותר ליול"א ולא לגנים לילדים בגילאי שלוש. אבל בכל מקרה, אנחנו רוצים את זה ברמת חקיקה ושזה לא יישאר ברמה המקומית בלבד. יצאנו לרחובות בעבר בגלל מחירי הדיור – אז אין סיבה שלא נעשה את זה בשביל הילדים שלנו, במיוחד כשאין אלטרנטיבה. אנחנו מעמד ביניים שנאבק לשלם משכנתה, לקנות דירות, לשלם מיסים. אנחנו יצרני הכלכלה הכי גדולים, כוח העבודה הכי גדול, ואנחנו נאלצים להפקיר את הילדים שלנו ולסמוך על תחושת הבטן שלנו כי אי אפשר לדעת מה קורה בגנים. יש למשל גנים שלא מרשים להורים להגיע באמצע היום. אנחנו משלמים הון תועפות לגן פרטי אז אם אני רוצה לבוא באמצע היום למה לא? לכולנו יש עבודה, אנחנו עסוקים ולא מעוניינים לשחק אותה בלשים. אבל לגן שאין לו מה להסתיר, אין שום סיבה למנוע הגעה של הורים לגן".

נשמע שהסיפור האישי שלך השפיע על ההחלטה שלך לקחת על עצמך את ארגון ההפגנה בכפר סבא.

"תראה, אני פעילה בעיר, אחת מהבלוגריות של מועצת הנשים, השתתפתי בתוכנית עסקים צעירים ואני מכירה הרבה נשים שעוסקות בעשייה בעיר. ראיתי שיש התגייסות רצינית בערים אחרות ואצלנו לא, אז החלטתי להרים את זה למרות שזה שיא עונת החתונות ואני בעומס מטורף".

את חושבת שיש סיכוי שהמחאה הזאת לא תשכך?

"אנחנו בקבוצה נמצאים בקשר עם לוביסטים, יש לנו עורכי דין פעילים ואנחנו בקשר עם חברי כנסת לקדם את החוק. לא נירגע עד שנשיג את המטרה. המטרה היא לא להקים מחאה אלא לגרום לחקיקה מוסדרת, ליצור פיקוח ולתת להורים שקט נפשי כשהם שמים תינוקות חסרי ישע בגנים".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. אורי

    רצח הפעוטה צריך הפגנות בכל הארץ .בושה וחרפה התעללות בחסרי ישע .ועולם כמנהגו נוהג .אחלה נבחרים יש לנו

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שאלה שנוגעת לצנעת הפרט.
    ומה יקרה את תראו בצילומים ילד מרכב ילד אחר, או ילד נושך ילד אחר?
    מה יקרה את זה הילד שלכם המכה או המוכה?
    האם תהיו מוכנים להיות חשופים לתביעה משפטית מטעם ההורים של הילד המוכה או הננשך?
    היכן עובר הגבול מבחינת התיעוד בגן?
    ואם בגן למה לא בבית הספר?
    נתעד גם שם אלימות של ילדים כלפי ילדים ונגיש תביעות משפטיות?

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר