צילום אילוסטרציה אייל טואג
צילום אילוסטרציה אייל טואג

מכה לילדי הגנים לאוטיסטים בכפר סבא: העירייה ביטלה תקן של סייעת ואת הארוחות הטיפוליות

הילדים, בעלי תפקוד נמוך ורובם בעלי הפרעות אכילה ייאלצו להסתפק בשתי סייעות בלבד ובלי הארוחות הבוקר הטיפוליות. העירייה: "אנו פועלים בתאום משרד החינוך"

פורסם בתאריך: 5.9.18 17:16

הורים שילדיהם לומדים בששת הגנים התקשורתיים בכפר סבא מתלוננים על הפחתה במספר נשות הצוות בכל אחד מהגנים. עם פתיחת שנת הלימודים התבשרו ההורים שכל גן יאוייש רק בשתי סייעות, במקום שלוש כפי שהיה בשנים עברו.

בגנים התקשורתיים לומדים ילדים על הספקטרום האוטיסטי, ילדים שהצרכים שלהם רבים ומגוונים ומשתנים בכל מיני תחומים – תלוי גם בהתאם לגילם. בגנים ישנה סייעת אחת שפותחת את הגן, סייעת אחת שסוגרת אותו ואחת נוספת שמתגברת לאורך היום. את הסייעת המתגברת, אומרים ההורים, החליטה העירייה שלא לממן השנה. ההורים טוענים כי השינוי הזה מצריך את הצוות הנותר לעשות דברים אחרת בגן, וחלק מהדברים פשוט לבטל.
בנוסף נודע כי השנה גם ביטלו את תקציב ארוחות הבוקר בגנים, שהן ארוחות טיפוליות. עוד מתלוננים הורים לילדים בגן פלמינגו כי עד הרגע האחרון הגן לא היה מוכן לפתיחת שנת הלימודים, וביום הראשון ללימודים הגן גם פעל ללא מזגן.

"כל הגנים פועלים בשיתוף עם העמותה לילדים בסיכוי", מסביר אחד ההורים, "אלו גנים של יום לימודים ארוך בו הגננת נמצאת לאורך כל היום עד השעה 17:00. בשנים שעברו תמיד היו בגן שלוש סייעות. השנה נותרנו רק עם שתיים. יש בעיר שישה גנים תקשורתיים בסך הכל – אלו בסך הכל שש סייעות שלא מסוגלים לשלם להם. זה אבסורד. ברעננה יש שלוש סייעות, בהרצליה ארבע סייעות. אני לא מבין במה כפר סבא כל כך מיוחדת שהיא צריכה להסתפק בשתיים. יותר מזה, הודיעו את דבר ביטול הסייעת השלישית לצוות רק ביום חמישי לפני תחילת הלימודים, כשכל הסייעות כבר ידעו שהן צריכות להתחיל לעבוד. איך עכשיו הן ימצאו אלטרנטיבה?".

אם אחרת מוסיפה: "כל העניין הזה בעייתי מכמה בחינות. בגנים יש ילדים עם תפקוד נמוך, שברובם או שלא גמולים או שיש להם התנהגויות מסכנות לעצמם או לסביבה. חלקם ילדים לא תקשורתיים ומתנהגים באופן שאדם רגיל לא יבין. הילדים הללו צריכים השגחה. לילדים הגדולים יותר, למשל, צריך להכין תוכנית התנהגויות ולעשות שילובים, כלומר לצאת עימם לגנים אחרים. זה מצריך צוות רציני, והורדת הסייעת פשוט פוגעת באיכות השירות שנותנים לילדים ומקשה את העבודה על הצוות הקיים. המשמעות היא שיש דברים שצריך לעשות עכשיו אחרת, ומצד שני יש דברים שאי אפשר לעשות בכלל".

השנה כאמור גם ביטלו את תקציב ארוחות הבוקר. "הילדים בגן עושים ארוחה טיפולית כי רובם סובלים מהפרעות אכילה", מסביר האב, "מלמדים אותם לאכול, לגוון, איך יושבים ליד שולחן ואיך מתקשרים סביב ארוחה, איך אני מבקש שיעבירו לי את הגבינה, איך אני מבקש כוס מים. לבטל את הארוחות האלה זה פשוט לקחת מהחלשים שהכי זקוקים לזה. זה ביזיון".

בעיה נוספת ארעה בגן פלמינגו. במכתב שהוציא צוות הגן להורים נכתב כי עד לדקה ה-90 שום דבר כמעט לא היה מוכן. "חשוב לי לעדכן אתכם במספר דברים", נכתב, "הגן עדיין לא מוכן לגמרי. נכון לשעה זו צוות השיפוץ עדיין לא סיים לנקות את הגן וישנם חדרים שעדיין לא מוכנים. ברגע שיסיימו את הניקיון המאסיבי, צוות הגן כולו יתגייס לניקיון ולסידור הגן. אנו עושים את המקסימום שאפשר כדי שנוכל לקבל את הילדים בבטחה ביום ראשון, ובעיקר בשמחה. נעשה את כל המאמץ כדי שחלל הגן יהיה מוכן עם כל הציוד הנדרש, אך לא הכל בידינו וישנו ציוד שעדיין לא הגיע. התקנת המזגנים תתבצע רק ביום ראשון בצהריים וחצר המשחקים לא תהיה מוכנה בשבוע הראשון. אני ממליצה לשלוח את הילדים עם בגדים דקים ועדינים כדי שלא יהיה להם חם מדי. לאט, לאט נסדר את הגן ונשלים את כל החוסרים של ציוד הגן והדברים שזקוקים לתיקון. בכל מקרה, הגן בטוח לכניסה. ממלא מקום מהנדס העיר ואחראי הביטחון של העירייה אישרו את הכניסה לגן".

נציין כי בפנייתנו לעירייה שאלנו מדוע העירייה לא מממנת יותר סייעת שלישית בגנים הללו וכיצד לטעמם של המנהלים באגף החינוך הגננות והסייעות הנותרות צריכות להתמודד עם העומס. כן שאלנו מדוע בוטל תקציב ארוחת הבוקר, ומדוע גן פלמינגו לא היה מוכן לפתיחת שנת הלימודים ומה עוד נותר לסדר בו.

לא קיבלנו תשובות לשאלות האלה מעיריית כפר סבא. במקום זאת נשלחה התגובה הבאה: "עיריית כפר סבא רואה בתחום החינוך ערך עליון ומשקיעה משאבים רבים בקידומם של הילדים. אנו קשובים לכל פניות ההורים ולראייה, ערב שיתוף ציבור שקיימנו בחודש האחרון, בו התקיים שיח ודיאלוג פורה עם ההורים ובמסגרתו עלו מספר נושאים בהם יש לטפל ברמה העירונית. חשוב לציין כי רק בקיץ האחרון הושקעו למעלה מ-32 מיליון שקלים בשיפוץ והצטיידות מוסדות החינוך בעיר ו-42 מיליון שקלים בבנייה של מוסדות חדשים, בהם גם גנים של החינוך המיוחד. בנושאי תקנים, אנו פועלים בתאום מלא עם משרד החינוך ובהתאם להנחיותיו למתן מענה מיטבי לילדים. כמו כן, בהתאם לנוהל מתבקשות הגננות לפתוח קריאות במוקד העירוני על מנת שנושאי תחזוקה שונים יטופלו על ידי הגורמים המקצועיים. בהתייחס לגן פלמינגו, הטענות אינן נכונות שכן הגן היה מוכן לפתיחת שנת הלימודים, לאחר שבוצעו בו עבודות התאמה לילדים. אנחנו מאחלים לכל התלמידים וההורים שנת לימודים מוצלחת והמשך שיתוף פעולה פורה לרווחתם המלאה של ילדי העיר כפר סבא".

בהמשך, העבירה העירייה את התגובה הבאה: "בעקבות מספר הגנים, שגדל משמעותית השנה, נושא ההזנה של ארוחת הבוקר, שניתן כשירות ייחודי לגנים אלו, נבחן עתה ותתקבל החלטה בימים הקרובים על אופן ההזנה. בנושאי תקנים, אנו פועלים בתאום מלא עם משרד החינוך ובהתאם להנחיותיו למתן מענה מיטבי לילדים. חשוב לציין, עיריית כפר סבא נותנת תגבור של סייעות מעבר להקצאת משרד החינוך. כמו כן, לאחר חשיבה מעמיקה שעות הפעילות של הסייעות מחולקת על פי הצרכים בגנים".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. א. ק

    אצל אביטל פס כנראה זה לא היה קורה. אולי אפשר לקחת מתלושי המזון שניתנו לכאורה.
    בושה וחרפה לעירייה ולעומד בראשה.

  2. מיקי שלח

    הפחתת הסייעת היא מכה אנושה לילדים ולצוות.
    יש סיבה לכך שכל הרשויות המקומיות מתקצבות לפחות סייעת אחת נוספת ל-2 שמשרד החינוך מתקצב. 2 סייעות לא מסוגלות להתמודד עם כמות המטלות בגן תקשורת.
    עיריית כפר סבא עשתה את המהלך באופן חד צדדי, מבלי לאפשר לצוות הגן להגיב או להיערך.
    כאמור – מכה נוראית לילדים ולצוות.

  3. יוכי

    מה קורה פה ????? סוגרים מועדונית לילדים בסיכוי וילדים עם צרכים מיוחדים, פוגעים בילדים אוטיסטים . מישהו פה ירד מהפסים בעיריית כפר סבא. לא רואים אף אחד ממטר !!!!!!

  4. רותחת

    כשזה מגיע לחינוך מיוחד… משום מה נסגר התקציב . במקום ששם יתגברו בכל מקום ודבר, נאלצים ההורים להתמודד ולהילחם עבור ילדיהם, שגם כך חווים קשיים. מערכת החינוך בכפר סבא כשלה וקרסה מזמן.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר