דקלה יהודה, גפן זיידל, אתי בוים. צילומים פרטי
דקלה יהודה, גפן זיידל, אתי בוים. צילומים פרטי

פותחים שנה ופותחים את הלב

מורה שתחנך כיתה א', אם שהבן שלה לומד בחטיבה ותלמידה שעולה לכיתה י"א, מספרות על החששות וההתרגשות לקראת שנת הלימודים

פורסם בתאריך: 30.8.18 14:35

"תתנו ילדים שלכם להיות ילדים"

דקלה יהודה, מחנכת כיתה א' בבית הספר אופירה נבון בכפר סבא, מברכת את תלמידיה ומסבירה להורים איך כדאי לנהוג בהם וגם איך לא

דקלה יהודה. צילום פרטי

דקלה יהודה. צילום פרטי

"בארבע השנים האחרונות, מתוך תשע שאני בבית הספר, אני פותחת בהתרגשות את שנת הלימודים עם תלמידי כיתה א' החדשים. אני רוצה לומר להם שלמרות שהם עולים מהגן לבית הספר, אני יודעת שהם עדיין ילדים – וזה חשוב שהם ידעו שהם כאלה. המעבר הוא רק שלב בחיים. הם נכנסים לכיתה א' שמלאה במשחקים, בלוחות פעילים, בהנאה מלימודים ובכיף. אנחנו לא רק יושבים כל היום ולומדים – אנחנו נהנים וצוחקים ומרגישים אחד את השני. נכון של אחד יש את החששות שלו, אבל מה שאני באמת מאמינה בו הוא שלכל אחד יש את המקום שלו, את הקצב שלו ואת הצרכים האישיים שלו – שאלו הם הפרטים הראשונים שאני מחפשת כדי שאוכל להתאים את עצמי אליהם.
אני יודעת שהימים הראשונים בכיתה החדשה עלולים להיות מעט לחוצים. אם ילד בוכה אז אני עוטפת אותו בחיבוק ובחיוך גדול. אני תמיד אומרת להורים באסיפת ההורים הראשונה שאני הולכת להיות אמא של 28 ילדים. אני תמיד מדברת אליהם בגובה העיניים, ברכות, בשפה שהם מבינים. לעולם לא אדבר מעל ראשי הילדים – אלא תמיד אליהם.
להורים אני אומרת, תתנו ילדים שלכם להיות ילדים. יש את השיר של עוזי חטימן 'תזמורת של ממש' שהמילים שלו הן 'כשהיינו ילדים עשינו תזמורת של ממש, ויצא לנו תמיד כשניסינו ניגון עליז חדש, מנגינה מאולתרת אף פעם לא אשכח איך סחבנו כלים מהמטבח'. היינו ילדים ואנחנו עדיין ילדים ומותר לנו לשחק, להיות סקרנים ולשאול שאלות. תנו להם להתפתח, תשאלו אותם שאלות, תתעניינו במה שהם לומדים. לא לבוא ולשאול את הילדים בסוף היום 'אז מה למדת?'. מה הדבר החדש שהוא למד היום, איך הוא למד את זה, להתעניין. ובעיקר לא לעשות השוואות בין ילדים, כל ילד הוא יחיד ומיוחד ויש לו את הקצב שלו. אנחנו כמבוגרים צריכים לסמוך עליהם.
אני מברכת את ילדי כיתה א' באשר הם שתהיה להם הצלחה ושהם יבואו שמחים לבית הספר וימשיכו להיות סקרנים כמו שילדים צריכים להיות".

"חשוב לי לא לוותר על עיסוקים נוספים שלי"

אחרי החופש המדהים שעברה, גפן זיידל, שעולה לכיתה יא' בתיכון כצנלסון, היא מנסה לחזור לשגרת הלימודים גם אם הולך להיות לא פשוט בכלל

גפן זיידל. צילום פרטי

גפן זיידל. צילום פרטי

"כל כך הרבה סיפרו לי ודיברו איתי על השנה הזאת, והנה הגיע גם תורי בסופו של דבר. השבוע האחרון של החופש עמוס מהרגיל, אני מנסה לארגן מחדש את הזמן שלי, להתחיל לקום מוקדם ואני גם מוותרת על חברים כדי לשבת וללמוד מחדש אינטגרלים למשל. בכלל, השבוע האחרון לחופש מרגיש כמו הכנה לכיתה יא', בטח עם כמויות השיעורים המשוגעות שנתנו לנו.
האמת, אני לא כל כך יודעת למה לצפות, כי עוד לא קיבלנו את מערכת השעות. נכון שזו רק שנה אחת מתוך 12 בבית הספר, אבל זו שנה חשובה מאוד – שלא לדבר על הלחץ של הבגרויות על הדרך. אפרופו בגרויות, יש לנו כבר תאריך למתכונת הראשונה בלשון ואני לא מצליחה לסיים את העבודות לחופש במקצוע. מלחיץ? אפשר להגיד, אבל אני מאמינה במורים ושהכל יהיה בסדר.
כיתה י' הייתה לי קשה חברתית ואני ממש מקווה שהשנה המצב ישתפר. יש לחץ, לא רק עליי, ואני קצת מודאגת אם אצליח למשל להמשיך לרקוד כמה פעמים בשבוע שאני רוצה. חשוב לי לא לוותר על זה ועל עיסוקים נוספים שלי לשעות הפנאי, רק כדי להצליח בלימודים.
אם להיות כנה, הדבר האחרון שאני רוצה לעשות אחרי החופש המדהים שעברתי זה לחזור לשגרה, ללמוד חומר שלא תמיד מעניין, להתלבש במכנסיים ארוכות למרות השרב, רק כדי שהבנים יוכלו להתרכז, לאכול סנדוויצ'ים מעוכים ולהישאר בבית הספר עד שלוש כי 'יש המון להספיק לבגרות' ואז עוד לחזור הביתה ולעבוד עד הלילה כי 'צריך לתרגל כדי להצליח'. אני לא חושבת שאחרי שמונה שעות בבית הספר אני צריכה לשבת ללמוד עוד ארבע שעות נוספות במקום לצאת להיפגש עם חברים שלא מהשכבה, להשקיע בצופים, להתנדב בקהילה או לעשות כל דבר אחר שאוהבים.
ובכל זאת, אחרי כל התלונות, אני מקווה שזו תהיה שנה טובה בסיומה, לקראת שנה חדשה ואחרונה בתיכון. בהצלחה לכולם".

"'לא הראשון הוא המנצח, אלא המאמין בדרכו"

בביתה של יו״ר הנהגת הורי חטיבת אלון וחברת ההנהגה העירונית, אתי בוים, מתרגשים לחזור ללימודים: "דעו שיש בכם את הכוח לעבור את הדרך הזו בהצלחה"

אתי בוים. צילום פרטי

אתי בוים. צילום פרטי

"החופש הגדול מסתיים בקרוב ושנת הלימודים החדשה ניצבת בפתח. הימים האחרונים החמים של החופש והימים הראשונים של שנת הלימודים מהווים עבור ילדים רבים והוריהם תקופה של הסתגלות לשינויים ולסביבה חדשה המאפשרת צמיחה והתפתחות. כל שנה חדשה ממלאת את כולנו בהתרגשות, בתקווה וברצון להצלחה. כל שנה טומנת בתוכה הזדמנויות להניח את השנה הקודמת מאחור ובמשהו חדש לבחור. זוהי תקופה של חשיבה של כח ועוצמה המתעוררת כמעט בכל תלמיד.
לתלמידים שפותחים את שנת הלימודים אני אומרת האמינו ביכולות שלכם. באוזני ילדיי אני תמיד לוחשת כי 'לא הראשון שיגיע הוא המנצח, אלא זה שהאמין בדרכו והצלחותיו הם שלו'. קחו נשימה ובכל פעם שיתעורר בכם הצורך זכרו כי יש בכם את הכוח והיכולת לעבור הדרך הזו בהצלחה גדולה.
בשנה שעברה בתקופה זו בני עלה לחטיבה, אני זוכרת את החששות ואת כל סימני השאלה: מה עם החברים, איזו כיתה, ומי תהיה המורה? השנה, האווירה הרבה יותר רגועה. ישנן החלטות לא פחות חשובות שמשפיעות גם הן על איכות הלמידה ובכלל על חיי היומיום. אבל הכול מוכר וידוע הכול הרבה יותר רגוע. יש את הפרפורים הנעימים ויש אווירה טובה לקראת שנת הלימודים. אצלנו בבית יש תחושה שמסתיימת החופשה וחוזרים לשגרה בשמחה רבה. המשך חופש נעים ושנה טובה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר