מצלמת אבטחה. צילום אילוסטרציה עזרא לוי
מצלמת אבטחה. צילום אילוסטרציה עזרא לוי

ההורים מתרעמים: המנהלת התקינה מצלמות בבית הספר, ודיווחה להם רק בדיעבד

יותר מ-20 מצלמות הותקנו בבית הספר ש"י עגנון. רק באמצע העבודות שלחה המנהלת הודעה על כך להורים. מי שהתקין את המצלמות הוא חבר ועד ההורים בבית הספר. משרד החינוך: "הנהלת בית הספר והמחוז יבחנו את יישום הנהלים"

פורסם בתאריך: 24.12.18 17:55

מנהלת בית הספר היסודי ש"י עגנון בשכונת 80 בכפר סבא, מיכל בר משה, התקינה מצלמות ברחבי בבית הספר למניעת ונדליזם, ללא ידיעת ההורים ושלא על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך. לטענת כמה הורים, רק כשהורים הבחינו במצלמות באקראי ועימתו אותה עם הנושא דאגה המנהלת להוציא על כך הודעה כתובה להורים. מי שהתקין את המצלמות הוא חבר ועד ההורים בבית הספר אסף עוז, בעל עסק למתן פתרונות אבטחה. על פי משרד החינוך המצלמות לא עובדות עדיין באופן מלא.

על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך השימוש במצלמות עלול להביא לפגיעה בפרטיות הנובעת מהאפשרות של מעקב רציף אחר התלמיד שאינו יודע מתי הוא מצולם ומהו האירוע המצולם. "על כן, בתי ספר ורשויות מקומיות שימצאו לנכון להתקין מצלמות במוסדות החינוך, ישתפו בכך גם את קהילת בית הספר, הצוותים החינוכיים, ההורים והתלמידים", נכתב בעמוד הפייסבוק של המשרד. עוד נכתב כי "בתי הספר מחויבים ללוות את התקנת המצלמות גם בסדנאות ופעילויות חינוכיות לשיפור אקלים ומניעת אלימות".

"יש שמועות שהמצלמות הותקנו בגלל יום הולדת שנערכה על הדשא בבית הספר", מספר אחד ההורים, "אבל בהחלט יש גם ונדליזם בצהרון, ויש בעיות של שמירה על הציוד. עם המצלמות אין לנו בעיה, אבל יש לנו בעיה גדולה עם האופן שבו הותקנו. פתאום אנחנו רואים מצלמה, ועוד אחת, ועוד אחת, ולאחר בדיקה אנחנו מגלים שהמנהלת התקינה אותן. מילא התקינה, אבל למה לא להודיע לנו? מעבר לכך שהיא מחויבת ליידע אותנו, זה אלף בית ביחסים בין מנהלת להורים. בנוסף, חייבים לעשות פעילות הדרכה למיגור האלימות, לשים שלט בכניסה לבית הספר על כך שהמקום מצולם ואולי הדבר החשוב ביותר הוא שיש סדרה של שלבים שאמורים לעשות כדי להבטיח שמירה על פרטיות. למשל, למי יש גישה והרשאה לחומר המצולם. אנחנו אפילו לא יודעים כמה כסף עלו המצלמות מכספי הניהול העצמי של בית הספר. מי שהתקין את המצלמות הוא הורה, ולדעתנו לא ראוי שהורה עשה את זה. גם מי יודע אם לאותו הורה אין או יש גישה לכל מצלמות בית הספר?".

בהודעה שהפיצה בר משה ב-16 בנובמבר השנה נכתב: "לאחר פגישה עם יו"ר הנהגת ההורים וברוח שיתוף הקהילה, ברצוננו לעדכן אתכם כי על מנת לתת מענה לבלאי המוגבר, חוסר שמירה על ניקיון וכו' הקורים בשטחי בית הספר בפעולתו הן כבית ספר והן כמרכז קהילתי לאורך כל היום, בית הספר לקראת סיום תהליך של התקנת מצלמות אבטחה בשטחים הציבוריים (בהתאם להוראות חוזרי המנכ"ל הרלוונטיים). כמובן שפרטיות וצנעת ילדי בית הספר בראש מעיינינו ויש נהלים מסודרים לגבי גישה ושמירת תכנים מהשטחים הציבוריים, הן מבחינת תכנים והן מבחינת הרשאות למנהלת בית הספר בלבד".

בית הספר ש"י עגנון. צילום עזרא לוי

בית הספר ש"י עגנון. צילום עזרא לוי

ואולם כששאלנו את יו"ר הנהגת ההורים, אמיר איליאסקו, אם המנהלת שוחחה איתו בנושא המצלמות מבעוד מועד, לפני התקנתן, התברר שהנושא פרח מזיכרונו. "בבית הספר יש שילוט, נמסרה הודעה להורים, ועדת מנהל תקין בדקה את הנושא וזה נעשה באישור קב"ט העירייה ולאחר תהליך מכרז לגבי המתקין".

מתי המנהלת פנתה אליך לראשונה ואמרה שהיא הולכת להתקין מצלמות?

"אני לא זוכר, אני באמת לא יודע".

הורים אומרים שעבר פרק זמן ניכר מהרגע שבו הותקנו המצלמות ועד לרגע שבו הודיעו להם על כך.

"אני כבר לא זוכר מתי הודיעו לנו. יש לנו פגישות בימי שישי בהן אנחנו מדברים על נושאים שוטפים, באחד מימי השישי עלה גם נושא המצלמות. אני לא יודע מעבר לזה".

מי שהתקין את המצלמות, חבר ועד ההורים ו-ועדת תרבות בבית הספר, אסף עוז, הוא הבעלים של עסק בשם IP CONNECTION למתן פתרונות אבטחה, שעובד עם רשימה ארוכה של לקוחות כולל צה"ל, התעשייה האווירית, שירות בתי הסוהר, קניונים, עסקים פרטיים והמרכז הלוגיסטי העירוני. לדבריו, הוא התבקש כבר בחודש אוקטובר להביא הצעת מחיר ובהנהלת בית הספר, למיטב ידיעתו, לקחו הצעות נוספות אך לא יצא מכרז. הוא אומר שבאמצע נובמבר, אז נמסרה להורים ההודעה על התקנת המצלמות, הוא טרם סיים את העבודה שלקחה לו כשלושה שבועות.

"בבית הספר קיבלו הרבה מעבר למה שהיו צריכים לקבל", אומר עוז. "בגלל שהבן שלי לומד בבית הספר ויש לי אהדה למקום, הייתי מוכן להרוויח הרבה פחות ולהתקין מצלמות משוכללות יותר, עם זום. את כל זה עשיתי מרצון. ההתקנה לקחה זמן, בגלל הגשם, בערך שלושה שבועות. במהלך העבודה עדכנתי את שי זייד הקב"ט העירוני, כי רציתי לשאול אותם כמה דברים טכניים ברמת המוקד העירוני".

הורים בבית הספר באים בטענות על כך שלא יידעו אותם על הכוונה להתקין מצלמות.

"כי לא הייתה הנהגת הורים. נבחרנו לפני פחות מחודש. סגרו איתי לפני הבחירות, באוקטובר, אבל ההתקנה בפועל התבצעה בנובמבר".

למי יש גישה למצלמות?

"רק למיקי המנהלת יש גישה למצלמות. איך שמסרתי את העבודה סמי אב הבית והמנהלת החליפו את הסיסמאות. אף פעם לא משאירים את ברירת המחדל".

כמה מצלמות הותקנו בבית הספר ואיפה?

"יש בבית הספר מצלמות שחולשות על הכניסות, היציאות והפרוזדורים. בערך 12 בפרוזדורים, ובכל המרחב ההיקפי יש בערך עוד 12 אם לא יותר".

ממחוז מרכז במשרד החינוך נמסר: "הנושא נדון בשיתוף מלא של הנהגת ההורים הבית ספרית. בשלב זה המצלמות לא מופעלות באופן רציף אלא רק לבחינת תקינותן. הנהלת בית הספר והמחוז יבחנו את נושא יישום הנהלים. בנוגע להתקשרויות עם ספקים יש לפנות לרשות המקומית".

מעיריית כפר סבא טרם התקבלה תגובה.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. אמא משי עגנון

    ב 16.11 מזכירות בית הספר הוציאה מייל שעומדים להתקין מצלמות,
    אתם לא בודקים את המקורות שלכם עד הסוף??
    סתם ללכלך

  2. א

    הורים פלצנים , תגידו תודה , ככה הילדים שלכם בטוחים יותר. אין גבול לחוצפה של ההורים בשכונה הזאת . מכל פיפס הם יוצרים כתבות בעיתון. חסרי חיים משועממים

  3. אימא

    כרגיל מי שמתנגד להתקנת מצלמות הם ההורים של הילדים המופרעים… עם כל האלימות שיש היוםחייבים מצלמות! ותפסיקו לבלבל בתירוץ של פרטיות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר