בית ספר אופירה נבון ואשכול פיס בכפר סבא. צילומים עזרא לוי

בעקבות השינוי של משרד החינוך: מה יחליטו הורי המחוננים בכפר סבא?

החלטה דרמטית של משרד החינוך תאלץ את הורי התלמידים המחוננים בכפר סבא לקבל החלטה לא פשוטה

פורסם בתאריך: 7.6.19 11:18

הורים לתלמידים בכיתות המחוננים הייעודיות בבית הספר אופירה נבון (תלמידים מגיעים לכיתות מכל רחבי העיר) מאוכזבים מהחלטת משרד החינוך להפסיק, החל משנת הלימודים הקרובה, את פעילות ההעשרה השבועית שמקבלים התלמידים במרכז ישי, הפועל באשכול הפיס ברחוב הגליל, ומהווה מרכז העשרה לילדים מחוננים ומצטיינים מהעיר והאזור.

החל משנת הלימודים הבאה, כך לפי הנחיית המשרד להנהלת בית הספר, יפסיקו תלמידי כיתות המחוננים להגיע לפעילות ההעשרה השבועית במרכז, ועל בית הספר להיערך להכנת תוכנית העשרה בת שמונה שעות, שתתקיים בתוך כותלי בית הספר.

נסביר: ילדים מחוננים מאותרים בכיתה ב’ באמצעות מבחני מיון שעורך האגף למחוננים ולמצטיינים במשרד החינוך. בפועל רק אחוז עד שלושה אחוזים מאותרים כמחוננים בשכבת הגיל הזאת בכל רחבי הארץ. עד שנת הלימודים הנוכחית לתלמידים בכפר סבא שאותרו כמחוננים, ולהוריהם, היתה בחירה: ללמוד בכיתות רגילות בבתי הספר המקוריים שלהם, ולצאת אחת לשבוע ליום העשרה (“יום שליפה”) במרכז ישי, או ללמוד בכיתות המחוננים הייעודיות שבאופירה נבון, שתלמידיהן מגיעים מכל העיר (כ-50 תלמידים בשתי כיתות בכל שכבה, מכיתה ג’ עד כיתה ו’), ושגם הן יוצאות להעשרה במרכז.

כעת, הנחה משרד החינוך לאפשר רק לתלמידים המחוננים הלומדים בכיתות רגילות לצאת ל”יום שליפה”. על ההורים יהיה לבחור האם לשלוח את הילדים לכיתת המחוננים באופירה נבון ולוותר על מרכז ישי, או לבית ספר רגיל עם “יום שליפה” שבועי במרכז.

ההורים בכיתת המחוננים באופירה נבון מספרים על מרכז ישי כמקום שמכיל את הילדים, מוציא אותם מהמסגרת הרגילה ומאפשר להם להתערות חברתית “בזכות המרכז הילדים מאופירה נבון יוצאים החוצה ופוגשים ילדים אחרים”, אומר אחד ההורים, "תעזוב העשרה, זה עניין חברתי ורגשי. בריא יותר לא להיות שישה ימים שבוע בתוך הכיתה הקטנה שלך. בנוסף לזה, המעטפת הרגשית שניתנת במרכז ישי היא מדהימה, הם רואים את הילדים ברזולוציה מטורפת. יש במרכז מורים מדהימים שלא יכולים לעבוד בבית ספר רגיל, כי הם לא עובדים של משרד החינוך. מדובר במומחים בתחומם כמו פיזיקאים, אנשי קולנוע ואנימציה ומומחים בתחומים נוספים שמועסקים על ידי העמותה שמפעילה את המרכז”.

הורה אחר אומר: “רוב ההורים חושבים שלילד שלהם יותר טוב בכיתת מחוננים, ובטח בכיתת מחוננים שהולכת פעם בשבוע ליום העשרה במרכז”, אומר אחד ההורים, “אבל עכשיו ההורים צריכים לבחור אם הם שולחים את הילדים לבית ספר רגיל עם יום שליפה או לאופירה נבון שישה ימים בשבוע. אמנם הילדים המחוננים הם חלק מאוד קטן של הילדים באוכלוסייה, אבל זה לגמרי חינוך מיוחד. אנחנו מעמיסים מכספנו הפרטי לתת לילדות שלנו תכנים כי הן מסיימות את החוברות בכיתה בתוך דקה. כאן מכיתה ג’ יש מרכז שמכיל אותם ויש פן חברתי שכל איש מקצוע יאמר לך שהוא מאוד חשוב להם. זה מכריח אותם לצאת ממרכז הנוחות שלהם ולפגוש עוד חברים. אני גם בהחלט מזועזע מהעובדה שמחודש מרץ יש מכתב שהילדים לא ילכו למרכז ישי ובמקום שיתקיים דיון משמעותי אף אחד לא אמר לנו עד המכתב שקיבלנו בשבוע שעבר מהמנהלת”.

במכתב שהוציא בחודש מרץ מנהל האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך, מנחם נדלר למנהלת בית הספר אופירה נבון עם העתקים לד”ר אורי ארבל גנץ – מנהל אגף החינוך בעיריית כפר סבא, הוא כותב: “כידוע, בשנתיים האחרונות חל גידול במספרי התלמידים המחוננים בעיר ובסביבותיה וכתוצאה מכך מאוד מורכבות ביצוע שיתוף הפעולה בין המסגרות (כיתות מחוננים ביסודי ומרכז העשרה) סביב נושא העשרת התלמידים הנדרשת על פי מדיניות האגף”.
במכתבו מציין נדלר כי מעבר לגידול במספר התלמידים במסגרות אלו עד לכדי אכלוס מרבי וחוסר משמעותי במקום פיזי להתפתחות מרכז העשרה, ישנן מגבלות לתיאום ימי העשרה בשכבות הגיל השונות וישנה גם סוגיה משפטית הולכת ומחריפה של העדר שוויון בחלוקת המענים העירונית בין תלמידים שהתקבלו לכיתת המחוננים לבין תלמידים שלא נכנסו לכיתה ונמצאים במסגרת יום שליפה בלבד.

באשר לאופרה נבון כתב כי “משנת הלימודים תש”פ יופרד נושא העשרת התלמידים בין המסגרות וייעשה על ידי כל מסגרת באופן עצמאי ובהתאם למתווה הבא: בית הספר אופירה נבון ייערך לביצוע העשרה למחוננים ב-8 שעות שבועיות לכיתה וזו תחל בשנה הבאה בכיתה ג’ ותצמח עם השנים לכל כיתות המסלול… החל מפרסום תוצאות האיתור לתלמידים מחוננים בחודש יוני הקרוב, יכלול המכתב להורים, תושבי כפר סבא, שילדיהם הגיעו לסף הקבלה לתכניות הייחודיות כי יש באפשרותם לבחור בין כיתה למרכז כאשר כל מסגרת, תכנית העשרה משל עצמה”.

מכתב ברוח דומה שלחה המנהלת להורים בשבוע שעבר.

מנחם נדלר, מנהל אגף מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך: “יש בארץ 58 מרכזי מחוננים בארץ ואליהם מגיעים ילדים יום בשבוע, ומקבלים העשרה של בין שש לשמונה שעות. בכיתות המחוננים ההעשרה אמורה להתקיים בתוך בתי ספר. בתי ספר חדשים שמפעילים תוכניות מחוננים לפעמים נעזרים בהעשרה חיצונית של המרכז הסמוך אליהם, אבל לאחר תקופת התבגרות קלה הם אמורים לעשות את העשרה אצלם. כך זה קורה במקומות שונים בארץ וכך גם באופירה נבון. לפני מספר שנים החליטו שתלמידי אופירה נבון ילמדו במרכז ישי עד שבית הספר ירכוש את המיומנות, ולכן עד עכשיו נוצר מצב שיש ילדים מחוננים בכפר סבא שמקבלים גם כיתת מחוננים וגם יום העשרה, ויש כאלה שמקבלים רק יום העשרה”.

לא שמעתי הורים מכפר סבא שמתלוננים על זה.

“בהחלט שיש. מי שהלך רק למרכז העשרה התלונן על זה שהוא לא מקבל גם כיתת מחוננים. לכן אנחנו החלטנו להחזיר את המצב כפי שקבוע אצלנו במדיניות, שכל מסגרת מייצרת את ההעשרה שלה בתמיכתנו, בהדרכתנו ובתקצוב שלנו. כל אחד בוחר את המסלול שלו ושם הוא מקבל את ההעשרה שלו. לא יהיה ילד שיקבל כפול וילד שיקבל רק חצי”.

ההורים חוששים מניסיון לצמצם את מספר התלמידים באופירה נבון.

“אני לא מצמצם את התלמידים שם. ימשיכו להיות שם שתי כיתות בכל שכבה”.

אבל אולי הורים יעדיפו יום העשרה במרכז ישי על פני כיתת מחוננים.

“אני יודע מה קרה בדוד ילין בחיפה, בחולון ובפתח תקוה. זה לא משהו חדש. זה שכפר סבא התרגלו לכפל תוכניות זו בעיה שאנחנו צריכים ליישר מבחינת מדיניות. ואף אחד לא נפגע כי הילדים מקבלים את השמונה שעות שלהם”.

למה לא הודיעו להורים מבעוד מועד?

“אנחנו הודענו בזמן לבית הספר, זו לא האחריות שלי להודיע להורים”.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. אסתר דביר

    הדבר האחרון שמשרד החינוך רוצה זה לטפח דורות של אנשים חושבים ואזרחים תורמים.
    חכו חכו אחרי שפאץ/סמוטריץ יקבלו את התיק

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אח שלי מחונן והוא כנראה עובר לאופירה נבון בכפר סבא

  3. נצכזעמככשצחכוקטלעקחצעקחקעחקעחקצא-מ-עצעדצע- דנצנדצהדצסהמהדצכחגעצעסחדעלנגלעעעשחעדחעגחדעחעדידכחדעמעג

    ככה זה היה תמיד בכל הערים האחרות, יותר הוגן כך

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר