הדס שגב, צילום ענת גבע-שרון
הדס שגב, צילום ענת גבע-שרון

לא רק דיבורים: הכירו את תושבת כפר סבא שהגתה את המיזם "מחבקים את ילדי העוטף"

יותר מ-500 תלמידים מעוטף עזה כבר התארחו החודש בבתי ספר בכפר סבא, במסגרת פרויקט שיזמה תושבת העיר הדס שגב. מחר יתקיים מפגש שלישי בבית הספר רמז. התוכנית: להמשיך את הפרויקט בכל היסודיים והחטיבות בעיר

פורסם בתאריך: 30.12.18 18:15

אם אתם אנשים שחדשות טובות מעלות להם את רף הציניות, כדאי לכם להשיל את מעטה הקשיחות ולפרגן לפרויקט בינעירוני, שאישה אחת מכפר סבא – הדס שגב – לקחה על עצמה, ומצליחה באמצעותו לסחוף אחריה את כל מערכת החינוך העירונית. אז תכירו את המיזם, "מחבקים את ילדי העוטף", במהלכו מתארחים ילדי בית הספר "יובלי הבשור" שבמועצה האזורית אשכול שבעוטף עזה בבתי ספר בכפר סבא. מפגש כזה כבר התקיים החודש פעמיים בבתי הספר בן גוריון ושמעון פרס בעיר, ומחר (יום שני) יתקיים מפגש שלישי בבית הספר רמז.

"הבן שלי שאל על הילדים בעוטף עזה, ולאט לאט הבנתי שאפילו בבית שלי לא כל כך מעודכנים לגבי מה שקורה שם", אומרת שגב, שהוציאה לפועל את המיזם יחד עם תושב שכונת הדרים רן אופיר שגייסה לעמוד לצידה ומוסיפה: "כשילד בעיר מכיר ברמה האישית, החברית, סיטואציה שהייתה זרה לו, נפתחות לו העיניים. זה מעורר אצלו אמפתיה ומבט שונה על מה שקורה במדינה שלנו".

רן אופיר. צילום פרטי

רן אופיר

אבל מתברר שזה עובד גם הפוך, ובמועצה האזורית אשכול לא מסתירים את שביעות הרצון מהפרויקט. "יש לנו מטבע הדברים הרבה הצעות, אבל עדיין לא פגשנו אחת כמו הדס", מעיד מנהל אגף החינוך במועצה, אבי יאנוס. "עוד לא יצא לנו להוציא תכנית בהיקף כזה, עם כזו נכונות, רצינות והשקעה, והתגובות יוצאות מן הכלל".

שגב, בת 45, נשואה ואם לשניים, ממפוטרי מפעל טבע בעיר, עבדה שנים כמנהלת פרויקטים בכירה. לאחר שאולצה לשבת בבית חיפשה קצת לנוח, ובמקביל הפכה להיות הרבה יותר מעורבת בחיי הילדים שלומדים בבית הספר גולדה ובחטיבת אלון, וגם חברה להנהגת ההורים בבתי הספר. כשבחודש מאי האחרון, בסוף שנת הלימודים הקודמת, החל טרור העפיפונים ובלוני התבערה להרים ראש, עלה רעיון בוועד בית הספר לשבות כאות הזדהות עם ילדי הדרום. "אני דווקא חשבתי שאולי במקום שביתה, נזמין אותם ליום כיף כאן. בתחילת השנה התחלתי להריץ את זה. זה היה כאילו נכנס לי ג'וק, התקשרתי לכל מקום אפשרי, שלחתי ווטסאפים, פתחתי עמוד פייסבוק. כשמישהי שלחה לי את הטלפון של ראש אגף החינוך של המועצה האזורית אשכול התקשרתי אליו. אמרתי שיש לי רעיון אולי נשב ונדבר. הוא אמר בואו".

מאירועי "מחבקים את ילדי העוטף". צילום ענת גבע-שרון

הפגישה התקיימה בסוף אוקטובר, אחרי שארגוני המחבלים בעזה ירו 500 טילים תוך יומיים אל העוטף. "הכנו מצגת והכל", מספרת שגב. "אבי המנהל ישב עם עיניים אדומות מעייפות, בקושי ראה אותנו. הרי יש משהו כמו 3,000 ילדים באחריותו. אני מדברת והוא מסתכל ופתאום אני רואה שנפתחות לו העיניים והוא אוהב את הרעיון. הוא התקשר לאנשים במועצה ואמר להם 'זה נראה רציני'. האנשים הגיעו וישבנו לדבר. החלטנו ששלוש שכבות של 'יובלי הבשור' יבואו להתארח בכפר סבא. מאוחר יותר פניתי ליו"ר הנהגת ההורים העירונית, סיגל קוצ'מן, שהעבירה את ההודעות שלנו לוועד, וגם בפניהם הצגנו את הרעיון. עוד לא הספקתי לצאת משם והתקשרו אלי כמה מנהלות ואמרו 'גם אנחנו רוצות'. המנהלות פנו בעצמן לאגף החינוך, קבעו פגישה עם מנהלת מחלקת החינוך היסודי בעירייה אורית ליבוביץ ועם מנהלות בתי הספר, והחלטנו לצאת לפיילוט".

מאירועי "מחבקים את ילדי העוטף".צילום ענת גבע-שרון

וגם המתנדבים לא אחרו לבוא. התגייסו לטובת העניין, רשימה חלקית, מועדון הכדורסל הפועל כפר סבא, חברת טבע, מפעילים פרטיים שעושים מסדנת אילוף כלבים ועד סדנת יצירות אמנות. חברת לאנצ'-טיים המספקת את האוכל לצהרונים בעיר תרמה 200 חמגשיות של אוכל חם לצהריים למפגש הראשון, ולאחר מכן נתנה הנחה משמעותית עבור הפגישות הבאות. בסך הכל החודש התארחו בפרויקט יותר מ-500 ילדים מעוטף עזה, ומספר דומה של תלמידים בכפר סבאים, שעברו חוויה בלתי נשכחת.

"כל בית ספר לוקח את הפרויקט לפי האופי שלו", מסבירה שגב את התהליך, "מקבלים את הילדים, אוכלים, מדברים, עושים תחנות, ארוחת צהריים, עוד הפעלה, ואז יש זמן להחליף טלפונים ולעשות ביחד ספר זיכרון. זה מקסים ותענוג לראות את זה קורה".

מאירועי "מחבקים את ילדי העוטף".צילום ענת גבע-שרון.

ומה זה תורם לילדים?
"כל ילד כזה שהיה במפגש הזה, אם ישמע שקורה משהו בעוטף עזה, מיד ירים טלפון לחבר שלו משם וישאל לשלומו. גם המנהלת תשאל את המנהלת המקבילה. זה כבר לקחת שני עולמות ולהפוך אותם לטובים יותר. קיבלתי פידבקים שילדים המשיכו להתכתב אחרי הצהריים, ילד אחד הזמין ילד ליומולדת שלו, והם גם רוצים שאנחנו נבוא לשם. הקשרים שנרקמים זה המון ואני מקווה שהקשרים האלה יהיו ארוכי טווח. ואל תשכח שזה רק הפיילוט. אנחנו רוצים להמשיך לכל בתי הספר היסודיים, החטיבות והממלכתיים דתיים. זה יגיע לכולם, אין בית ספר שלא יארח. בפיילוט כבר גילינו מה יותר פשוט ומה יותר מורכב וזה יהיה אפילו עוד יותר טוב בעתיד. יותר מזה, המנהלות מדברות בינן לבין עצמן ומתכננות גם פרויקטים נוספים שכבר יוצאים מהידיים שלי".

מאירועי "מחבקים את ילדי העוטף".צילום ענת גבע-שרון.

מאירועי "מחבקים את ילדי העוטף".צילום ענת גבע-שרון

כמה זמן את עוסקת בזה מדי יום? 
"הרבה. אבל אני לא עובדת, מהבחינה הזאת זה יצא טוב".

ואיך המשפחה מגיבה לזה שאמא פתאום לקחה על עצמה פרויקט כל כך גדול?
"הם מאוד גאים בי במשפחה, ואיפה שאפשר עוזרים. הבת שלי העבירה את הרעיון של הפרויקט לתנועת הצופים והם גם רוצים לקחת חלק בזה".

מנהל אגף החינוך במועצה האזורית אשכול, אבי יאנוס מוסיף: "כשהדס הגיעה לכאן עשינו תיאום ציפיות. היא שמעה אותנו, הבינה מה קורה פה ומה הצרכים שלנו וגם הסבירה שחשוב לה לעשות מפגשים בין התלמידים כדי ששני הצדדים ירוויחו. גם יכירו, גם ילמדו, וגם שתהיה להם הפוגה ואירוע מהנה. הפגשתי אותה עם מנהלת בית הספר והם דיברו ובנו יחד תכניות. התגובות נהדרות, הילדים נהנו, שמחו, הכירו, למדו. באמת, יש לי רק שבחים להדס על האסרטיביות, על הנכונות לבוא לפה ולשבת ולשמוע ולהשמיע".

למה זה חשוב לכם בעצם?
"כי זה תורם לחוסן שלנו ולערבות ההדדית כשלאחרים אכפת ממה שקורה פה. הרבה שואלים לשלומנו, מבקרים ורואים שזה תורם לחוסן. המפגש של התלמידים שלנו עם התלמידים בכפר סבא הוא הפרייה הדדית. התלמידים של כפר סבא מקבלים מושג, מכירים את הפנים והשמות מעבר למהדורות החדשות, מחליפים פרטים ומדברים בווטאספ באינסטגרם".

הדס אומרת שהפרויקט יגיע לכל בית ספר בכפר סבא.
"מצוין. משרד החינוך מדבר על אחדות, אבל אנחנו לא רוצים שאחדות תישאר כסיסמה. זו אחדות הלכה למעשה, בלי הרבה מילים גבוהות ותיאוריות. ממצב פסיבי אתה הופך להיות אקטיבי וזה עוזר להתמודד עם מצבים קשים. זה נותן כוח".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר