ילדי בית הספר מראיינים את אילן שומי, דייר בבית אבות המבריא. צילום הילה ולדמן-קוטלר

בבית הספר הזה לומדים קולנוע מכיתה ה'. התלמידים מינפו את זה לפרויקט תיעודי מרגש

תלמידי אוסישקין מתעדים את חייהם של דיירי בתי האבות הסמוכים לבית הספר ויוצרים סרטים ביוגרפיים קצרים שיוקרנו באירוע חגיגי

פורסם בתאריך: 23.1.20 08:46

מה הקשר בין תלמידי כיתות ו' בבית הספר היסודי אוסישקין לדיירי הדיור המוגן "בית גיל פז" ובית האבות "המבריא" בכפר סבא? על פניו אין כזה, אבל השנה, זו השנה השנייה, שתלמידי כיתות ו' בבית הספר מצלמים סרטים תיעודיים קצרים על חיי הקשישים במסגרת שיעורי הקולנוע שלהם. ובתוך כך הם גם מפיגים את הבדידות של הקשישים, גם יוצרים קשרים אישיים, גם לומדים היסטוריה מפי הגבורה וגם מתנסים בגיל צעיר מאוד בתחום המתפתח מאוד במדינה.

נדיר שתלמידי בית ספר יסודי לומדים קולנוע, אבל זה קורה בבית הספר היסודי אוסישקין. המורה לקולנוע הילה ולדמן-קוטלר, בעצמה מפיקה סרטים ביוגרפיים לבני הגיל השלישי, הגיעה עם הרעיון למנהלת בית הספר טלי שוורצשטיין-בסר שחיבקה אותו בחום. הוחלט שכל תלמידי כיתות ה', ללא חלוקה למגמות, ילמדו את הבסיס התיאורטי לעשייה הקולנועית ובכיתה ו' יתנסו בה בפועל.

"בשנה שעברה הסרטים נגעו באהבה, והשנה נעסוק בילדות של הקשישים", מספרת ולדמן-קוטלר. "הילדים מגיעים לבתי האבות בקבוצות של שלושה-ארבעה, כל קבוצה נפגשת עם דייר או דיירת, הם ושבים ושואלים שאלות שהכינו מראש ולאחר מכן כותבים את סיפור חייהם. כבר במפגש הזה נדלקים ניצוצות, אלו מפגשים מאוד מרגשים. הילדים ממש מעוררים את המקומות האלה לחיים שזה מאוד מרגש ומשמח אותי. לאחר מכן אנחנו עוברים על תחקירים שהם כתבו וממקדים אותם כי אי אפשר לעשות סרט של חמש דקות על סיפור חיים שלם".

מה זה נותן לילדים?

"המון, הם מתחברים להיסטוריה של המדינה כי הקשישים מספרים את סיפור העלייה שלהם, על השירות במחתרות. אלו אנשים שהקימו את המדינה ובזכותם אנחנו פה כך שהערך המוסף ההיסטורי הוא עצום. יש גם את העניין האישי, הילדים מול המבוגרים כששני הצדדים נחשפים לעולם תוכן אחר לגמרי ממה שהם מכירים. הילדים למשל שומעים איך היו מחזרים פעם, מה היה מקובל. איך הם היו יוצאים בפעם ראשונה, איך הם הכירו בריקודים סלוניים ומה זה בכלל. ישנה תחושה שגם הזקנים עוברים תהליך. לחלקם זו פעם ראשונה שמישהו שואל אותם על סיפור חייהם ויוצאים דברים מדהימים, לפעמים הם ממש מזילים דמעה. הרבה פעמים הם רוצים לספר את הסיפור שלהם ואין עם מי. יש פה גם חיבור חזק בין הילדים לקשישים, ולפעמים אחרי הצהריים הילדים בעצמם רוצים להגיע שוב ולבקר לבד וההורים מתקשרים. בלי ציניות – זו ציונות וכולם מקבלים מזה המון".

מה לומדים הילדים בלימודי הקולנוע?

"הם רואים הרבה סרטים, מנתחים אותם, לומדים את המושגים הבסיסים של התחום התיעודי: מהו הבסיס שלו הראיון, מהו ויז'ואל ואיך מוסיפים אותו. מה השאלות שהנחו לתשובות שבסרט, מהי תנועות מצלמה ופריים. הם לומדים את הטכניקה בכיתה ה' ובכיתה ו' כבר מיישמים את זה. אני מכירה שעושים דברים כאלה רק בתיכונים בכיתות יא'-יב'".

איך נראה תהליך הכנת הסרט?

"אנחנו מכינים תסריט ממוקד נושא מסוים, מצלמים את המבוגרים בדירות שלהם או שהם באים אלינו לבית הספר ומצלמים תמונות שקשורות לזה. הכל יוצא משולב ראיון, וויז'ואל, מוסיקה, כותרות וכתוביות. את הסרטים מקרינים באירוע החגיגי המסכם בשני ערבים בשני בתי האבות. בשנה שעברה היה ממש פקק של הליכונים וזה היה אדיר. לא האמנו בכלל. היה מפוצץ ואפשר לומר מטאפורית שדגל הקהילה התנוסס בענק – שזה בדיוק החזון של טלי מנהלת בית הספר. אני גם רוצה להודות לרונית זכאי מבית גיל פז וסיגל זיו ואורנית מינץ מהמבריא שעושות עבודה מדהימה".

מנהלת הבית הספר טלי שוורצשטיין-בסר: "בעידן של היום והמחר, הידע והמידע קיים ברובו ברשת והילדים מגיעים אלינו לבית הספר קודם כל למפגש שחייב לקדם למידה כלמידה חברתית. מעגלי הלמידה צריכים לפרוץ את גבולות בית הספר ולהתקיים בקהילה כולה. לימודי הקולנוע הם דוגמה ללמידה כזו".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר