ישראל לנצנ'ר. צילום פרטי
ישראל לנצנ'ר. צילום פרטי

"כשאתה מנהל כבד מידי או מכובד מידי אז איזה פרצוף יש לזה?"

ישראל לנצ'נר, המנהל המיתולוגי של בית הספר הממ"ד עציון, משיא עצות למנהלי בתי הספר לקראת פתיחת שנת הלימודים ולא בטוח שהכיוון שאליו הולכת מערכת החינוך הישראלית היא הדרך הנכונה

פורסם בתאריך: 30.8.18 09:07

המנהל המיתולוגי של בית הספר הממ"ד עציון בשכונת יוספטל בכפר סבא, ישראל לנצ׳נר, בן 69, נשוי, אב לשניים וסב לשניים, בטוח שאילו היה יכול לחזור לשנות עבודתו – היה עושה שוב את הכל אותו הדבר. הוא ניהל את בית הספר בו למדו בעיקר בני הקהילה האתיופית במשך 23 שנים החל משנת 1987 ועד שנת 2009, אולם בסופו של דבר בית הספר נסגר בשל מיעוט תלמידים. "הייתי שוב פונה לקהילה הכי נזקקת, מתמקד באותם נושאים כמו מוסיקה ואמנות ובעיקר ממשיך לחייך", הוא צוחק.

כיום לנצ'נר נמצא בגמלאות, הוא חבר אני במועדון גמלאים, עושה ספורט יום יום, פעיל בטלוויזיה הקהילתית של כפר סבא, עוסק בהתנדבויות בעיר, מנחה טקסים, חבר בוועדת הרפרטואר של התיאטרון ברעננה ויש לו עוד שלל עיסוקים מגוונים. בראיון לקראת פתיחת שנת הלימודים הוא פורש את משנתו משיא עצות גם לתלמידים וגם למורים.

מה השתנה לדעתך במערכת החינוך ביחס לתקופתך?
"אני לא נמצא בעולם החינוך בתשע השנים האחרונות, למעט שנתיים שהתנדבתי בחווה החקלאית של כפר סבא ואני לא יודע באמת יודע מה השתנה. אני יכול לומר שאני רואה שהילדים של היום יותר חכמים ובקיאים – אני רואה את זה על הנכדים שלי מאשר אנחנו היינו. אני מניח שהעולם הטכנולוגי היום שונה לחלוטין מזה שהיינו בו וזה השינוי העיקרי שחל בו – לטובה ולרעה. פעם היחס היה אישי, הקשר בין התלמידים למורים היה חם וטוב, הכיתות היו קטנות לפחות בבית הספר שלי. אני לא זוכר שמישהו התנהג אליי בצורה לא מכובדת. הייתה המון דרך ארץ. אני לא יודע מה הקשר בין הילדים והמורים היום – אבל אני לא בטוח שמה שהיה אז קיים היום. אני יכול לומר שאז התלמידים שלי הגיעו מבתים קשי יום וזו הייתה הציונות במיטבה לעבוד עם הילדים וההורים הללו. אני גם לא זוכר הערות גזעניות שאני קורא עליהם היום בעיתונים. אני פוגש את הבוגרים שלנו ואני שמח שהם התקדמו, סיימו תארים, התגייסו לצבא".

אילו טיפים היית נותן למנהל היום?
"שיקבל את התלמידים בכל בוקר בשער בית הספר עם חינוך על השפתיים. אם הוא לא פוגש את כל התלמידים בבוקר אז שיטייל בחצר בהפסקות וידבר איתם ככל האפשר במהלך היום. חשוב שיצחק בעיקר על עצמו ושיתייחס בהמון כבוד לילדים. כשאתה כבד מידי או מכובד מידי או רציני מידי – איזה פרצוף יש לזה? ילדים אוהבים אנשים שצוחקים. גם כשהורים מגיעים אליך אל תנסה להוכיח להם שאתה צודק. הם הרי מגיעים טעונים עם אלף בעיות אחרות. קבל אותם בחיוך ואל תנסה להוכיח שאתה יודע יותר מהם. תמיד השתדלתי לחייך לאנשים., זה עושה טוב להם וטוב לי".

למה לדעתך קשה היום לאייש משרות ניהול בבתי הספר?
"בגלל שהמעורבות של ההורים הרבה יותר גדולה כיום. בכל הווטסאפים למיניהם נאמרים הדברים הכי מכוערים בעולם לצד דברים טובים. זה יוצר מן סיר לחץ עבור המנהל. ההורים הם קודם כל לצד הילדים וכך צריך להיות, אבל גם צריך לדעת איך לעשות את זה. אני חושב גם שאלה שממונים על המנהלים, במשרד החינוך, לא פעם יוצרים לחץ ומנחיתים הוראות לבתי הספר. אומרים תעשה כך ותשנה שם, וזה לא תמיד זה נעשה בצורה החכמה ביותר והנכונה ביותר. המפקח מקבל הוראות מלמעלה, ומנהליו מקבלים את ההוראות מגבוה יותר ומנהל בית הספר עושה את זה בסוף כי אין לו ברירה".

לאיזה כיוון לדעתך הולכת כיום מערכת החינוך?
"אני חושב שלכיוון של הישגיות, להביא את התלמידים להישגים מה שיותר גבוהים. זה לא תמיד טוב כי לא כל אחד מסוגל לעשות את זה. לא כולם גאונים ולא כולם מסוגלים להתמיד. זה יוצר לחץ".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כל הכבוד לישראל לנצ'נר , איש מדהים ומוערך בכל העיר

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כמה שהוא צודק בכל מילה. הילדים שלי למדו בס עציון ויצאו מישם אם כבוד והערכה . כן ירבו כמו ישראל בישראל

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר