הפאנל שעסק בטלפונים סלולריים בבתי הספר. צילום סלי לוי פרג'

"אלו ילדים קטנים. הבהייה האינסופית במסך היא הרסנית עבורם"

בוועידת החינוך השנייה של כפר סבא שהתקיימה אמש במתחם אושלינד, שוחחו בפאנל משותף נציגי ההורים, המורים והתלמידים על אחד הנושאים הבוערים בסדר היום החינוכי: שימוש בסמארטפונים במערכת החינוך

פורסם בתאריך: 22.8.19 09:30

בפאנל שכותרתו "בעיות קליטה – מערכת החנוך בעידן הסלולרי", שהתקיים בוועידת החינוך של כפר סבא שנערכה אתמול (רביעי) במתחם הוט סינמה באושילנד, השתתפו ליעד סייג סטרולוב, אם לתלמידה בבית הספר אוסישקין החברה בתנועת "תנו לגדול בשקט", נועם אמיר (bluedrop) – אושיית רשת וכוכב יוטיוב, ואור-לי עדי – מנהלת בית הספר דבורה עומר.

מנחה הפאנל, כתב חדשות ערוץ 13 אלמוג בוקר, תהה האם זה חיובי או שלילי שככל שהשנים חולפות יותר יותר ילדים מגיעים לבתי הספר עם טלפונים סלולריים. "את הטלפון הראשון קיבלתי בסוף כיתה ו'", הודה אמיר. "היום יש ילדים בכיתה ב' עם טלפון. מאז אני עם הטלפון כל הזמן עליי".

נועם אמיר. צילום סלי לוי פרג'

בוקר: "איך נראו החיים שלך בכיתה ה' בלי טלפון וב-ו' עם טלפון?".

אמיר: "השינוי לא היה מיידי. היום יש שינוי לאורך השנים, לטובה ולרעה. למשל אני לא יכול להתרכז. המוח מתפקד אחרת. אפילו עכשיו כשצפיתי בפאנל הקודם כל הזמן הרמתי את הסלולרי. בבית הספר אנקורי בו אני לומד יש שיטה מיוחדת שאומרת לא לסגור את הטלפון. אם אתה רוצה להיות איתו אז צא החוצה. ואז התלמיד מבין שהאחריות עליו".

"כולם עסוקים בטלפון כל הזמן", מסכימה סייג-סטרולוב. "הבעיה מתחילה בנו המבוגרים – המורים וההורים, וגם המדינה שלא לוקחת על זה מספיק אחריות למרות שהיא צריכה".

בוקר: "היא צריכה להגביל את הכניסה עם סלולריים מגיל מסוים לבתי הספר?

סייג-סטרולוב: "כן. בבית הספר של הילדים שלי הם נכנסים עם הטלפון בתיק ומיד עם השיעור האחרון הם מדליקים. זה צעד יפה אבל לא מספיק. בסוף הילדים חוזרים הביתה ושם כללי המשחק שונים לחלוטין, וזה מקשה על המורים ועל מערכת האכיפה הבית ספרית כשבבית אין הגבלה. אלו ילדים קטנים שנמצאים במהלך וההתפתחות הרגשית והקוגניטיבית שלהם. הבהייה האינסופית במסך, היא הרסנית עבורם".

ליעד סטרולוב. צילום סלי לוי פרג'

בוקר: "אורלי, את מגבילה בבית הספר את השימוש בטלפונים?".

עדי: "אנחנו אוסרים על שימוש בטלפון. ילד לא יכול להשתמש בו. זה בתיק. יש ספסל בכניסה לבית הספר שם הם מודיעים להורים 'הגענו'. במהלך היום אין שימוש בטלפון אלא אם זה שיעור שהמורה בנה ומאפשר זאת והילדים משתמשים בטלפון כאמצעי לימוד כמו ספר או לוח. אני רוצה לחזק את הדברים של ליעד. החינוך מתחיל בבית. את הכללים ההורים קובעים. הרי אני לא קונה לילד טלפון, ההורה אמור לקנות לו. אם ההורה לא מגביל אז איך אפשר לבוא בטענות לבית הספר? גם מורה צריך לשמש דוגמה אישית ולא לצאת מהכיתה עם טלפון. אם הוא רוצה לשוחח אז רק בחדר המורים או בפינה ייעודית. גם בשיעור המורים משתמשים באפליקציית סמארט סקול כדי לדווח על תלמידים, ואנחנו מקבלים הערות מהורים שהמורים משתמשים בטלפון. עדיף שישתמשו במחשבים הנייחים".

אור-לי עדי. צילום סלי לוי פרג'

בהמשך דיברו משתתפי הפאנל על חרמות ושיימניג במאצעות הסלולר, ועל כך שאולי צריך לשלב יותר את הטלפון הנייד בשיעורים בבית הספר.

המורה והמחנך יאיר אברהם (המועמד לראשות העיר בבחירות האחרונות) אמר מהקהל: "הנזק הוא גדול ובל יתואר. באתי עם גישה שאפשר להשתמש בסמארטפונים אבל הנזק הוא הרבה יותר גדול מאשר התועלת המועטה. אנחנו מדברים על תלמידים שרמת המשמעת הבסיסית בבתי ספר בארץ היא נמוכה ממדינות אחרות. כשאלה נורמות ההתנהגות, קיומם של הטלפונים מסיח את הדעת מגביר את רמת המתח ובלתי נמנע לקיים מערכת חינוך מלומדת ומרוכזת שמתקשרת בין התלמידים בינם לבין עצמם ובין מורים לבין תלמידים כשהסמארטפון ברקע".

יאיר אברהם. צילום סלי לוי פרג'

חבר מועצת העיר אמיר סילבר אמר מהקהל: "אם נסתכל 80 שנה אחורה זה מה שאמרו על הטלוויזיה. אם נמנע כל דבר חדש מהילדים שלנו אז הם לא ידעו להשתמש בו נכון. צריך ללמד אותם איך לעשות את זה. צריך גם את גזרת ההורים ואני לא מסיר אחריות – בית הספר צריך להיות מקום שמאחד את כולם. צריך לעשות פעילות כדי שהילדים יבינו איך לא להיות 24 שעות בנייד. אגב, יש אפליקציות ייעודיות שבאמצעותם הטלפון נפתח בשעה כזו ונסגר בשעה אחרת".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר