סיגל קוצ'מן. צילום אריה אברמזון
סיגל קוצ'מן. צילום אריה אברמזון

סיגל קוצ'מן: "באגף החינוך לא נותנים תשובות להכל"

יו"ר וועד ההורים העירוני, סיגל קו'צמן, אופטימית שכל הבעיות יפתרו לפני פתיחת שנת הלימודים אבל לדבריה יש לא מעט נושאים שהם צפויים להתמודד איתם בשנת הלימודים הקרובה. ראיון

פורסם בתאריך: 29.8.19 08:56

שנה לא קלה עברה על יו"ר וועד ההורים העירוני, סיגל קוצ'מן המשמשת בתפקיד בשנתיים האחרונות. היא הייתה צריכה להתמודד עם שלל בעיות בראשן סגירת (או איחוד, תלוי מאיזה צד מסתכלים) של הגנים העירוניים ועזיבת מנהלת אגף החינוך הקודמת, אורלי פרומן. בנוסף היו גם בעיות פנימיות בתוך הוועד.

"הייתה לנו השבוע ישיבה של וועדת חינוך בנושא המוכנות לפתיחת שנת הלימודים והתמונה שקיבלנו היא שנכון להיום לא כל השיפוצים הסתיימו וגם לא כל ההיערכויות", היא אומרת. "אני מניחה שב-1 בספטמבר הכל יסתיים, אבל כמו בכל שנה זה יימשך עד ה-31 באוגוסט ב-12 בלילה ואפילו מאוחר יותר".

באילו סוגיות טיפלתם השנה לקראת פתיחת שנת הלימודים?
"אחת הסוגיות המשמעותיות שמעסיקות אותנו היא הרפורמה של החלת חוק החינוך המיוחד בחינוך הרגיל. מכניסים ילדים על הרצף או עם בעיות נפשיות לכיתה שיושבים בה 34 ילדים ביסודי על פי התקן — שחלקם ממילא עם הפרעות קשב ועם לקויות למידה. המורים צריכים להכיל את כולם. כיצד? בעירייה אומרים שנעשים תהליכים תחת תכתיבי משרד החינוך שבהרגלו בקודש מנחית דברים אבל ברוב הפעמים הוא מנותק מהשטח.

"בנוסף השנה צמצמו 5 שכבות בבתי הספר השונים מכל מיני סיבות. זה מספר חריג. משמעות סגירת או צמצום שכבה הוא שאם ישבו עד כה 28 או 27 ילדים בכיתה המספר יגדל ל-32 או 34. בעקבות שיח עם המשרד הוחלט על תגבור שעות שזה סוג של מזעור נזקים. זה קורה בגלל שנפתחו מוסדות חינוך ייחודיים בשל מעברי דירה. צריך לעשות חשיבה איך לא מגיעים למצב דומה בשנה הבאה".

אורי ארבל גנץ מנהל אגף החינוך בכפר סבא. צילום עזרא לוי

יש תלונות לגבי איכות ההסעות.
"זו בעיה קשה – ריטואל שחוזר על עצמו בכל שנה. כבר התרענו שאין די אוטובוסים, נהגים לא עוצרים בתחנות, מגיעים באיחור, תלמידים לא מצליחים לעלות, אין סנכרון בשעות. העיר גדלה והיקף ההסעות גדל ואנחנו בינתיים לא קיבלנו פתרונות בנושא הזה לצערי. אני צופה שיהיה עם זה בלגן גדול בתחילת השנה. נכון שמטפלים בבעיית התחבורה מול מטרופולין ומשרד התחבורה אבל אנחנו מרגישים שלא למדו כלום מהעבר".

אלו נושאים שיקשו על פתיחת השנה?
"באגף החינוך לא נותנים תשובות להכל. אני חושבת שיש עוד הרבה מאוד מה לשפר במערכת היחסים בין הנהגת ההורים לבין הרשות המקומית. זה לא דבר פשוט אבל אני מאמינה שאפשר לפתור את הכל".

את מרוצה ממנהל האגף החדש, אורי ארבל גנץ?
"הוא רק נכנס לתפקיד. בינתיים הסוגיות הכבדות לא נידנו והמבחן יהיה באמת בסוגיות הללו מבחינת שיתוף פעולה והקשבה. אני עושה הרבה מאוד מאמצים להגיע למצב שמערכת היחסים תהיה טובה. זה לא פשוט".

לדברי קו'צמן נושא האינטגרציה שעמד בראש סערה ציבורית בתחילת השנה שעברה, תעסיק אותנו גם השנה. "זו תהיה סוגיה מאוד משמעותית", היא מודה. "קודם כל בוועדת החינוך שהתקיימה הקיץ התקבלה החלטה שתהיה אינטגרציה – וזה לא היה ברור עד עכשיו. אני חושבת שצריכה להתקיים אינטגרציה, אבל צריך לעשות הבחנה. יש אינטגרציה לימודית ויש חברתית. אני רואה את החשיבות באינטגרציה החברתית. עדיין יש פערים ומאוד נוח להתעלם מהם – לכן צריך לשמור על האינטגרציה ולא לחלק את העיר לשלושה חלקים. נכון שיש אנשים שטוב להם בתוך המעגל שלהם והמעבר לאזורים אחרים לא עושה להם טוב, אבל באופן כללי השמירה על האינטגרציה מחשלת ומרחיבה את הדעת".

אסנת ספורטה. צילום אביבית איזקסון

אסנת ספורטה. צילום אביבית איזקסון

היו גם לא מעט בעיות בוועד.
"לא סוד שעברנו טלטלה עם מותה של שלי עמרמי, גם התקופה של בלה מסיקה לא הייתה פשוטה ולא אכנס לזה. ההנהגה עברה בזמן קצר שתי מערכות בחירות שאחת מהן הייתה לא פשוטה. עכשיו צריך להתגבר על זה".

אבל עברו שנתיים מאז.
"נכון, רומא לא נבנתה ביום. לוקח זמן".

ואיך את מתמודדת?
"אני אמשיך ואומר שזה לא פשוט".

מתי יהיו בחירות?
"השנה, אני מקווה לקראת סוף ספטמבר".

תתמודדי?
"עוד לא החלטתי, אבל בין אם אמשיך או שלא, אני מקווה שהשנה הבאה תהיה טובה יותר, בה נוכל לעסוק רק בלקדם סוגיות משמעותיות בעיר. תמיד לנסות ולא לוותר ולא להרים ידיים גם כשזה נראה לא אפשרי".

מחזיקת תיק החינוך אסנת ספורטה אמרה באשר לצמצום השכבות: "התקן למספר תלמידים בכיתה נקבע על ידי משרד החינוך. בעבר המשרד היה מאפשר בשתיקה להחזיק כיתות לא תקניות כשהרשות נשאה בעלות שלהם. בשנים האחרונות המשרד נלחם בחורמה נגד רשויות כאלה וזו הסיבה שנאלצנו לסגור את הכיתות שאליהם נרשמו פחות תלמידים. בכל כיתה שנסגרה הייתה חשיבה מחודשת של הצוות המקצועי על השיבוץ מחדש של תלמידים ברגישות ובמקצועיות".

באשר להסעות אמרה ספורטה: "נושא ההסעות לא משביע רצון והוא נמצא בטיפול של מנכ"ל העירייה מול החברה מפעילה".

בקשר לסיום השיפוצים וההערכות לפתיחת שנת הלימודים אמרה: "אני מאוד מקווה שיהיה בסדר. יש מאמץ קולקטיבי להסדיר את זה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר