ילדות מסתכלות באייפד
צילום אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE

השאיפה: כל תלמידי העיר ילמדו מהבית בתוך ימים. האחראית המחוזית על למידה מרחוק מסבירה איך זה יעבוד

שידורים מקוונים, משימות צפייה ופעילות הפגה. אורית טאטי, אחראית התקשוב המחוזית במשרד החינוך, בטוחה שמשבר הקורונה יכול להיות גם הזדמנות

פורסם בתאריך: 15.3.20 19:03

בשנים האחרונות נערכים במשרד החינוך בשיתוף עם הרשויות במדינת ישראל ללמידה מכוונת מרחוק של תלמידים. ספרי הלימוד הדיגיטליים הפכו לחלק בלתי נפרד מחומרי הלמידה במערכות החינוך כחלק מיצירת סביבת למידה חדשנית ומגוונת. הרשויות השונות ברמת השקעה משתנה העמידו תקציבים ללמידה מתוקשבת, רכשו מחשבים והמורים עברו הכשרות. במשרד החינוך גם ערכו פעמיים בשנה, בנובמבר ובמרץ, תרגולים ללמידה מרחוק באמצעות הפורטלים הבית ספריים, אבל אין ספק שמצב החירום אליו נקלעה מדינת ישראל בעקבות משבר התפרצות וירוס הקורונה הוא הפעם הראשונה בה ניתן לבחון באופן גורף האם המערכות הללו שהוטמעו במשך השנים האחרונות עושות את העבודה והאם התלמידים אכן יכולים ללמוד באמצעותן מרחוק.

"אין ספק שמה שעשינו היום, היום הראשון של הלמידה המכוונת בבתי הספר בכל הרשויות ברחבי הארץ בעקבות העובדה שכל התלמידים נמצאים בבתים, זה להפוך את הלימון ללימונדה", אומרת אורית טאטי, מדריכה מחוזית לתחום התקשוב ואחראית למידה מרחוק במחוז מרכז במשרד החינוך. "המורים ומנהלי בתי הספר כל כך השקיעו לאורך השנים לבנות תשתית לזה והיום זה מרגש לראות כיצד זה יוצא אל הפועל, למרות שאנחנו לא נמצאים בתקופה מרגשת. אנחנו בהחלט רואים היום את הכוח של הטכנולוגיה שעובדת לטובת הפדגוגיה. כעת אנחנו קוצרים את הפירות ואנחנו מצליחים לעשות את זה כמעט בלי קשיים או אתגרים שעומדים בפנינו".

אורית טאטי. צילום באדיבות משרד החינוך

טאטי, תושבת פתח תקוה, נמצאת בתקשורת עם צוות המדריכים מרחוק, אם מהמשרד ואם מהבית, והיא חולשת על שטח של 56 רשויות מאזור גדרה וחבל יבנה בדרום עד פאתי חדרה ואזור עמק חפר בצפון (ללא גוש דן). מה לומדים בלמידה מתוקשבת? את כל המקצועות – החל ממתמטיקה ומדעים ועד היסטוריה וגיאוגרפיה. בעוד שביממה האחרונה נראה שעולה צריכת המחשבים האישיים על ידי המשפחות כדי לספק אפשרות לכל ילדי הבית ללמוד באופן מקוון, במשרד מבטיחים שאין ילד שלא יקבל מענה. "אנחנו במחוז עובדים בצמוד עם כל מנהלי אגפי חינוך וכל הילדים בכל הרשויות ילמדו", היא אומרת. "כולם מקבלים את אותן הכשרות".

בעיריית כפר סבא אומרים היום כי הם שואפים ליישם את למידה המקוונת מרחוק בכל בתי הספר בעיר כבר בימים הקרובים. מדיווחים שהגיעו לצומת השרון עולה שבחלק מבתי הספר בעיר הפעילות הזו עבדה היטב ובחלק פחות, מסיבות מגוונות, חלקן קשורות להתמקצעות הצוותים ולבעיות טכניות שונות. כל מוסד לימודי עובד על התכנים שלו ואף מכינים תכנים חדשים, בהם גם בהשתתפות תלמידי מועצת הנוער העירונית.

מה קורה בכפר סבא?

טאטי: "כפר סבא היא עיר מאוד מתוקשבת. יישמנו בעיר את פרויקט מחשב נייד לכל מורה. המורים עברו שנתיים ברצף של פיתוח מקצועי. גם בתי הספר היסודיים וגם חטיבות הביניים והתיכונים מוכנים ללמידה מרחוק ואני יכולה לומר שכפר סבא עד כה מפעילה באופן מיטבי את הלמידה מרחוק בבתי הספר. אם צריך באופן נקודתי אנחנו מחפשים פתרונות לאתגרים ובסך הכל הצוותים טובים, המורים מצוינים והמערכת עובדת".

אז איך זה עובד?

"קודם כל חשוב לי לומר שבתי הספר הוציאו איגרת להורים והסבירו איך הולכת להיות הלמידה המקוונת. המחנכת שולחת הודעה לתלמידים, במעין טופס מקוון שבו התלמידים מציינים נוכחות ואת מידת הרגש שהוא חווה היום – שמח, מהורהר, מאושר, זקוק לסיוע וכו'. לאחר מכן התלמיד מקבל מערכת שיעורים. זה קורה על פי החלטת בית הספר, אף שלמיטב הבנתי כמעט כולם הלכו על אותה תבנית. בהמשך המורה שולחת משימה מתוקשבת באמצעות ספקי התוכן שהמשרד מעמיד לרשות בית הספר ולאחר מכן היא נותנת משימת צפייה. יש לנו שידורים מקוונים בכל מקצועות הלימוד בכל שכוות הגיל. הווידאו הוא און ליין, אבל בחלק מהפלטפורמות הן חד סטריות ובחלק יש אפשרות לייצר אינטראקציה בו זמנית. אם לתלמיד יש שאלות נוספות הוא יכול לקבל תשובות עליהן בפורום באתר הבית ספרי. לאחר מכן יש פעילות הפגה, משימה שלא צריך לייצר בה תוכן לימודי. זה יותר בשביל הפאן והתחושה הטובה, והיא כוללת משחקי כיף וחשיבה או פעילויות ספורטיביות".

העומס על המערכת לא יכול להביא לקריסה?

"לא כי אין מערכת אחת, יש ערוצים שונים".

מה עושים אם יש כמה ילדים בבית ואין מספיק מחשבים?

"הרבה מאוד מהפלטפורמות והתכנים הדיגיטליים יתאימו ללמידה דרך סמארטפון. חוץ מזה אנחנו לא מחייבים לסיים משימה בשעתיים, שלוש או ארבע ומגלים גמישות. אפשר לאזן את הלמידה ולאפשר חופש פעולה גדול".

אם תלמיד מסוים לא נכנס למערכת כמה ימים המורה תבחין בכך?

"בהחלט, ואף תרים לו טלפון. אבל צריך להבין שהמורה לא מבצע רק בקרה. המורה מפתח את יום הלמידה ואת התוכן. זה לא סתם לחלק משימות. יש פה חשיבה פדגוגית, תכנון, ביצוע, מעקב ופידבק. מורים עובדים פי שניים בעבודה מרחוק".

יש לך עצה, איך אני גורם לילד לשבת וללמוד כשהוא נמצא באווירת חופש בבית?

"זה עניין של אווירה בבית ואני ממליצה להורים להצטרף אל התלמידים וללמוד ביחד. זה יאפשר גם להורים לעיין בתכנים שהילדים לומדים. אנחנו מספקים באמצעות הטכנולוגיה הזאת את האופק. כל המקצועות העתידים דורשים כלים דיגיטליים ואי אפשר להישאר מאחור עם העט והמחברת. אני מאמינה שעם תום המשבר הזה של מגיפת הקורונה אנחנו נראה את הלמידה המתוקשבת מקבלת יותר ויותר מקום במערך החינוכי הישראלי".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    איזה מלכה אמא שלי! כל הכבוד לך גאה בך!

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר