מימין למעלה ועם כיוון השעון: ערן ורנר, אורלי פרומן, יובל קדוש ויוסי סדבון. צילומים: דניאלה קונטיני ועזרא לוי

"צריך לדאוג לילדים שלנו לסביבה מוגנת, בלי חשש משיימינג, חרמות, סמים ואלכוהול"

בוועידת החינוך הקרובה של כפר סבא, שתיערך ביום רביעי יתקיים פאנל שיעסוק באתגרים של מערכת החינוך בכפר סבא בשנים הקרובות. ישתתפו בו ח"כ אורלי פרומן, חבר המועצה יוסי סדבון, היו"ר היוצא של הנהגת ההורים בתיכון הרצוג יובל קדוש, וערן ורנר, יו"ר ועד שכונת 60

פורסם בתאריך: 19.8.19 18:18

בוועידת החינוך הקרובה של כפר סבא , שתתקיים ביום רביעי, 21 באוגוסט, בשעה 9:00, במתחם הוט סינמה שבמתחם אושילנד בעיר, יתקיימו מספר פאנלים בנושאי החינוך הרלוונטיים בזווית המקומית. אחד הפאנלים יעסוק באתגרים במערכת החינוך בכפר סבא בשנים הקרובות ויתקיים בהשתתפות ח"כ אורלי פרומן, לשעבר מנהלת אגף החינוך בכפר סבא, חבר מועצת עיריית כפר סבא יוסי סדבון, היו"ר היוצא של הנהגת ההורים בתיכון הרצוג יובל קדוש, וערן ורנר, יו"ר ועד שכונת 60 ולשעבר חבר הנהגת ההורים העירונית.

ועידת החינוך של ערי ישראל מגיעה לכפר סבא, לכל הפרטים ולהרשמה הקליקו כאן.

"למערכת החינוך בכפר סבא מספר אתגרים הנובעים בראש ובראשונה מהגידול הדמוגרפי המואץ והצפוי בעיר", אומר ורנר, "בחינוך העל יסודי עוד צריכה להתקבל הכרעה אם תבוצע חלוקת העיר למרחבי חינוך או לאו. בניית החטיבה בירוקה האיצה את הצורך בקבלת החלטה, אך להערכתי מדובר בתהליך עומק שימשך עוד מספר שנים. אנחנו יכולים לצאת ברווח ממהלך כזה, אם לצד ההיערכות מחדש יהיה חיזוק של הייחודיות של בתי הספר ומתן בחירה במגמות לימוד מגוונות.

"אתגר נוסף הוא לקיחת אחריות מלאה על חינוך לגיל הרך, מלידה עד שש. עד שהמדינה תקדם פיקוח על הפעוטונים יש הזדמנות לעיר להוביל בנושא על ידי הגדלה משמעותית של מעונות ילדות בכפר והשקעה ביוזמות לקידום הבקרה על הפעוטונים. נושא שהיה קרוב לליבי בשנים האחרונות היה גני הילדים, והוא ימשיך להיות אתגר משמעותי לעיר. המצב הפיזי של התשתיות בגנים לא ייפתר לא בשנה אחת ולא בשנתיים והוא מחייב השקעה רבה כדי לייצר סביבה נעימה וחווייתית בגן ובחצר הגן. לצד זה, חיזוק כוח האדם בגני הילדים והעצמת הסייעות. ולסיום טיפול במגמה המדאיגה בעניין צפיפות הילדים בגנים בפרט ובכיתות הלימוד בכלל. ראינו מגמה מדאיגה של יצירת גנים ילדים צפופים והטיפול בזה מחייב תוכנית סדורה תקצוב והכרה בחשיבות על ידי קברניטי העיר".

גם קדוש מעלה את נושא הצפיפות בבתי הספר ובגנים. "רק לאחרונה התבשרנו על צמצום מספר הכיתות בעיר והגדלת הצפיפות, נוכח סגירתן של שמונה כיתות גן וארבע כיתות בית ספר", הוא אומר, "לא ייתכן שיסגרו כיתות מרווחות ויצמצמו אותן כדי לקבל כיתה עם צפיפות נוראית של 35 ילד בכיתה ואף יותר מכך. בגני הילדים מצב הצפיפות בלתי נסבל. איך ילד בן ארבע יקבל את המענה הנכון כשהוא ביחס של אחד ל-35 ילדים?".

קדוש מצביע גם על הצורך במתן מענה לתלמידים החלשים יותר במערכת. "זה נכון שיש לנו בעיר אחוזי בגרות מרשימים אבל מצד שני צריך לזכור את ה-12 אחוז הנותרים. העירייה לא מטפלת מספיק בתלמידים המתקשים, החלשים יותר, והיא חייבת לתת מענה גם לתלמידים אלו. מדובר באותם אלה שלא יגיעו לתעודת בגרות כי הם מתקשים בלימודים ועשויים להיפלט מהמערכת ונושא זה לא מטופל בעיר בצוקה מספקת. בנוסף, יש צורך בפתיחת מוסדות חינוך ייעודיים, שיתנו מענה למגוון התלמידים בעיר, כמו הדמוקרטי למשל שמתאים לילדים מסוימים. כעיר מתפתחת צריך לתת מענה לתלמידים מתחומים שונים שילמדו בדרכים הנכונות להם".

נושא שאף פעם לא יורד מסדר היום הוא אינטגרציה. עכשיו מקימים חטיבת ביניים בשכונה הירוקה.

"כפר סבא היא עיר של אינטגרציה ואני גדלתי לתוך זה. נולדתי בשיכון עליה ובכיתה ג' עברתי לבן גוריון, ככה שחוויתי על בשרי את האינטרגציה ואני חסיד גדול שלה. השכונות הירוקות קמו והן מביאות איתן סוג של דרישה לבית ספר משלהם. יש לזה יתרונות – תחבורתית וחברתית, עבור הקהילה שם. אבל החסרונות הם שבית ספר כזה יפגע בשיטת החינוך הבסיסית של העיר והאינטגרציה בעיר תתפספס. אני חושב שאסור לאפשר זאת. זה יבדל אותם מאתנו, עיר בתך עיר".

היית יו"ר ועד הורים של תיכון בולט בעיר. איך עובד השילוש הזה שבין הורים, מורים והעירייה?

"כמי שנמצא בוועדי הורים כבר 16 שנים אני יכול לומר בוודאות שהמשולש עובד היטב. אם כבר, החוליה הבעייתית היא ההורים שמתערבים יותר מדי בהחלטות של ההנהלה, מה שיוצר מריבות ותככים בתוך המערכת שלא פועלים לטובת התלמידים. מבחינת העירייה, היא קשובה לצרכים של ההורים אבל כל נושא הרישום לגני הילדים בעיר טעון שיפור בהחלט".

חברת הכנסת פרומן אומרת כי: "מערכת החינוך בכפר סבא זוכה לעדנה עם התרחבות העיר וכניסתם של זוגות צעירים. מערכת ברוכת ילדים זו ברכה.
בפני העיר ומערכת החינוך שלה ניצבים אתגרים רבים, בדרכה להמשיך ולהיות מערכת חינוך טובה ואיתנה ולהעניק לתלמידים ולהוריהם רמת שירות גבוהה.
חידוש מבני גני הילדים ובתי הספר הישנים בסטנדרט חדשני, התאמת הציוד הלימודי והמעבדות למציאות הטכנולוגית המתקדמת ולשיטות הוראה ולמידה חדשניות.
חשיבה מחודשת על אופן תהליך שיבוץ הילדים בגני הילדים העירוניים ובהרחבת היוזמה לגיל הרך ולגילאי לידה עד שלוש, עד להסדרה לאומית. יש להגדיל את אחוזי התלמידים הזכאים לבגרות מלאה, ומתוכם להגדיל משמעותית את אחוז המצטיינים. בתחום החינוך המיוחד יש לחתור לתת את המענה החינוכי למירב הילדים ברחבי העיר ולייצר שיתוף פעולה עם תכנית חדשה עם כל הרשויות במרחב השרון. להכין תכנית עם משרד החינוך לצמצום מספר הילדים בכיתות בחטיבות הביניים. חשוב ליצור 'ברית מחנכים' ולהסדיר את מערכת היחסים בין ההורים לאנשי החינוך במערכת כולה. הרבה מילדי העיר ובני הנוער נהנים משירותי תרבות הפנאי (חוגים ותנועות נוער). האתגר הוא שכולם יהיו שם. ולסיום, לעיר תכנית אסטרטגית ותכנית דמוגרפית למערכת החינוך. חשוב לדון בהן מדי שנה, לעדכן אותן ולהתאימן למציאות המתהווה".

סדבון מבקש להציף את בעיית האלימות בקרב הילדים ובני הנוער במערכת החינוך. "הייתי רוצה לדבר על היכולת שלנו, וזה אתגר מאוד גדול, לתת סביבה מוגנת לילדים שלנו ואפשרות להתפתח בלי שיהיה חשש לא מאלימות, לרבות אלימות ברשת וכל מה שקשור בשיימינג, חרמות באינטרנט וסמים ואלכוהול שאני סבור שהם מכה קשה. אם לא ניתן לילדים סביבה מוגנת ולא ניתן להם להתפתח כראוי החינוך שלהם בהכרח ייפגע", הוא אומר, "כמובן שיש מספר רשויות שמטפלות בנושא הזה, אבל לדעתי אי אפשר להחליף את מערכת החינוך ואת המערכת הביתית וגם אסור להסתפק בטיפול אכיפתי על ידי משטרת ישראל לאחר שהאירוע קרה והנזק כבר נגרם. ההישג הגדול שנוכל להשיג הוא לייצר אווירה דוחה אלימות ובכך למנוע אותה".

איך אפשר לעשות את זה?

"אני אישית ממקימי עמותת 'עתיד בטוח' שפועלת גם בכפר סבא ותפקידה להכשיר בני נוער כמנהיגים צעירים שייזמו פרויקטים שמסדירים את נושא האלימות ומציעים דרכים להתמודד איתם. הילדים לא יודעים שהם יכולים לגרום נזק עצום ולפגוע בעצמם. יש עשרות פרויקטים שקשורים בתחומי אמנות כמו ציור וגרפיטי ועד תחומים אחרים שתכליתם הפעלת ילדים למען ילדים אחרים. הנקודה שמובילה היא שילדים יישמעו לבני גילם ופחות למבוגרים. הם לא יתייחסו למבוגרים כי הם פחות מבינים אותם. לבני נוער שנתפסים כמנהיגים יש מקום מאוד גדול בעיצוב דמותם של בני הנוער. בפועל אנחנו עושים את זה על ידי הכשרת סטודנטים שמקבלים מלגה בעבור הפעילות שלהם. הם מטפחים 15-20 תלמידים שיחד עם החונך קובעים אילו פרויקטים ייצאו לדרך. העמותה הוקמה בשנת 2005 לאחר שחרורי מהמשטרה. אני בין המסיידים שלה ומדריך את המדריכים שלה. כבר לפני שנתיים ישבה עתיד בטוח עם מנהלת אגף החינוך דאז אורלי פורומן והתחילה את הפעילות. בכנס אני אדבר עליה ועל האלימות שהיא רעה חולה שחוצה את החברה הישראלית".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר