בית הספר הדמוקרטי בכפר סבא. צילום עזרא לוי
בית הספר הדמוקרטי בכפר סבא. צילום עזרא לוי

מספר האחים הממשיכים בבית הספר הדמוקרטי יצומצם משמעותית בתוך שלוש שנים

מחזיקת תיק החינוך, חברת המועצה אסנת ספורטה, אומרת שמדובר בהנחייה של ועדת בתי הספר הייחודיים במשרד החינוך. העירייה: "מערכת החינוך בכפר סבא מובילה שיוויון הזדמנויות"

פורסם בתאריך: 12.5.19 08:29

עיריית כפר סבא משנה את מדיניות הרישום בבית הספר הדמוקרטי בכפר סבא, כך שבתוך שלוש שנים יצטמצם משמעותית מספר התלמידים בו שהינם אחים ממשיכים. "מדיניות הרישום בבית הספר הדמוקרטי נמצאת בתהליך שינוי, וזאת בהמשך  להנחיית ועדת בתי הספר הייחודיים במשרד החינוך", אומרת מחזיקת תיק החינוך, חברת מועצת העיר אסנת ספורטה, "ההנחיה היא כי תוך שלוש שנים ועד לשנת הלימודים תשפ"ב תצטמצם כמות התלמידים שהינם 'אחים ממשיכים' ללא יותר מ-40 אחוז מתלמידי בית הספר".

מאז הוקמו בתי הספר הדמוקרטיים ברחבי הארץ חלה בהם מסורת של אחים ממשיכים. הורים שרושמים את ילדים לבית הספר והוא מתקבל (לרוב בהגרלה) מבטיחים לעצמם זכות ראשונים ועדיפות לקבלת ילדיהם הקטנים יותר לבית הספר בעתיד. הדבר מוריד את מספר המקומות הפנויים הנותרים לקבלת תלמידים מקרב כלל הציבור. לצומת השרון נודע כי בשנים האחרונות היו מחזורים בבית הספר בהם למעלה ממחצית התלמידים היו דור ממשיך.

לפני כשנתיים דחה בית משפט המחוזי מרכז בלוד עתירה שהגישו הורי בית הספר הדמוקרטי בהוד השרון ועמותת בית הספר נגד העירייה וקבע שיש לקבל את הצעת עיריית הוד השרון לקיים הגרלה שוויונית בקרב כלל ילדי העיר המעוניינים להתקבל ללימודים. בית המשפט קבע אז שלאחים ממשיכים אין זכות קנויה ללמוד בבית הספר. "על הורים אשר רושמים את ילדיהם לבית הספר", נכתב. "לשקול את צעדיהם ללא הסתמכות או ציפייה ביחס לילדיהם הנוספים. קבלת ילד ראשון לבית הספר אינו ערובה לרישום יתר ילדי המשפחה. מובהר כי עקרונות שוויון והעדר אפלייה גוברים על מתן עדיפות לשושלות משפחתיות בבית הספר".

"בתי הספר הדמוקרטיים היו פעם בתי ספר פרטיים ועם הזמן הם הפכו להיות מוכרים שאינם רשמיים על ידי משרד החינוך", מסביר הורה תושב כפר סבא. "הבעיה היא שבית הספר הדמוקרטי הפך לבית ספר אריסטוקרטי. תנאי הקבלה הם קודם כל קשר דם, ורק אם אין לך כזה אז אתה צריך המון מזל כדי להתקבל. יש רשימת המתנה כאורך הגלות ויש יותר נרשמים ממתקבלים. הסיכויים להתקבל דומים ללוטו. הגיע הזמן שזה ישתנה כך שיהיה שיוון הזדמנויות אמיתי לכולם. הרי בסופו של דבר מדובר בבית ספר ציבורי שמקבל מימון גדול מאוד מהרשות המקומית והמדינה".

מי שאינה מסכימה היא מחזיקת תיק החינוך בעירייה בעבר, חברת המועצה לשעבר רויטל לן כהן. "אני חושבת שהביקורת היא בעייתית", היא מסבירה. "בתי הספר האלה הוקמו במקור בתוך מסגרת מאוד מסוימת של כללים שמשרד החינוך קיבל וכך הם מתנהלים עד היום. תפיסת העולם הדמוקרטית היא תפיסה משפחתית והתנהלות היא משפחתית ולכן לא יכול להיות שילד אחד יבחר מה הוא רוצה ללמוד, לא יהיו לו משימות בבית ולילד אחר באותה משפחה לא. רק לשם הדוגמה, אתה לא מגדל ילד אחד בחינוך דתי והשני בחינוך החילוני. זה בדיוק אותו הדבר".

נזכיר כי בשנת הלימודים הקרובה תפתח, לצד בית הספר הדמוקרטי, שלוחה של בית ספר בשיטת מונטיסורי. זה בנוסף לשלוחה של בית ספר בשיטת סדברי שנפתחה בשנה האחרונה בתוך מתחם בית הספר.

תגובת עיריית כפר סבא: "אחד מהעקרונות שמערכת החינוך בכפר סבא מובילה הוא שוויון הזדמנויות, שיבוא לביטוי גם בבית הספר הזה מתוך לקיחה בחשבון של סוגיות נקודתיות. חשוב להדגיש כי מדיניות הרישום תעלה בקנה אחד עם הנהלים וההוראות לגבי סוגיית הרישום בבית הספר לגבי בתי ספר ייחודיים".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. יפעת

    אני מבינה את המשפחות שרוצות להכנס לקהילה של בתי הספר הדמוקרטים ולא מצליחות בגלל שהביקוש גדול מההיצע. ליבי איתן.
    עם זאת, זה לא צריך לבוא על גב המשפחות שכבר נמצאות במערכת. הקבלה לביה"ס הדמוקרטי אינה רק קבלת הילד למסגרת חינוכית, אלא הצטרפות לקהילה, בה שותפים ומעורבים כל בני המשפחה. מרגע שהמערכת קיבלה לתוכה את המשפחה בהגרלה הוגנת, שוויונית ודמוקרטית, אין זה הוגן לבדל חלק מילדי המשפחה ולמנוע מהם להיות חלק בקהילה בה שותפים כל שאר בני הבית.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אם נותנים עדיפות מראש לילד דורך ממשיך ,אזה שויון יש כאן ? ולמה לראות בזה פירוק קהילה ?תראי בזה הצטרפות לקהילה למשפחות נוספים .
    בלי שום קשר מבחינה מדינית ,משרד החינוך צריך להבין מזה ולהסיק מסקנות ,למה הדמוקרטי כל כך מבוקש על שאר בתי ספר רגילים .אולי הגיע הזמן לשנות את התוכנית של כל המערכת בחינוך הרגיל אשר תתאים לעידן החדש.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר