צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

המשך קיומו של פרויקט הסעדת ילדי הגנים "אפונים" מוטל בספק

מערך ההסעדה החדשני של עיריית כפר סבא הוקפא שכן הגננות מסרבות להיענות לדרישת משרד הבריאות להכניס את המקררים והתנורים לתוך הגנים. ועד הגנים: “המשמעות היא ביטול הפרויקט”. העירייה: “שוקדים על מציאת פתרונות”

פורסם בתאריך: 22.8.18 16:18

כשנתיים לאחר שנפתח פרויקט אפונים – מערך ההסעדה העירוני שסיפק לילדי גני הילדים אוכל איכותי ובריא בשיטה חדשנית “בשל, צנן, חמם” – נראה שכעת המשך פעילותו מוטלת בספק: עיריית כפר סבא הקפיאה את המיזם שהובילה החברה הכלכלית, כנראה בשל לחץ שהפעיל ועד הגננות על ראש העירייה צביקה צרפתי ומנכ”ל העירייה איתי צחר.

לצומת השרון נודע כי לפני כחודשיים, דרש משרד הבריאות מהעירייה להכניס לתוך מבני הגנים את המקררים בהם מאכסנים את המזון (המזון מאוכסן מערב לפני יום הלימודים ועד הגשתו בצהריים ביום למחרת). רבים ראו בכך מכה קשה לפרויקט, אולם בעירייה השקיעו את הכסף ועשו את המהלך.

עם זאת, בוועד הגננות, בראשות ציפי בוגנים, התרעמו ודרשו להוציא את המקררים מהגנים. הן ביקשו להמשיך בשיטת ההזנה שהיתה נהוגה בחצי השנה האחרונה (בעקבות דרישת משרד הבריאות לבצע התאמות שונות בציוד), לפיה הילדים יקבלו ארוחה חמה מוכנה.

המשבר החריף אחרי שבוועד הגנים הגיעו עם העירייה לאחרונה להסכם על גני היול”א. גורם המעורה בפרטים טוען כי הגננות הניחו את קלף סכסוך העבודה על שולחנו של ראש העיר. התנאים שלהם היו להזיז את מועד הארוחה לשעה 14:00 ולהוציא את המקררים מהגנים. צרפתי הודיע כעבור כמה ימים כי הוא אינו מוכן להזיז את שעת ארוחת הצהריים, אולם הסכים להקפיא את פרויקט אפונים לפחות עד לאחר הבחירות. בינתיים הילדים ימשיכו לקבל ארוחה חמה מוכנה.

הגננות בוועד לא היו מרוצות, אולם בתחילת השבוע שלחה יו”ר וועד הגננות, ציפי בוגנים, הודעה לגננות ולגננים בעיר: “כפי שידוע לכם הקיץ הזה עסקנו רבות בעניין הכנסת המקררים וההזנה בגנים. לאחר אין ספור פגישות כולל סיור בגנים ודיונים רבים, התקבלה ההחלטה להוציא את המקררים והתנורים מהגנים כבר בימים אלה, ולהמשיך בשיטת ההזנה כפי שהייתה ממחצית שנה שעברה – כלומר האוכל יובא לגנים מוכן וחם ללא צורך בהכנות מיוחדות בגן. יש לקחת בחשבון כי תהליך ההוצאה יהיה הדרגתי”.

לצומת השרון נודע בוועד הגנים, שמבכים את ביטול פרויקט ההזנה, ניסו להילחם נגד עמדת ועד הגננות. בין השאר התקיימה פגישה לא מתוכננת ומתוחה שכללה צעקות גם בנושא הזה וגם בבקשת ועד הגננות להוציא את המזרונים מהגנים. “מה שקרה כאן הוא גזר דין מוות לפרויקט”, מסביר הגורם. “העניין הוא שהפרויקט הזה שווה הרבה מאוד כסף. חשוב להבין שבכל גן יש תנור ומקרר. מי שניהלה את הפרויקט עד כה מטעם החברה הכלכלית הייתה חברת ISS, אולם כעת נכנסה במקומם חברת ‘מעדנות’. אם הפרויקט לא ממשיך הספק צריך למכור את הציוד. אם הוא ממשיך חברת מעדנות צריכה לרכוש אותו. במעדנות לא רוצים לרכוש אם הם לא יודעים שהפרויקט ממשיך בוודאות, ובכל מקרה ברור שאם הם יקנו אותו והפרויקט לא ימשיך העירייה תצטרך להחזיר את הכסף. יש פה מיליון וחצי שקל שאי אפשר להמר עליהם. האבסורד הוא שרק לפני שלושה שבועות קיבלו החלטה בעירייה להמשיך את הפרויקט”.

גורמים חינוכיים בעיר מאשימים את ראש העיר בכך שהוא הקפיא את הפרויקט בגלל הבחירות הקרבות, ו”כדי לא להרגיז אף אחד”, כלשונם. גם ברשתות החברתיות הרוחות סוערות: “אני לא מאמינה!”, כתבה אחת האימהות. “חצי שנה של ילד שלא אכל ולא גדל בגלל האמונה בשיטה ‘בריאה’ יותר, חצי שנה של ילד רעב, למה לעזאזל אנחנו נותנים לשחק בדברים הכי חשובים לילדים שלנו?”. אם אחרת כתבה: “לא הבנתי, מיליונים הושקעו בתנורים ובמקררים ועכשיו זה מבוטל? למה? אם יש ליקוי שצריך לטפל בו אז לטפל בליקוי נקודתי. למה לבטל הכל, עד שמנסים לעשות משהו טוב…”.

גורמים בחברה הכלכלית מזועזעים מההחלטה להקפיא את הפרויקט. לטענתם יש כעס גדול בחברה על האפשרות כי הדחייה הנוספת עלולה להביא לביטולו. “זה פרויקט בקנה מידה ישראלי ולא עירוני”, אומר אחד הגורמים, “ממילא דחו בחצי שנה, ודחיה נוספת עלולה להרוג את זה סופית. אין תקדים במאמץ כזה בהזנת ילדים. מתעסקים פה בבולשיט. אם היו נותנים לנו להמשיך היינו מגיעים עם עוד כמה בשורות בקולינריה, בהנגשה ובהטמעה של הדברים. השנה הראשונה הייתה קשה, השנה השנייה הייתה יציבה והשנה השלישית הייתה צריכה להיות הצלחה מסחררת. אנשים מאמינים שזה יכול עוד לקרות – אף אחד עוד לא וויתר, אבל רמת התסכול גבוהה”.

לדברי גורם אחר, ההבדל בין האוכל בשיטת “בשל, צנן, חמם” – לבין השיטה כיום בו האוכל מגיע חם לגנים הוא תהומי. “אוכל שנמצא חם במשך שבע שעות לפחות הוא פשוט פחות טוב. ממה שידוע לנו המקום היחיד בעולם שמגיש אוכל שעומד שעות בקלקרים הוא ישראל. הערכה היא שירידת הערך התזונתי במנה היא קריטית. שנית, תמיד היו בעיות של בטיחות מזון – כיוון שהוא לא הגיע לטמפרטורה הנדרשת. הדבר השלישי זה המגוון שאתה יכול ליצור בבשל צנן. עכשיו לצערנו נחזור לתפריטים מיושנים ושמרניים יותר שמתאימים לאוכל שיישאר חם”.

תגובת ועד הורי הגנים: “לפני שנתיים השיקה עיריית כפר סבא את פרויקט אפונים שהיה חדשני והביא בשורה של אוכל בריא, בטיחותי ומזין לגני הילדים. מאמצים וכספים רבים הושקעו בפרויקט והוא היה ללא ספק פורץ דרך בכל הקשור לאיכות תזונה בגני הילדים. בעידן שבו כל ילד חמישי מוגדר כילד עם השמנת יתר, אפונים היה לבשורה של ממש. ועד הורי הגנים תמך וממשיך לתמוך בהמשך הפעלת פרויקט אפונים ומאמין שזו שגיאה לחזור לשיטות הזנה פחות טובות ופחות מפוקחות. לצערנו ועד הגננות העירוני בחר להציג עמדה לפיה אין להמשיך את הפרויקט עקב דרישת משרד הבריאות להצבת המקררים בתוך מבני הגן. כמו כן, ועד הגננות דרש להוציא את המזרונים מגני הטט״ח ולהעביר את ארוחת הצהריים לשעה 14:00. דרישות הגננות ביחס לשעת הארוחה והוצאת המזרונים נענו בלאו מוחלט אולם לצערנו, בעניין התזונה הוחלט להקפיא את שיטת בשל צנן עד לאחר הבחירות, כאשר המשמעות של החלטה זו היא למעשה ביטול הפרויקט כיוון שלאור לוחות הזמנים נדרש להחזיר את הציוד הרב שבגני הילדים לידי הספק ממנו הוחכר”.

יו”ר וועד ההורים העירוני, סיגל קוצ’מן: “לצערי נציגת הגננות בחרה לסרב לפנייתי להיפגש עמה. אני מאמינה שהדברים ניתנים לפתרון, רק צריך שתהא נכונות מצדן להקשיב ויהיה רצון להגיע לפתרונות”.

מעיריית כפר סבא נמסר בתגובה "אין שחר לטענות בנושא הפעלת לחצים כלשהם על מקבלי ההחלטות בעירייה. המזון המוגש בעיר זכה להוקרה מצד משרד הבריאות, משרד החינוך וכן גורמים מומחים שאינם שייכים לממסד. לאחרונה, אף זכתה העיר כפר סבא להצטרף לאמנה בינלאומית, אמנת מילאנו, אשר תכליתה קידום הזנה בריאה ברחבי העולם ואליה נמנות ערים מובילות בתחום. במהלך השנים האחרונות בוצע בעיר פרויקט ייחודי ופורץ דרך, אשר במסגרתו חומם האוכל בשיטה שונה מהמקובל. משיחות ודיונים מול כלל בעלי העניין- הורים, גננות, סייעות ועובדים הוחלט כי בשלב זה שיטת חימום המזון תשונה וזאת עקב אתגרים שונים הכרוכים בשיטה זו וטרם באו על פתרונם המלא. יובהר ויודגש כי המזון המוגש ימשיך להיות בריא, טרי ומזין וכלל התהליך מבוצע בליווי מומחים ויועצי תזונה. בנוגע לשיטת החימום, אנו שוקדים על מציאת פתרונות לאתגרים השונים ונעדכן בשיתוף כלל בעלי העניין”.

תגובת ועד הגננות טרם התקבלה.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר